40درصد پروتکل‌ها رعایت می‌شوند/ تاخت و تاز کرونا در استان سمنان


40درصد پروتکل‌ها رعایت می‌شوند/ تاخت و تاز کرونا در استان سمنان

سمنان- روز گذشته جانشین ستاد کرونای استان سمنان اذعان کرد که رعایت پروتکل‌ها در استان به 40 درصد کاهش یافته در حالی که تخت بیمارستانی خالی در بیمارستان وجود ندارد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: کرونا در شهرستان‌های استان سمنان می‌تازد و پیش می‌رود روز به روز قربانی می‌گیرد و کادر درمان خسته از کار فرسایشی دیگر هر چه در توان دارند، رو کرده‌اند اما چرا شرایط امروز استان سمنان به این گونه است که مسئولان علوم پزشکی آن را «بحرانی‌ترین حالت ممکن از ابتدای شیوع ویروس» بر می‌شمارند؟

کرونا پیک‌های متعددی را پشت سر گذاشته اما پیک پنجم به نظر می‌رسد به واسطه تلاقی ویروس کرونای دلتا در کنار شیوع نمونه هندی، انگلیسی و (اصطلاحاً) چینی و در سایه کاهش رعایت‌های مردم بسیار خطرناک‌تر، طولانی‌تر و جدی تر خواهد بود. موضوعی که آمارها هم به آن اذعان دارند.

ماحصل ۵۵۰ روز بی برنامگی

حاصل شرایط ۵۵۰ روز گذشته در استان سمنان را می‌توان در سه محور مهم بررسی کرد در واقع در سه محور می‌توان به این سوال پاسخ داد که اوضاع استان سمنان چرا اینقدر وخیم است؟ نخست عدم مدیریت صحیح دولتی یا همان ستاد مقابله با کرونای استان سمنان، دوم سهل انگاری مردم، سفرهای نوروزی، تابستانی، عروسی‌ها و گردهمایی‌ها و همچنین موقعیت استان از لحاظ جغرافیایی که بر کریدور شمال شرق ایران قرار گرفته و ناخودآگاه میزبان میلیون‌ها زائر و مسافر است و البته سومین محور که عدم داشتن برنامه‌ریزی درست و اصولی برای هدایت جامعه به سمت مقابله با کرونا است که در این گزارش به آن می‌پردازیم.

دولت ۵۵۰ روز وقت داشت که در استان سمنان نخست برنامه‌ریزی صحیح و قابل اجرا و دوم برنامه‌های عملیاتی کنترل بیماری، تسریع در واکسیناسیون، ارتقای حمل و نقل عمومی، قرار دادن میله‌های هدایت شوند در خیابان‌ها و معابر و پاساژها، رنگ بندی مناطق شهری، انتقال تاکسی‌ها از مراکز تجمع هسته شهر به خیابان‌های خلوت تر، کاور کشیدن در اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها و مغازه‌ها، قرار دادن نرده‌های جداکننده و دیواره‌های پلاستیکی در بانک‌ها، خارج کردن صندلی‌های یکی درمان اتوبوس‌ها و هزاران اقدام دیگر را صورت دهد اما شهرهای استان نسبت به ۵۵۰ روز قبل چه تغییری کرده‌اند؟

دولت رها کرده است

مینو رنجبر کارشناس بهداشت محیط در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی سال‌ها است در زمینه اقتصاد صحبت از جنگ می‌فرمایند و همواره گوشزد کرده‌اند که جنگ آرایش جنگی می‌طلبد این صحبت چقدر در زمینه کرونا نیز مصداق دارد یعنی در واقع ما با کرونا نیز در جنگ هستیم اما سوال من از مسئولان استانداری سمنان این است که آیا آرایش ما هم جنگی است؟ گفت: شهرها و روستاهای استان نسبت به پیش از کرونا هیچ تغییری نکرده و این یعنی دولت هیچ اقدام عملیاتی در زمینه جداسازی جمعیتی، هدایت جمعیت، ایجاد موانع فیزیکی، تغییر چهره شهر به یک موقعیت جنگی و.. را نکرده است.

