بیش از 750 هزار تن سیب زمینی در اردبیل برداشت می‌شود


بیش از 750 هزار تن سیب زمینی در اردبیل برداشت می‌شود

اردبیل - ایرنا - رئیس جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از 750 هزار تن محصول سیب زمینی از مزارع دشت اردبیل برداشت شود.

به گزارش ایرنا، خلیل نیکشاد روز سه‌شنبه در بازدید از مزارع سیب‌زمینی شهرستان اردبیل افزود: در مجموع ۲۱ هزار هکتار از اراضی دشت اردبیل زیر کشت سیب زمینی رفته و برآورد می‌شود از این سطح بیش از ۷۵۰ هزار تن سیب زمینی برداشت شود.

وی افزود: نیاز و مصرف سیب زمینی اعم از خوراکی، بذر و صنایع تبدیلی در داخل استان ۲۰۰ هزار تن است و مابقی آن علاوه بر تامین سیب‌زمینی مورد نیاز سایر استان‌ها به برخی از کشورهای همسایه صادر می‌شود.

وی اظهار کرد: ۹۵ درصد محصول سیب‌زمینی کشت شده در استان اردبیل را رقم آگریا و مابقی را ارقام متفرقه جِلی، فونتانه، بامبا، اسپیریت، نیلوا، کایزر، امرفونا و ساتینا تشکیل می‌دهد.

فرماندار اردبیل هم در این بازدید گفت: هم‌اکنون بیش از ۷۰ درصد از مزارع سیب‌زمینی شهرستان اردبیل تحت پوشش آبیاری نوین قرار گرفته که این امر در مصرف بهینه آب و افزایش تولید بسیار موثر بوده است.

امامی یگانه افزود: امسال تاکنون پنج واحد سردخانه جدید در شهرستان اردبیل راه اندازی شده و در کنار آن زمینه صادرات محصول سیب زمینی شهرستان به کشورهای جمهوری آذربایجان، روسیه، ترکمنستان و عراق فراهم شده است.

وی اظهار کرد: سیب زمینی تولید شهرستان اردبیل علاوه بر صنایع تبدیلی استان، تمامی صنایع تبدیلی وابسته به سیب زمینی را در کشور تامین می کند.

کشت سیب‌زمینی در اوایل فصل بهار هر سال در اراضی شهرستان‌های اردبیل، نیر، نمین و سرعین آغاز شده و محصول تولیدی نیز از ماه آخر تابستان برداشت می‌شود.

سیب‌زمینی تولید شده در این استان از لحاظ کیفیت، درصد ماده خشک، وجود کمترین میزان باقی مانده سموم و کود در جایگاه برتر کشور قرار دارد ، این محصول جزو محصول پاک به شمار می‌رود و از نظر کیفیت و کمیت قابل رقابت با سیب زمینی تولیدی کشورهای اروپایی است.

محصول تولیدی سیب زمینی در استان اردبیل معادل ۳۰ درصد مجموع تولید شده در کشور است، این استان در تولید سیب زمینی در کشور در جایگاه دوم قرار دارد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس ناجوری از مهران مدیری که حسابی بد آموزی دارد/ تصویر