70 درصد دانشجویان دانشگاه فنی وحرفه‌ای خراسان شمالی جذب بازار کار شدند


70 درصد دانشجویان دانشگاه فنی وحرفه‌ای خراسان شمالی جذب بازار کار شدند

بجنورد- ایرنا- رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای خراسان شمالی گفت: 70 درصد از حدود چهار هزار دانشجوی دانش آموخته این دانشگاه به دلیل داشتن مهارت لازم وارد بازار کار دولتی یا بخش خصوصی شدند.

مسعود قاضی پور روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا به مناسبت هفته ملی کارآفرینی و مهارت اظهار داشت: دانش به همراه مهارت و خلاقیت زمینه ساز اشتغال مولد برای جوانان است و باید در این زمینه برنامه ریزی لازم را انجام داد.

وی با بیان اینکه آموزش های مهارتی در آموزشکده های فنی و حرفه ای نقش اساسی در کارآفرینی دارد، افزود: پیشرفت های تمامی رشته های فنی و صنعتی در دهه اخیر این مهم را تایید می کند و همچنین سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) بر آموزش فنی و حرفه ای تاکید دارد و نقش آن را مکمل نظام آموزشی می داند.

وی بر فرهنگ سازی مهارت آموزی در جامعه تاکید کرد و اظهار داشت: باتوجه به اینکه هم اینک گسترش آموزش های مهارتی و کاربردی منجر به اشتغال می شود باید تبدیل به گفتمان ملی شود، اگر این مهم عملی نشود در حوزه اشتغال اتفاقی نخواهد افتاد.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای خراسان شمالی گفت: طبق استانداردها باید حدود ۵۰ درصد از دانش آموزان وارد هنرستان ها و به دنبال آن وارد آموزشکاه های فنی و حرفه ای شوند اما این میزان هم اینک کمتر از ۱۳ درصد است که این امر نیازمند تلاش های همه جانبه و فرهنگ سازی است.

قاضی پور گفت: این مرکز آموزش عالی دارای پنج آموزشکده شامل آموزشکده فنی و حرفه ای دارالفنون پسران و آموزشکده انقلاب اسلامی دختران در بجنورد، آموزشکده پروفسور حسابی در شیروان، آموزشکده جاجرم و آموزشکده کشاورزی سمنگان در مانه و سملقان است که افزون بر ۲ هزار و ۶۰۰ دانشجوی دختر و پسر در این مراکز مشغول به تحصیل هستند.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای خراسان شمالی با بیان اینکه داوطلبان دانشگاه فنی و حرفه ای از هنرستان ها جذب می شوند، افزود: در مرحله اول باید رشته های مناسب بازار کار در هنرستان ها ایجاد و در ادامه در دانشگاه ها نسبت به ایجاد رشته های مرتبط اقدام شود.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان شمالی بر رونق کسب و کار در بازار تاکید کرد و گفت: هم اکنون باید کسب و کارهای نوین ایجاد کنیم زیراکه دیگر برخی از رشته ها پاسخگو نیست، رشته های دانشگاهی باید به سمت رشته هایی برود که در بخش خصوصی کار ایجاد و خود دانش آموختگان به سمت کار و بازار حرکت کنند.

در استان خراسان شمالی حدود ۳۰ هزار دانشجو در دانشگاه های دولتی، پیام نور، آزاد و سایر مراکز آموزش عالی تحصیل می کنند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

چهره برتر سال هنر انقلاب در خراسان شمالی معرفی شد