وزیر علوم: عضویت در پیمان شانگهای ظرفیت بزرگی برای توسعه ایران است


وزیر علوم: عضویت در پیمان شانگهای ظرفیت بزرگی برای توسعه ایران است

همدان- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: عضویت دائمی در سازمان همکاری های شانگهای قابلیت و ظرفیت بسیار بزرگی برای رشد و توسعه همه جانبه کشور ایجاد می کند.

به گزارش ایرنا، «محمدعلی زُلفی‌گل» پنجشنبه شب در یادواره شهدای ورزشکار شهرستان همدان، افزود: رابطه و تبادلات اقتصادی ایران با کشورهای تاجیکستان و ترکمنستان در سال های اخیر بسیار کمرنگ شده بود که رییس جمهوری در نخستین سفر خارجی خود( سفر به تاجیکستان)، علاوه بر توسعه، تقویت و تحکیم روابط با کشورهای آسیای میانه، عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری های شانگهای را دائمی کرد.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر دیدارهای دکتر رییسی با مقامات کشور ترکمنستان موجب ترمیم، بهبود و تقویت روابط و سطح همکاری های دوجانبه شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به دستاوردهای ارزشمند سفر رییس جمهوری به تاجیکستان، تصریح کرد: روابط مناسب و دیپلماسی اقتصادی، علمی، سیاسی و فرهنگی متناسب، منطقی و اصولی با کشورهای همسایه به طور قطع موجب تقویت و ثبات جایگاه ایران در منطقه و رشد و توسعه اقتصادی کشور خواهد شد.

زلفی گل افزود: کشورهای همسایه ایران افزون بر ۶۳۰ میلیون نفر جمعیت دارند که برنامه ریزی و دیپلماسی منطقی برای بهره گیری از این قابلیت ویژه، اقدامی در راستای تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبری فرزانه انقلاب است.

وی تاکید کرد: اگر این باور را داشته باشیم که از مرزهای جغرافیایی دانشمند و تاجر به جای سرباز عبور می کند، شک نکنید که موفق خواهیم شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه یکی از چالش ها و مشکلات اساسی امروز کشور بیکاری جوانان تحصیل کرده است، گفت: برنامه ریزی موثر برای ایجاد فرصت های شغلی پایدار، علاوه بر رفع این چالش اساسی، زمینه ازدواج به موقع و تشکیل خانواده برای جوانان را نیز فراهم می کند.

زلفی گل افزود: رفع معضل بیکاری در کشور مستلزم وفاق و همدلی همه مسئولان و دلسوزان نظام برای خلق فرصت های شغلی است به نحوی که این مهم(اشتغالزایی) به عنوان یک طرح ملی مورد توجه قرار گرفته و عملیاتی شود.

وی با تاکید بر ضرورت شکل گیری نهضت ایجاد شغل در کشور، تصریح کرد: مقام معظم رهبری بسیار هوشمندانه امسال را با عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی» نامگذاری کردند چراکه رونق تولید منجر به اشغالزایی و ایجاد فرصت های شغلی مولد و پایدار می شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: دلیلی ندارد با وجود تولید یک محصول داخلی برای واردات آن از خارج کشور اقدام کرده و زمینه ورشکستگی و تعطیلی واحد تولیدی داخل کشور را فراهم کنیم.

زلفی‌گل با اشاره به اینکه افزایش نرخ ارز می تواند عاملی برای رونق تولید داخلی و رقابت با کالاهای خارجی باشد، گفت: حاکم شدن روحیه جهادی در عرصه مدیریتی و باور به فرصت کوتاه مسوولیت برای خدمت صادقانه و موثر به طور یقین موجب تغییر شرایط به نفع مردم و رشد و توسعه همه جانبه و پایدار کشور از جمله بهبود شرایط اقتصادی و رفاهی خواهد شد.

وی افزود: کسانی که در نظام اسلامی مسوولیت می پذیرند باید بدانند که این دوره بسیار کوتاه است و بهره مندی از این فرصت کوتاه خدمتگذاری تنها با تلاش شبانه روزی و کار جهادی مبتنی بر عقلانیت و میسر می شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه شهدا متعلق به همه مردم هستند، گفت: رزمندگان با قومیت، گویش، فرهنگ و سلایق سیاسی مختلف در جبهه ها حضور داشتند و باید همه ما در برابر عظمت و رشادت شهدا سرتعظیم فرود آوریم.

زلفی گل افزود: بنابراین تکلف ما پرهیز از نگاه سیاسی به شهداست چرا که در جنگ تحمیلی همگان فارغ از هر نوع نگاه سیاسی برای دفاع از کیان اسلامی حاضر شدند.

وی سیاسی کردن مراسم پاسداشت مقام شامخ شهدا را اجحاف در حق انان دانست و افزود: همه در جنگ سهم دارند و عموم مردم در دوران دفاع مقدس با عنوان بسیجی در جبهه حق علیه باطل حاضر شده و از کیان اسلامی دفاع کردند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: وجود تنوع فرهنگی و زندگی قومیت های مختلف در کنار هم بسیار زیبا است و دشمن می خواهد با سوء استفاده از این تنوع قومیت، یکپارچگی کشور را هدف قرار دهد.

آیین تجلیل از خانواده شهدای ورزشکار استان همدان شامگاه پنجشنبه با حضور "محمد علی زلفی گل" وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سردار "رضا طلایی نیک" معاون وزیر دفاع و جمعی از مقامات استان برگزار شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سرنوشت تاسفبار بازیگر خردسال فیلم باشو غریبه کوچک بعد 40 سال+ بیوگرافی و عکس های باورنک...