رنجبر با بیان اینکه یک سال دولت وقت داشت تا تمهیدات لازم را در دانشگاه‌ها، پاساژها، ادارات و ده‌ها ارگان دیگر دولتی و خدماتی و… ایجاد کند تا مردم اگر هم بخواهند پروتکل‌ها را رعایت نکنند، نتوانند اما عملاً ستاد مقابله با کرونا همین اقداماتی که در ابتدای امر صورت می‌گرفت را هم کنار گذاشت تا عادی انگاری در قبال کرونا صورت گیرد، افزود: در ابتدای کرونا حضور بسیجی‌ها برای ضدعفونی و ماشین آتش نشانی و… هیچ خاصیتی نداشت دست کم در مردم این جدیت را ایجاد کرده بود و کسی از خانه بیرون نمی‌آمد اما امروز وقتی دولت رها کرده مردم هم رها می‌کنند.

وی افزود: دولت و ارگان‌های مرتبط با مقوله کرونا در بستن راه آهن، ترمینال‌ها، ممنوعیت سفرها و… نیز کوتاهی کردند جالب اینکه سفرهای بین راهی بسته شده اما پیشخوان دولت با یک تجمع وسیع به مردم مجوز می‌دهد یعنی در واقع دولت برای دور زدن قانونی که خودش گذاشته مردم را به تجمع در یک دفتر ۲۰ متر مربعی آن هم زیر سقف دعوت می‌کند از این دست رفتارهای متناقض بسیار در ستاد مقابله با کرونا دیده می‌شود و دست آخر باید پرسید چرا دولت امروز جاده‌ها و مبادی خروجی ورودی شهرهای استان را نمی‌بندد؟

40درصد پروتکل‌ها رعایت می‌شوند/ تاخت و تاز کرونا در استان سمنان

کاهش شدید رعایت پروتکل‌ها

آمارها وحشتناک هستند تا جایی که روز گذشته جانشین ستاد کرونای استان سمنان از نگرانی کمبود تخت بیمارستانی صحبت کرد موضوعی که در این ۵۵۰ روز گذران دوران کرونایی در هشت شهرستان استان سابقه نداشته است. حبیب الله خجسته پور بیان کرد: کادر بهداشت و درمان در طی مدت فراگیری کرونا زحمات زیادی را متحمل شده و خوشبختانه تاکنون مشکل تکمیل ظرفیت تخت‌های بیمارستانی در استان را نداشته‌ایم، اما در حال حاضر این خطر احساس می‌شود که تخت‌های بیمارستانی دیگر جوابگوی بیماران نباشد که در این صورت باید منتظر یک‌فاجعه بود.‌

معاون استاندار سمنان همچنین با بیان اینکه فوت هر بیمار کرونایی برای همه ما حزن‌انگیز است اما باید توجه داشت که در صورت تکمیل ظرفیت بیمارستانها بدون تردید با بحران مواجه خواهیم شد، افزود: باید به این نکته مهم توجه داشت که بیماران استان، فقط مبتلایان به کرونا نیستند و لذا چنانچه این بیماران به دلیل تکمیل ظرفیت تخت‌های بیمارستانی موفق به پذیرش و درمان بیماری خود نشوند، امکان افزایش مرگ در سایر بیماران نیز وجود خواهد داشت.‌

وی تلویحاً انتقاداتی را نیز نسبت به برخی نهادهای دولتی و اجرایی و خدماتی مانند شهرداری‌ها نسبت به برگزاری مراسم با حضور مردم کرد و گفت: بی‌تردید اگر پروتکل‌ها و ضوابط بهداشتی رعایت می‌شد هم اینک کشور ما دچار این وضعیت نبود از سوی دیگر باید گفت متأسفانه شاهدیم که رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به میانگین زیر ۴۰ درصد کاهش یافته و لذا باید همه ما در این زمینه دغدغه مند باشیم.

آمارهای سخن از وخامت اوضاع دارند

نوید دانایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان درباره آمار شیوع کرونا در ۲۴ ساعت منتهی به سه شنبه، گفت: ۲۵۰ مبتلای جدید به ویروس کرونا در مجموعه تحت مدیریت دانشگاه شناسایی و همچنین در ۴۸ ساعت گذشته (منتهی به سه شنبه نوزدهم مرداد ماه ۱۴۰۰) ۹۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه بستری شدند که آماری نگران کننده است.

دانایی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۰۱ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه بستری هستند و در روز سه شنبه و چهارشنبه بر تعداد این افراد افزوده شده است، بیان داشت: زدن ماسک، فاصله گذاری، عدم شرکت در اجتماعات و… نکات ضروری محسوب می‌شود از سوی دیگر جابجایی جمعیت اصلاً به صلاح نیست لذا از مردم می‌خواهیم که این روزها کمتر از خانه بیرون بیایند.

