نخستین مسابقات ملی اسکواش با استفاده از تجهیزات داخلی برگزار می‌شود


نخستین مسابقات ملی اسکواش با استفاده از تجهیزات داخلی برگزار می‌شود

شهرکرد - ایرنا - رییس فدراسیون اسکواش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه این فدراسیون به دنبال اقدامات اثرگذار برای پشتوانه سازی تیم‌های ملی و همگانی کردن این رشته ورزشی است، گفت: نخستین دوره مسابقات اسکواش با استفاده از تجهیزات تولید داخل شهریور امسال در زاهدان برگزار خواهد شد.

مسعود سلیمانی روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا درباره همگانی کردن اسکواش افزود: نهضت ساخت‌وساز و ایجاد زیرساخت‌های این رشته در تمامی استان‌ها و به ویژه خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان آغاز شده است و با سرعت پیش می‌رود و فدراسیون جهانی اسکواش نیز به دلیل خلاقیت متخصصان داخلی در ساخت کورت سه طرف ابنیه و حذف در پشت و طراحی مسابقات ویژه این نمونه کورت‌ها از ایران تقدیر کرده است.

وی ساخت راکت‌های مربوط به این رشته ورزشی در داخل کشور را نیز اقدامی دیگر برای همگانی کردن اسکواش بیان و تصریح کرد: راکت اسکواش تولید شده قیمتی کمتر از ۱۵۰ هزار تومان دارد در حالی که مشابه آن در بازار معادل ۲ تا پنج میلیون تومان است و کمیته پژوهش فدراسیون نیز با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر راکت دیگری را از پدل با قیمت تمام شده ۹۰۰ هزار تومان آماده کرده است که این راکت نیز در بازار بین ۵ تا ۲۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

سلیمانی در خصوص انطباق این راکت‌ها با استانداردهای جهانی و قابلیت استفاده از آن‌ها در رقابت‌های بین‌المللی یادآور شد: این راکت‌ها برای فرهنگسازی و توسعه رشته اسکواش تهیه شده است تا به صورت رایگان در اختیار علاقه‌مندان و افراد مستعدی که تاکنون آشنایی چندانی با این رشته نداشته‌اند، قرار بگیرد و با توجه به اینکه تحقیقات نشان داده است از هر ۱۰ فردی که راکت به دست می‌گیرند هشت نفر از آنان به ادامه بازی در رشته‌های راکتی ادامه می‌دهند، می‌توان با این روش به آینده اسکواش در کشور امیدوار بود.

رییس فدراسیون اسکواش ادامه داد: به همین منظور نیز برگزاری مسابقاتی با تکیه بر امکانات و تولیدات داخلی در شهریورماه به میزبانی زاهدان و با جوایز ۱۵ میلیون تومانی برنامه‌ریزی ‌شده است تا ۲ تا سه نفر از نوجوانان و جوانان هر استان با حضور در این مسابقات آماده ورود به تمرینات حرفه‌ای این رشته بشوند تا بتوان برای جذب برترین‌ها به تیم ملی برنامه‌ریزی بهتری را انجام داد.

مسابقات قهرمانی آسیا به میزبانی ایران برگزار می‌شود

وی همچنین در مورد شرایط شیوع کرونا و امکان میزبانی ایران از مسابقات بین‌المللی اسکواش گفت: فدراسیون اسکواش در سال ۹۹ و در اوج شیوع این ویروس توانست در بخش‌های فرهنگی، آموزشی و استعدادیابی رتبه‌های برتر وزارت ورزش و جوانان را به دست بیاورد و بر همین اساس نیز تلاش خواهد شد ۲ مسابقه قهرمانی بزرگسالان آسیا در مسترز، راکتبال و اسکواش در آبان امسال به نحوی مطلوب در ورزشگاه انقلاب تهران برگزار شود.

سلیمانی یادآور شد: از آبان تا بهمن ۱۴۰۰ نیز سه اعزام برون‌مرزی به رقابت‌های قهرمانی آسیا در هنگ‌کنگ، اسلام‌آباد و کوالالامپور در بخش آقایان و بانوان و در رده‌های سنی بزرگ‌سالان و نوجوانان انجام خواهد شد.

اتحادیه باشگاه‌های اسکواش به ثبت می‌رسد

رییس فدراسیون اسکواش در ادامه افزود: بیش‌ترین انرژی فدراسیون به این سمت معطوف شده است تا از نظر کمی بتواند تعداد رشته‌های باشگاهی را ارتقا بدهد و آن‌ها را برای حضور قدرتمند در لیگ اسکواش آماده سازد.

سلیمانی با اشاره به اینکه برای ثبت اتحادیه کشوری باشگاه‌های اسکواش اقدام شده است، اظهار داشت: هم‌اکنون ۱۵ باشگاه اسکواش در کشور فعال است که این باشگاه‌ها در ۱۰ سال گذشته وابسته به هیات‌های استانی بودند اما با ورود سرمایه‌گذاران خصوصی این روند در حال تغییر است.

وی گفت: در حال حاضر تمامی موارد مربوط به سازمان لیگ فدراسیون اسکواش مستقر در مشهد مقدس از طرف بخش خصوصی و خیرین راهبری می‌شود و از مهر امسال نیز دور جدید لیگ اسکواش به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

چهارمحال و بختیاری به کمپ دائم تیم‌های ملی اسکواش تبدیل خواهد شد

سلیمانی با تاکید بر توسعه زیرساخت‌های ورزش اسکواش در چهارمحال و بختیاری گفت: گرچه نمی‌توان در شرایط کنونی که کلنگ ساخت نخستین فضای اختصاصی اسکواش در شهرکرد به زمین زده شده است برای تبدیل این استان به کمپ تیم ملی با اعتماد صحبت کرد اما با توجه به شرایط آب و هوایی و ارتفاع استان از سطح دریا و دیگر امکانات طبیعی چهارمحال و بختیاری، در صورت‌جلسه مجمع استانی در مورد این موضوع، مصوبه‌ای لحاظ می‌شود تا در آینده اجرایی شود.

وی همچنین افزود: وظیفه اصلی فدراسیون فراهم کردن فرصت برای حمایت‌های نرم‌افزاری است اما تلاش خواهد شد در مباحث مربوط به زیرساخت‌ها نیز به استان‌ها کمتر توسعه‌یافته توجه ویژه‌ای شود.

رییس فدراسیون اسکواش بر توسعه همگانی اسکواش و ایجاد فضای سه دیواره در بوستان‌های شهر تاکید کرد و اظهار داشت: سرمایه انسانی خوبی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که می‌تواند در آینده به معرفی ملی پوشان اسکواش نیز منجر شود.

به گزارش ایرنا، با حضور رییس فدراسیون رییس فدراسیون اسکواش در چهارمحال و بختیاری، آیین کلنگ زنی خانه اسکواش این استان به عنوان نخستین فضای اختصاصی این رشته ورزشی در شهرکرد برگزار شد.

به گفته مسوولان فدراسیون اسکواش در حال حاضر ۱۰ هزار ورزشکار سازمان‌یافته در رشته‌های زیر مجموعه این فدراسیون فعالیت می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)