نسل جدید تویوتا لندکروزر سری ۳۰۰ پس از ۱۴ سال جایگزین سری ۲۰۰ قبلی شد؛ اما چه اتفاقی برای مدل اندکی کوچکتر لندکروزر پرادو رخ خواهد داد؟ علیرغم بهروزرسانی بسیار صورت گرفته، سری ۱۵۰ فعلی خودرویی ۱۲ ساله بوده و بنابراین دیر یا زود نوبت به تعویض نسل این خودرو نیز خواهد رسید.
چهارمین نسل لندکروزر پرادو سری ۱۵۰ در سال ۲۰۰۹ معرفی شد و از آن زمان تاکنون بهروزرسانیهای متنوعی را دریافت کرده و در سالهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ نیز فیس لیفت های سنگینی را تجربه نموده است. جدیدترین بهروزرسانی این قدبلند ژاپنی نیز شامل بهبودهایی در بخش قوای محرکه و تجهیزات بوده و مدل سالگرد ۷۰ سالگی آن نیز در سال ۲۰۲۱ عرضه شده است.
با توجه به اینکه فاصلهای ۲ ساله میان معرفی سری ۱۵۰ و سری ۲۰۰ وجود داشته بنابراین منطقی است که انتظار معرفی نسل جدید پرادو سری ۲۵۰ را در سال ۲۰۲۳ داشته باشیم. برخی وبسایتها خبر از عرضه این خودرو در تابستان سال ۲۰۲۳ دادهاند اما برخی نیز میگویند این خودرو تابستان سال ۲۰۲۲ معرفی خواهد شد.
بههرحال نسل جدید پرادو قطعاً ساختار بدنه روی فریم خود را حفظ خواهد کرد. استایل ظاهری این خودرو روندی تکاملی را طی کرده و برخی عناصر سری ۳۰۰ را قرض خواهد گرفت و از نظر ابعادی نیز مشابه نسل فعلی خواهد بود. انتظار میرود در داخل کابین پرادوی جدید نیز طراحی هفتنفره با متریال بهتر و تکنولوژی مدرنتر دیده شود.
محتملترین سناریو برای سری ۲۵۰ استفاده از فریم نردبانی سری ۳۰۰ با ابعاد کوچکتر است. به این ترتیب نسل جدید پرادو نه تنها میتواند سبکتر از نسل پیشین باشد بلکه از نظر هندلینگ جادهای و کیفیت سواری نیز بهتر یافته و از اعتبار آفرودش نیز چیزی کم نشود. تریم های فول تر این خودرو نیز میتوانند از تجهیزات مدرنی همچون سستم تعلیق دینامیک لندکروزر GR اسپورت استفاده کنند.
انتظار داریم زیر کاپوت این خودرو برای اولین بار از پیشرانههای هیبریدی ۲.۵ یا ۲.۷ لیتری مشابه راو ۴ و هایلندر استفاده شود. همانگونه که قبلاً گفتهایم، ظاهراً پیشرانه در حال توسعه پیشرانه دیزلی هیبریدی برای محصولات شاسیبلند و پیکاپ خود بوده و شاید از آن در پرادو هم استفاده کند.
گفته میشود در بخش پیشرانههای درونسوز نیز پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۸ لیتری توربودیزل فعلی حفظ شود. این پیشرانه اخیراً بهروز شده و قدرت ۲۰۰ اسبی و گشتاور ۵۰۰ نیوتون متری داشته و با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک و سیستم چهار چرخ محرک همکاری میکند. مصرف سوخت ۷ لیتر در هر صد کیلومتر و آزاد کردن ۱۹۲ گرم دیاکسید کربن در هر کیلومتر نیز از دیگر شاخصههای این پیشرانه است.
همچنین احتمال حذف این پیشرانه و جایگزین کردن آن با نمونه ۶ سیلندر ۳.۳ لیتری توربودیزل لندکروزر سری ۳۰۰ وجود دارد. این نیروگاه آهنین در لندکروزر قدرت ۳۰۴ اسبی و گشتاور ۷۰۰ نیوتون متری تولید میکند. پیشرانه یاد شده میتواند با گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک همکاری کرده و مصرف سوخت و آلایندگی پایینتری داشته باشد.
احتمالاً در ماههای آتی اخبار بیشتری از نسل جدید تویوتا لندکروزر پرادو منتشر خواهد شد. انتظار میرود همین تغییرات در نسل جدید لکسس GX 460 نیز اعمال شود، خودرویی که نسخه ریبج شده از پرادو برای بازار آمریکای جنوبی است.