برداشت پسته در خلیل‌آباد خراسان رضوی آغاز شد


برداشت پسته در خلیل‌آباد خراسان رضوی آغاز شد

مشهد- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد از آغاز فصل برداشت محصول پسته از باغات این شهرستان خبر داد.

محمود شبان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این شهرستان چهار هزار و ۷۶۰ هکتار باغ پسته وجود دارد که با برداشت یک تن پسته خشک از هر هکتار، پیش‌بینی می‌شود بیش از چهار هزار و ۷۰۰تن پسته خشک از باغات شهرستان برداشت شود.
وی ادامه داد: بیشتر اقلام پسته در شهرستان خلیل آباد را فندقی، احمدآقایی و کله قوچی تشکیل می دهد و اغلب پسته منطقه جنبه صادراتی دارد و بازرگانان آن را به کشورهای مختلف حوزه خلیج فارس صادر می کنند.
مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با اشاره به کاهش۲۰ درصدی تولید پسته خشک در این شهرستان گفت: گرمای بیش از حد و کمبود آب در کاهش این محصول راهبردی در شهرستان تاثیر گذاشته است.
شبان، برگزاری دوره‌های آموزشی برای کشاورزان بهره‌بردار در حوزه باغات پسته را از اقدامات واحد ترویج این اداره نام برد و افزود: امسال بهره برداران با آفات پسیل پسته و چوب‌خوار پسته مواجه بودند که کار را برای آنها با مشکل مواجه کرد ولی اقدامات پیشگیرانه و مبارزه با این آفت‌ها توانست کمک زیادی به باغداران کند.
وی اضافه کرد: کشاورزان تولیدکننده محصول پسته با تولید محصول سالم، بازار مناسبی را برای فروش در کشور و کشورهای همسایه به وجود آورده‌اند.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با بیان این که در این شهرستان ۱۷ واحد ترمینال ضبط پسته فعالیت دارد گفت: این شهرستان به لحاظ سطح زیر کشت پسته و تولید آن در خراسان رضوی در رده‌های برتر است.

شهرستان خلیل‌ آباد با ۱۸ هزار هکتار زمین باغی و زراعی حدود ۲۳۸ هزار تن محصولات دامی، زراعی و باغی تولید می‌کند.
انگور، زعفران، انار و پسته از مهمترین محصولات این شهرستان است که جنبه صادراتی دارد.
شهرستان خلیل آباد با ۲ بخش ششطراز و مرکزی در ۲۴۲ کیلومتری جنوب غرب مشهد و در میانه این استان واقع است.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

چگونه سوانح هوایی سرنوشت سیاسی کشورها را تغییر داد؟