رضا چمن در شاهرود نیز اوضاع وخیم گزارش می‌شود رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود گفت: طی شبانه روز منتهی به سه شنبه ۲۱۵ نمونه آزمایشگاهی ابتلاء به ویروس کرونا در شهرستان‌های شاهرود و میامی به ثبت رسیده است همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۵۰ بیمار با علائم مشکوک به مراکز درمانی و اورژانس شهرستان‌های شاهرود و میامی مراجعه داشتند که از این تعداد ۵۵ تن در بخش‌های اختصاص یافته به بیماران کرونا بستری شدند.

روند واکسیناسیون

رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی شاهرود و سمنان همچنین از تداوم روند واکسیناسیون خبر می‌دهند اما دو موضوع را می‌توان از میان صحبت آنها متوجه شد نخست اینکه سرعت واکسیناسیون در هشت شهرستان استان بستگی مستقیم به میزان دوزهایی دارد که وزارت بهداشت در اختیار دو دانشگاه علوم پزشکی در استان قرار می‌دهد و ثانیاً حدود یک هفتم جمعیت استان سمنان تا کنون در برابر بیماری کرونا واکسینه شده‌اند که باید قدری به این روند سرعت بخشید.

اما موضوع نگران کننده دیگری که در بین گلایه کادر درمانی و بهداشتی استان سمنان دیده می‌شود این است که برخی علی رغم داشتن شرایط سنی دریافت واکسن و یا شرایط دیگری مانند مشاغل یا بیماری‌های خاص و… از آن امتناع می‌کنند یکی از کارشناسان علوم پزشکی در این باره به خبرنگار مهر، گفت: موضوع امتناع از واکسن زدن متأسفانه صحت دارد و مردم با توجیهات عجیب مانند ترس از واکسن زدن، باورهای نادرست مثل عوارض ساختگی واکسن، عدم اعتماد به پزشکی نوین، باور اشتباه در زمینه داروهای گیاهی که می‌توانند کرونا را درمان کنند، ترس از عوارض واکسن و مسائل نادرستی مانند لخته کردن خون در قلب و ده‌ها عامل دیگر مسائلی هستند که متأسفانه بخشی از انرژی کادر درمانی را روزانه می‌گیرند.

علیرضا محمدی با بیان اینکه این باورها نادرست هستند زیرا واکسن‌ها همگی تحت نظارت لابراتوارهای معتبر دنیا و استانداردهای جهانی تولید شده و ایران اسلامی نیز آنها را تأیید کرده که امروز تزریق آنها را صورت می‌دهد از سوی دیگر تمام مردم دنیا در حال تزریق واکسن هستند در نتیجه باید به این موضوعات نادرست را کنار گذاشت و به این اندیشید که تنها راه رهایی کشورمان از کرونا واکسیناسیون عمومی در قبال آن است.

40درصد پروتکل‌ها رعایت می‌شوند/ تاخت و تاز کرونا در استان سمنان

واکسن عوارض کشنده ندارد

این عضو خانواده بزرگ بهداشت و درمان استان سمنان با بیان اینکه باورهای نادرست همیشه با پزشکی کشورمان عجین بوده است، گفت: در زمان آبله و واکسیناسیون همگانی در گذشته نیز همین موضوعات بوده است برخی به دلیل عدم شناخت باورهای نادرستی در قبال واکسن داشتند و برخی دیگر ترس اما باید گفت فایده واکسیناسیون به مراتب بیشتر است از سوی دیگر باید گفت هیچ تحقیق علمی ثابت نکرده که داروی گیاهی را می‌توان جایگزین واکسن کرد حال این دارو می‌خواهد خوراکی باشد، بخور دادنی باشد و یا مورد دیگر استعمال داشته باشد لذا مردم بدون توجه به این باورهای نادرست واکسن خود را سر نوبت تعیین شده دریافت کنند.

محمدی با بیان اینکه عوارض واکسن‌ها به خصوص آسترازانکا قطعاً سر درد و اندکی تب در ۲۴ حتی ۴۸ ساعت اول تزریق و حتی درد گرفتن بازو و محل تزریق است اما اینکه هر کس واکسن کرونا دریافت کند دچار مشکلات تولید مثل، لخته خون در گردن و بازو و قلب و مغز، بی حسی گردن، از دست دادن شامه، چسبیدن فلز و قاشق به بدن و… می‌شود همگی باورهای نادرست و غیرعلمی هستند که ثابت نشده‌اند تحقیقات علمی بسیاری روی واکسن‌ها انجام می‌شود و برای مثال واکسن برکت کشورمان بارها و چندین مرحله آزمایش، تحقیق و تزریق شده است از سوی دیگر امکان لخته شدن خون در یکی از انواع واکسن دو الی چهار مورد در هر یک میلیون نفر گزارش شده که اگر بخواهیم آن را بررسی کنیم آمپول پنی سیلین میزان مرگ بیشتری از واکسن کرونا دارد!

