حذف واسطه‌های میانی و مبارزه علنی با فساد منجر به شفافیت می‌شود


حذف واسطه‌های میانی و مبارزه علنی با فساد منجر به شفافیت می‌شود

سخنگوی جمعیت پیشرفت و عدالت اصفهان گفت: برای شفاف‌سازی و حذف فساد در دستگاه‌های مختلف هیچ راهی به جز حذف واسطه‌های میانی و الکترونیکی شدن بسیاری از امور وجود ندارد.

مهدی شاکران در گفت‌وگو با ایسنا درباره لزوم شفاف‌سازی در همه امور کشور به منظور پیشرفت و جلب اعتماد عمومی مردم، اظهار کرد: شفاف‌سازی یک رابطه مستقیم با میزان فساد در کشور دارد به این معنا که اگر در سازمان یا دستگاهی فساد بسیار پایین بود متوجه می‌شویم که شفاف‌سازی در آن دستگاه وضعیت خوبی دارد و این یک معیار برای سنجش شفافیت در دستگاه‌های مختلف کشور است.

وی افزود: برای شفاف‌سازی و حذف فساد در دستگاه‌های مختلف هیچ راهی به جز حذف واسطه‌های میانی وجود ندارد و هر جایی تصمیم‌گیری عوامل انسانی منجر به اتفاقات بزرگ مالی شود آن مکان و دستگاه تبدیل به مرکز فساد می‌شود. پس هر جا عوامل میانی انسانی و در حقیقت امضاهای سوم را حذف کنیم سطح شفافیت بالا می‌رود و در نتیجه فساد کاهش می‌یابد.

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: بهترین گزینه برای شفافیت در دستگاه‌های مختلف این است که دولت در هر جایی که امکان دارد بستر الکترونیکی شدن امور و فعالیت‌ها را فراهم کند تا مردم بدون مراجعه حضوری و برخورد با افراد بتوانند کارهای خود را به طور شفاف پیش ببرند. تهیه زیرساخت‌ها در تحقق این امر نقش بسزایی دارد و در بسیاری از سازمان‌های دولتی امکان‌پذیر است.

شاکران با بیان اینکه یکی دیگر از راه‌های شفاف‌سازی برخورد علنی با فساد است، تصریح کرد: نمی‌توانیم بگوییم فساد وجود دارد و افراد فاسد را در خفا محاکمه کنیم. عموم جامعه باید بفهمد که نتیجه این محاکمه و دلایل به وجود آمدن فساد چه بوده است تا اعتماد عمومی جامعه جلب شود. در دین اسلام هم توصیه شده که مجازات‌ها به شکلی باشد که گروهی از مؤمنان اجرای آن را ببینند.

هر سازمانی که متعلق به حقوق عامه است باید شفافیت داشته باشد

سخنگوی جمعیت پیشرفت و عدالت اصفهان، افزود: بنابراین هم باید در بحث مبارزه با فساد شفافیت ایجاد شود و هم باید در روال کارها بسترهای الکترونیکی را فراهم کنیم تا مشخص شود هر پرونده‌ای چه مسیری را طی کرده است و هم‌اکنون در چه مرحله‌ای است. برای مثال در بانک‌ها باید مشخص شود که اعطای تسهیلات به یک فرد چه روندی را طی کرده است.

وی گفت: بنابراین مواردی که جزء حقوق عامه و مردم است باید طریقه اختصاص و مصرف آن شفاف باشد تا هر کسی بتواند آن را ردیابی کند. هر نهادی که ذیل قانون موظف به پرداخت مالیات است باید مالیات خود را پرداخت کند و در کل تمام نهادها باید گردش مالی خود را شفاف کنند و اگر نهادی این شفافیت را ندارد در واقع از یک ضعف قانونی بهره می‌برد. هر سازمانی که متعلق به حقوق عامه است باید امور خود را شفاف‌سازی کند.

شاکران افزود: اگر هر سازمانی به هر دلیلی از پرداخت مالیات معاف می‌شود باید دلیل این معافیت به طور شفاف برای مردم بیان شود تا اعتماد عمومی جامعه خدشه‌دار نشود. رسانه‌ها نیز از طرف مردم‌نهاد ناظر بر عملکرد دستگاه‌ها هستند تا هیچ امری از مردم مخفی نماند، بنابراین رسانه باید آزادی کامل در این خصوص داشته باشد و از سوی هیچ دستگاهی مورد فشار قرار نگیرد.

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: اگر دولتی می‌خواهد مجموعه عملکردش به نفع مردم باشد باید با فساد مبارزه کند و آن را کاهش دهد که با کاهش فساد، شفاف‌سازی هم محقق می‌شود که امیدواریم دولت سیزدهم در این مسیر گام بردارد.

انتهای پیام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس حسرت برانگیز افسانه پاکرو در 41 سالگی ! / خانم بازیگر انگار 20 سالشه !