عاشورا به منتظران آموخت دفاع از حق هرگز متوقف نمی‌شود/ گره‌گشایی از دیگران، رسم ملت امام حسین (ع) است


عاشورا به منتظران آموخت دفاع از حق هرگز متوقف نمی‌شود/ گره‌گشایی از دیگران، رسم ملت امام حسین (ع) است

حجت‌الاسلام بهاری با بیان اینکه «کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا» یعنی دفاع از حق هیچگاه متوقف نمی‌شود، گفت: آنها که در مکتب عاشورا پرورش یافته‌اند می‌دانند محرم برا گریه و مشکی پوشی نیست برای یادآور تقابل همیشگی با شیاطین است.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، درباره عاشورای حسینی تعابیر و مواجهات مختلفی وجود دارد که هر یک از زاویه ای بر استمرار و همیشگی بودن آن نظر دارند و این هشدار را می دهند که نباید آن اهداف و ارزش ها را به کربلای سال 61 هجری محدود و محصور کرد از جمله این تعابیر «کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا» است. از این رو در بررسی مصداق و معنای آن در جامعه منتظر امام زمان (عج) با حجت الاسلام والمسلمین «ابراهیم بهاری»، کارشناس و خطیب مذهبی گفت‌وگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

«کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا» در سبک زندگی منتظرانه به چه معنا است و چه کارکردهایی با نگاه به آن در جامعه منتظر و زمینه ساز فرج امام زمان (عج) محقق می شود؟

تعبیر «کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا» بنابر اقوال مشهور روایت نیست اما طرح آن از سر خرد و تعقل بوده است، این یعنی در همه اعصار و قرون در طول تاریخ بشریت، حق همیشه در مقابله با باطل قرار داشته است و حق و باطل با هم در تقابل هستند و این محصور به زمان و مکان نیست. بزرگ ترین و بارزترین رویارویی حق و باطل عاشورای امام حسین (ع) و صحنه کربلا است، که امام حسین (ع) و یاران باوافیشان مصداق بارز حق و یزید و اهل فساد اطراف او مصداق بارز باطل بودند.

این تعبیر تصریح می کند که دفاع از حق هیچ گاه تضعیف و متوقف نمی شود و این دفاع همیشگی است و باطل هم همیشه باطل است و ایستادگی مقابل آن را مردم باید یاد بگیرند، باطل گاه می تواند در رابطه همسری بروز کند و زمانی دیگر در سطح کلان و ملی عینیت بیابد. این مواجهه ادامه دارد تا زمانی که حق به معنای تام بر باطل چیره شود و پایه های آن را از ریشه برکَند. عاشورای حسینی مقدمه و عزیمت گاه این حرکت و مواجهه است که با ظهور امام زمان (عج) کامل می شود و آن دولت کریمه ای که در دعای افتتاح آن را طلب می کنیم «اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَیْکَ فِی دَوْلَةٍ کَرِیمَةٍ» ظهور کرده و باطل را به کل از بین می برد. به عبارت دیگر، وقتی فرج امام زمان (عج) حاصل شود به معنای واقعی حق و حقیقت نیز حاکم می شود.

داشتن چنین نگاه و خود را در جدال دائمی حق و باطل دانستن،در فکر و عمل منتظران امام زمان (عج) چه تاثیری دارد؟

آنها که در مکتب عاشورا بزرگ شده و پرورش می یابند و تفکر عاشورایی در زندگی شان بروز می کند نباید سطحی نگرانه عمل کنند و به گریه و بیان احساس و پوشیدن لباس مشکی بسنده کنند، حقیت این تعبیر آن است که انسان همواره بداند در مواجهه با شیاطین است و در دفاع از حق دچار سختی و ابتلاء نمی شود و اما این سختی ها ناپایدار است. امام خمینی (ره) می فرماید: تکلیف ما را امام حسین (ع) مشخص کرده ما مامور به تکلیف هستیم نه مامور به نتیجه. اگر جامعه ای مدافع حق باشد قطعا باطل را تضعیف و از صحنه به در می کند اگر بی تفاوت باشد مقابل آن تسلیم خواهد شد.

حقیقت ماندگاری عاشورا در چه بود و این حقیقت در جامعه منتظر چگونه باید حفظ و صیانت شود؟

این فکر و فرهنگ حسینی بود که در عاشورا ماندگار شد وگرنه عبادت را خیلی ها داشتند چنان که شمر حافظ قرآن بود و 16 سفر پیاده به حج رفته بود!

شخصی به پیامبر اکرم (ص) عرض کرد، عبادت چیست؟ حضرت رسول (ص) فرمودند: عبادت 10 قسم است 9 قسمت آن کسب روزی حلال و یک دهم آن انجام فروع دین است. این یعنی فروع ده‌گانه تنها دین یک‌دهم عبادت محسوب می شود و کسب روزی حلال 9 قسم دیگر آن؛ باید توجه داشت کسب روزی حلال ممکن نیست مگر اینکه انسان حق‌مدار باشد و به باطل میدان ندهد و در رفتار و اعمال و گفتار خود این سیره را پیاده کند. اهل بیت (ع) این آموزه را به ما یاد داده اند تا اینچنین زمینه ساز ظهور شویم. بزرگ ترین هدف امام زمان (عج) نیز پس از ظهور، اخلاق مداری و هدایت جامعه در مسیر دین است. برای همین در روایت است وقتی امام زمان (عج) بیایند گویی دینی جدید آورده اند چون در آن دوران حضرت (ع) درصدد برمی آیند دین به انحراف رفته را به مسیر درست بازگردانند و همچون جدشان امام حسین (ع) درصدد اصلاح امت برمی آیند.

شهید والامقام حاج قاسم سلیمانی از ملت ما به «ملت امام حسین (ع)» تعبیر می کنند، این ملت در میدان انتظار فرج چگونه عمل می کند؟

تعبیر حاج قاسم که فرمودند: ما ملت امام حسین (ع) هستیم یعنی ملتی بیدار و آگاه هستیم آنها که به عنوان امت امام حسین (ع) معرفی شدند بینش جامع و بصیرت کامل داشتند و وجود مقدس امام حسین (ع) را به طرزی عالی شناختند و کسی مثل زهیر گفت حاضرم هزار بار برای شما بمیرم و هر بار سخت تر از بار قبل در راه‌تان جان بسپارم!

مردم ایران اسلامی نیز در جریان دفاع مقدس، دفاع از حرم و نیز در شرایط سخت شیوع کروناامتحان خود را پس دادند. ملت امام حسین (ع) یعنی ملت دلسوز و گره گشا. یعنی ما ملت یکپارچه ای هستیم که برای کمک به دین و اهل بیت (ع) و همنوعان از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنیم.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر مسیر پرواز تهران-زاهدان-مشهد