وی افزود: مردم از باورهای نادرست فاصله بگیرند در کرونا دو موضوع پیشگیری و دریافت دوز مناسب واکسن دو مقوله بسیار مهم است و دست کم سبب کاهش چشم گیر مرگ و میر ناشی از این بیماری منحوس می‌شود توصیه ما به مردم این است که باورهای نادرست را با تحقیقات پزشکی و مشاوره با پزشکان حاذق عوض کنند به سیستم پزشکی کشورمان که امروز توانسته بهترین واکسن‌ها را تولید کند اعتماد کنند و در زمینه کرونا حرف این و آن را کنار بگذارند.

تاخت و تازی که باید مهار شود

سوالی که بسیار در اذهان عمومی مطرح می‌شود این است که تاخت و تاز بیماری کرونا تا چه مدت ادامه دارد؟ در گزارش‌های قبلی خبرگزاری مهر به این موضوع پرداختیم که طولانی شدن روند بیماری یکی از مهمترین عوامل کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم است چرا که مردم از این شرایط خسته شده و دولت هم اقدام مناسب نمی‌کند.

یک پزشک عمومی در این باره معتقد است: دولت باید با ساز و کارهای عملی روند مقابله با بیماری کرونا را تغییر دهد نخستین اقدام این است که رویه اطلاع رسانی آگاهی مردم توسط وزارت بهداشت و دیگر ارگان‌ها به صورت کلی تغییر کند چرا که اگر روند فعلی مؤثر بود چرا شرایط کاهش پروتکل‌ها هستیم موضوع بعدی این است که دولت با همراهی وزارت بهداشت و وزارت امور خارجه و دیگر نهادها به روند واکسیناسیون سرعت بخشند چرا که امروز واکسن شرایط حیاتی در زمینه مقابله با کرونا دارد.

امیر میرحسنی بیان کرد: ستاد مقابله با کرونا و همچنین می‌بایست رویه محدودیت‌های مقابله با بیماری را به صورت کلی مورد بازنگری قرار دهند چرا که بعد از یکسال و نیم همچنان شاهد اوج‌گیری بیماری هستیم در نتیجه به نظر می‌رسد بسیاری از برنامه‌ها نیازمند بازنگری است یکی دیگر از اقداماتی که ستاد مقابله با کرونا باید انجام دهد و وضع محدودیت‌های جدید با کارایی و نحوه صحیح اجرا است.

وی افزود: باید بپذیریم که محدودیت‌ها در این یک سال و نیم به جز بازه زمانی نوروز ۹۹ توانست در مقطعی شرایط کشور را در خرداد و تیرماه همان سال به شرایط ایمن بدل کند در مابقی شرایط شکست خورده است. با تعطیلی‌ها نیز شاهد افزایش مسافرت‌ها مهمانی‌ها و عروسی‌ها هستیم پس این نشان می‌دهد دولت در وضع و اجرای محدودیت‌های موفق نبوده است.

امید به تصمیمات جدید

این پزشک در پاسخ به چرایی کاهش پروتکل‌ها، گفت: که یکی از دلایل سلب اعتماد مردم و گوش نکردن به محدودیت‌ها است دولت همچنین بسته به شرایط هر استان می‌بایست بخشی از محدودیت‌ها را بر عهده ستادهای استانی قرار داده تا فراخور اوضاع و احوال آن استان تصمیم‌گیری شود برای مثال استان سمنان به خاطر حجم بسیار زیاد زائران استان خراسان در خطر جابجایی ویروس کرونا است و این شرایط قطعاً باید با استانی مانند گلستان یا همدان تفاوت کند اما شاهد هستیم که در زمینه مقابله با کرونا وزارت بهداشت یک نسخه واحد برای همه کشور می‌پیچد.

در نهایت باید گفت یکی از اقداماتی که می‌تواند در شرایط حاضر کرونا را کنترل کند همراهی بیشتر مردم است مردمی که از عملکرد و وعده‌های دولت خسته و چشم به دولت سیزدهمی دارد که چند روز است کار خود را آغاز کرده و انتظار دارند که مشکلات اقتصادی و کرونا را به زودی رفع کند باید گفت همراهی مردم زمانی ارتقا پروتکل‌های بهداشتی را خواهد داشت که به اقدامات مسئولان امیدوار باشند.


خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: کرونا در شهرستان‌های استان سمنان می‌تازد و پیش می‌رود روز به روز قربانی می‌گیرد و کادر درمان خسته از کار فرسایشی دیگر هر چه در توان دارند، رو کرده‌اند اما چرا شرایط امروز استان سمنان به این گونه است که مسئولان علوم پزشکی آن را «بحرانی‌ترین حالت ممکن از ابتدای شیوع ویروس» بر می‌شمارند؟

کرونا پیک‌های متعددی را پشت سر گذاشته اما پیک پنجم به نظر می‌رسد به واسطه تلاقی ویروس کرونای دلتا در کنار شیوع نمونه هندی، انگلیسی و (اصطلاحاً) چینی و در سایه کاهش رعایت‌های مردم بسیار خطرناک‌تر، طولانی‌تر و جدی تر خواهد بود. موضوعی که آمارها هم به آن اذعان دارند.

ماحصل ۵۵۰ روز بی برنامگی

حاصل شرایط ۵۵۰ روز گذشته در استان سمنان را می‌توان در سه محور مهم بررسی کرد در واقع در سه محور می‌توان به این سوال پاسخ داد که اوضاع استان سمنان چرا اینقدر وخیم است؟ نخست عدم مدیریت صحیح دولتی یا همان ستاد مقابله با کرونای استان سمنان، دوم سهل انگاری مردم، سفرهای نوروزی، تابستانی، عروسی‌ها و گردهمایی‌ها و همچنین موقعیت استان از لحاظ جغرافیایی که بر کریدور شمال شرق ایران قرار گرفته و ناخودآگاه میزبان میلیون‌ها زائر و مسافر است و البته سومین محور که عدم داشتن برنامه‌ریزی درست و اصولی برای هدایت جامعه به سمت مقابله با کرونا است که در این گزارش به آن می‌پردازیم.

دولت ۵۵۰ روز وقت داشت که در استان سمنان نخست برنامه‌ریزی صحیح و قابل اجرا و دوم برنامه‌های عملیاتی کنترل بیماری، تسریع در واکسیناسیون، ارتقای حمل و نقل عمومی، قرار دادن میله‌های هدایت شوند در خیابان‌ها و معابر و پاساژها، رنگ بندی مناطق شهری، انتقال تاکسی‌ها از مراکز تجمع هسته شهر به خیابان‌های خلوت تر، کاور کشیدن در اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها و مغازه‌ها، قرار دادن نرده‌های جداکننده و دیواره‌های پلاستیکی در بانک‌ها، خارج کردن صندلی‌های یکی درمان اتوبوس‌ها و هزاران اقدام دیگر را صورت دهد اما شهرهای استان نسبت به ۵۵۰ روز قبل چه تغییری کرده‌اند؟

دولت رها کرده است

مینو رنجبر کارشناس بهداشت محیط در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی سال‌ها است در زمینه اقتصاد صحبت از جنگ می‌فرمایند و همواره گوشزد کرده‌اند که جنگ آرایش جنگی می‌طلبد این صحبت چقدر در زمینه کرونا نیز مصداق دارد یعنی در واقع ما با کرونا نیز در جنگ هستیم اما سوال من از مسئولان استانداری سمنان این است که آیا آرایش ما هم جنگی است؟ گفت: شهرها و روستاهای استان نسبت به پیش از کرونا هیچ تغییری نکرده و این یعنی دولت هیچ اقدام عملیاتی در زمینه جداسازی جمعیتی، هدایت جمعیت، ایجاد موانع فیزیکی، تغییر چهره شهر به یک موقعیت جنگی و.. را نکرده است.

رنجبر با بیان اینکه یک سال دولت وقت داشت تا تمهیدات لازم را در دانشگاه‌ها، پاساژها، ادارات و ده‌ها ارگان دیگر دولتی و خدماتی و… ایجاد کند تا مردم اگر هم بخواهند پروتکل‌ها را رعایت نکنند، نتوانند اما عملاً ستاد مقابله با کرونا همین اقداماتی که در ابتدای امر صورت می‌گرفت را هم کنار گذاشت تا عادی انگاری در قبال کرونا صورت گیرد، افزود: در ابتدای کرونا حضور بسیجی‌ها برای ضدعفونی و ماشین آتش نشانی و… هیچ خاصیتی نداشت دست کم در مردم این جدیت را ایجاد کرده بود و کسی از خانه بیرون نمی‌آمد اما امروز وقتی دولت رها کرده مردم هم رها می‌کنند.

وی افزود: دولت و ارگان‌های مرتبط با مقوله کرونا در بستن راه آهن، ترمینال‌ها، ممنوعیت سفرها و… نیز کوتاهی کردند جالب اینکه سفرهای بین راهی بسته شده اما پیشخوان دولت با یک تجمع وسیع به مردم مجوز می‌دهد یعنی در واقع دولت برای دور زدن قانونی که خودش گذاشته مردم را به تجمع در یک دفتر ۲۰ متر مربعی آن هم زیر سقف دعوت می‌کند از این دست رفتارهای متناقض بسیار در ستاد مقابله با کرونا دیده می‌شود و دست آخر باید پرسید چرا دولت امروز جاده‌ها و مبادی خروجی ورودی شهرهای استان را نمی‌بندد؟

40درصد پروتکل‌ها رعایت می‌شوند/ تاخت و تاز کرونا در استان سمنان

کاهش شدید رعایت پروتکل‌ها

آمارها وحشتناک هستند تا جایی که روز گذشته جانشین ستاد کرونای استان سمنان از نگرانی کمبود تخت بیمارستانی صحبت کرد موضوعی که در این ۵۵۰ روز گذران دوران کرونایی در هشت شهرستان استان سابقه نداشته است. حبیب الله خجسته پور بیان کرد: کادر بهداشت و درمان در طی مدت فراگیری کرونا زحمات زیادی را متحمل شده و خوشبختانه تاکنون مشکل تکمیل ظرفیت تخت‌های بیمارستانی در استان را نداشته‌ایم، اما در حال حاضر این خطر احساس می‌شود که تخت‌های بیمارستانی دیگر جوابگوی بیماران نباشد که در این صورت باید منتظر یک‌فاجعه بود.‌

معاون استاندار سمنان همچنین با بیان اینکه فوت هر بیمار کرونایی برای همه ما حزن‌انگیز است اما باید توجه داشت که در صورت تکمیل ظرفیت بیمارستانها بدون تردید با بحران مواجه خواهیم شد، افزود: باید به این نکته مهم توجه داشت که بیماران استان، فقط مبتلایان به کرونا نیستند و لذا چنانچه این بیماران به دلیل تکمیل ظرفیت تخت‌های بیمارستانی موفق به پذیرش و درمان بیماری خود نشوند، امکان افزایش مرگ در سایر بیماران نیز وجود خواهد داشت.‌

وی تلویحاً انتقاداتی را نیز نسبت به برخی نهادهای دولتی و اجرایی و خدماتی مانند شهرداری‌ها نسبت به برگزاری مراسم با حضور مردم کرد و گفت: بی‌تردید اگر پروتکل‌ها و ضوابط بهداشتی رعایت می‌شد هم اینک کشور ما دچار این وضعیت نبود از سوی دیگر باید گفت متأسفانه شاهدیم که رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به میانگین زیر ۴۰ درصد کاهش یافته و لذا باید همه ما در این زمینه دغدغه مند باشیم.

آمارهای سخن از وخامت اوضاع دارند

نوید دانایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان درباره آمار شیوع کرونا در ۲۴ ساعت منتهی به سه شنبه، گفت: ۲۵۰ مبتلای جدید به ویروس کرونا در مجموعه تحت مدیریت دانشگاه شناسایی و همچنین در ۴۸ ساعت گذشته (منتهی به سه شنبه نوزدهم مرداد ماه ۱۴۰۰) ۹۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه بستری شدند که آماری نگران کننده است.

دانایی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۰۱ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه بستری هستند و در روز سه شنبه و چهارشنبه بر تعداد این افراد افزوده شده است، بیان داشت: زدن ماسک، فاصله گذاری، عدم شرکت در اجتماعات و… نکات ضروری محسوب می‌شود از سوی دیگر جابجایی جمعیت اصلاً به صلاح نیست لذا از مردم می‌خواهیم که این روزها کمتر از خانه بیرون بیایند.

رضا چمن در شاهرود نیز اوضاع وخیم گزارش می‌شود رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود گفت: طی شبانه روز منتهی به سه شنبه ۲۱۵ نمونه آزمایشگاهی ابتلاء به ویروس کرونا در شهرستان‌های شاهرود و میامی به ثبت رسیده است همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۵۰ بیمار با علائم مشکوک به مراکز درمانی و اورژانس شهرستان‌های شاهرود و میامی مراجعه داشتند که از این تعداد ۵۵ تن در بخش‌های اختصاص یافته به بیماران کرونا بستری شدند.

روند واکسیناسیون

رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی شاهرود و سمنان همچنین از تداوم روند واکسیناسیون خبر می‌دهند اما دو موضوع را می‌توان از میان صحبت آنها متوجه شد نخست اینکه سرعت واکسیناسیون در هشت شهرستان استان بستگی مستقیم به میزان دوزهایی دارد که وزارت بهداشت در اختیار دو دانشگاه علوم پزشکی در استان قرار می‌دهد و ثانیاً حدود یک هفتم جمعیت استان سمنان تا کنون در برابر بیماری کرونا واکسینه شده‌اند که باید قدری به این روند سرعت بخشید.

اما موضوع نگران کننده دیگری که در بین گلایه کادر درمانی و بهداشتی استان سمنان دیده می‌شود این است که برخی علی رغم داشتن شرایط سنی دریافت واکسن و یا شرایط دیگری مانند مشاغل یا بیماری‌های خاص و… از آن امتناع می‌کنند یکی از کارشناسان علوم پزشکی در این باره به خبرنگار مهر، گفت: موضوع امتناع از واکسن زدن متأسفانه صحت دارد و مردم با توجیهات عجیب مانند ترس از واکسن زدن، باورهای نادرست مثل عوارض ساختگی واکسن، عدم اعتماد به پزشکی نوین، باور اشتباه در زمینه داروهای گیاهی که می‌توانند کرونا را درمان کنند، ترس از عوارض واکسن و مسائل نادرستی مانند لخته کردن خون در قلب و ده‌ها عامل دیگر مسائلی هستند که متأسفانه بخشی از انرژی کادر درمانی را روزانه می‌گیرند.

علیرضا محمدی با بیان اینکه این باورها نادرست هستند زیرا واکسن‌ها همگی تحت نظارت لابراتوارهای معتبر دنیا و استانداردهای جهانی تولید شده و ایران اسلامی نیز آنها را تأیید کرده که امروز تزریق آنها را صورت می‌دهد از سوی دیگر تمام مردم دنیا در حال تزریق واکسن هستند در نتیجه باید به این موضوعات نادرست را کنار گذاشت و به این اندیشید که تنها راه رهایی کشورمان از کرونا واکسیناسیون عمومی در قبال آن است.

40درصد پروتکل‌ها رعایت می‌شوند/ تاخت و تاز کرونا در استان سمنان

واکسن عوارض کشنده ندارد

این عضو خانواده بزرگ بهداشت و درمان استان سمنان با بیان اینکه باورهای نادرست همیشه با پزشکی کشورمان عجین بوده است، گفت: در زمان آبله و واکسیناسیون همگانی در گذشته نیز همین موضوعات بوده است برخی به دلیل عدم شناخت باورهای نادرستی در قبال واکسن داشتند و برخی دیگر ترس اما باید گفت فایده واکسیناسیون به مراتب بیشتر است از سوی دیگر باید گفت هیچ تحقیق علمی ثابت نکرده که داروی گیاهی را می‌توان جایگزین واکسن کرد حال این دارو می‌خواهد خوراکی باشد، بخور دادنی باشد و یا مورد دیگر استعمال داشته باشد لذا مردم بدون توجه به این باورهای نادرست واکسن خود را سر نوبت تعیین شده دریافت کنند.

محمدی با بیان اینکه عوارض واکسن‌ها به خصوص آسترازانکا قطعاً سر درد و اندکی تب در ۲۴ حتی ۴۸ ساعت اول تزریق و حتی درد گرفتن بازو و محل تزریق است اما اینکه هر کس واکسن کرونا دریافت کند دچار مشکلات تولید مثل، لخته خون در گردن و بازو و قلب و مغز، بی حسی گردن، از دست دادن شامه، چسبیدن فلز و قاشق به بدن و… می‌شود همگی باورهای نادرست و غیرعلمی هستند که ثابت نشده‌اند تحقیقات علمی بسیاری روی واکسن‌ها انجام می‌شود و برای مثال واکسن برکت کشورمان بارها و چندین مرحله آزمایش، تحقیق و تزریق شده است از سوی دیگر امکان لخته شدن خون در یکی از انواع واکسن دو الی چهار مورد در هر یک میلیون نفر گزارش شده که اگر بخواهیم آن را بررسی کنیم آمپول پنی سیلین میزان مرگ بیشتری از واکسن کرونا دارد!

وی افزود: مردم از باورهای نادرست فاصله بگیرند در کرونا دو موضوع پیشگیری و دریافت دوز مناسب واکسن دو مقوله بسیار مهم است و دست کم سبب کاهش چشم گیر مرگ و میر ناشی از این بیماری منحوس می‌شود توصیه ما به مردم این است که باورهای نادرست را با تحقیقات پزشکی و مشاوره با پزشکان حاذق عوض کنند به سیستم پزشکی کشورمان که امروز توانسته بهترین واکسن‌ها را تولید کند اعتماد کنند و در زمینه کرونا حرف این و آن را کنار بگذارند.

تاخت و تازی که باید مهار شود

سوالی که بسیار در اذهان عمومی مطرح می‌شود این است که تاخت و تاز بیماری کرونا تا چه مدت ادامه دارد؟ در گزارش‌های قبلی خبرگزاری مهر به این موضوع پرداختیم که طولانی شدن روند بیماری یکی از مهمترین عوامل کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم است چرا که مردم از این شرایط خسته شده و دولت هم اقدام مناسب نمی‌کند.

یک پزشک عمومی در این باره معتقد است: دولت باید با ساز و کارهای عملی روند مقابله با بیماری کرونا را تغییر دهد نخستین اقدام این است که رویه اطلاع رسانی آگاهی مردم توسط وزارت بهداشت و دیگر ارگان‌ها به صورت کلی تغییر کند چرا که اگر روند فعلی مؤثر بود چرا شرایط کاهش پروتکل‌ها هستیم موضوع بعدی این است که دولت با همراهی وزارت بهداشت و وزارت امور خارجه و دیگر نهادها به روند واکسیناسیون سرعت بخشند چرا که امروز واکسن شرایط حیاتی در زمینه مقابله با کرونا دارد.

امیر میرحسنی بیان کرد: ستاد مقابله با کرونا و همچنین می‌بایست رویه محدودیت‌های مقابله با بیماری را به صورت کلی مورد بازنگری قرار دهند چرا که بعد از یکسال و نیم همچنان شاهد اوج‌گیری بیماری هستیم در نتیجه به نظر می‌رسد بسیاری از برنامه‌ها نیازمند بازنگری است یکی دیگر از اقداماتی که ستاد مقابله با کرونا باید انجام دهد و وضع محدودیت‌های جدید با کارایی و نحوه صحیح اجرا است.

وی افزود: باید بپذیریم که محدودیت‌ها در این یک سال و نیم به جز بازه زمانی نوروز ۹۹ توانست در مقطعی شرایط کشور را در خرداد و تیرماه همان سال به شرایط ایمن بدل کند در مابقی شرایط شکست خورده است. با تعطیلی‌ها نیز شاهد افزایش مسافرت‌ها مهمانی‌ها و عروسی‌ها هستیم پس این نشان می‌دهد دولت در وضع و اجرای محدودیت‌های موفق نبوده است.

امید به تصمیمات جدید

این پزشک در پاسخ به چرایی کاهش پروتکل‌ها، گفت: که یکی از دلایل سلب اعتماد مردم و گوش نکردن به محدودیت‌ها است دولت همچنین بسته به شرایط هر استان می‌بایست بخشی از محدودیت‌ها را بر عهده ستادهای استانی قرار داده تا فراخور اوضاع و احوال آن استان تصمیم‌گیری شود برای مثال استان سمنان به خاطر حجم بسیار زیاد زائران استان خراسان در خطر جابجایی ویروس کرونا است و این شرایط قطعاً باید با استانی مانند گلستان یا همدان تفاوت کند اما شاهد هستیم که در زمینه مقابله با کرونا وزارت بهداشت یک نسخه واحد برای همه کشور می‌پیچد.

در نهایت باید گفت یکی از اقداماتی که می‌تواند در شرایط حاضر کرونا را کنترل کند همراهی بیشتر مردم است مردمی که از عملکرد و وعده‌های دولت خسته و چشم به دولت سیزدهمی دارد که چند روز است کار خود را آغاز کرده و انتظار دارند که مشکلات اقتصادی و کرونا را به زودی رفع کند باید گفت همراهی مردم زمانی ارتقا پروتکل‌های بهداشتی را خواهد داشت که به اقدامات مسئولان امیدوار باشند.

کد خبر 5278841

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم| مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد!