به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان؛ بیست و ششمین نشست تخصصی انجمن عکاسان نوجوان هرمزگان با موضوع «رنگ در عکاسی» با حضور حوری داوودی مدرس عکاسی و کارشناس آفرینشهای هنری استان سیستان و بلوچستان و نوجوانان علاقمند برگزار شد.
داوودی در ابتدای نشست اظهار داشت: عکاسی عامترین و پرمخاطبترین هنر و زبان مشترکی است که با گسترش تدریجی و آرام خود تأثیر بسیاری بر انتقال فرهنگها، سنتها و آئینها داشته است.
وی افزود: ظهور چنین حرکتی به کمک پدیدهی عکاسی صورت گرفته است و باید زبان آن را شناخت، دانست، بهکار برد و منتقل کرد.
این مدرس عکاسی در ادامه گفت: به عبارت دیگر، عکاسی یکی از راههای ماندگاری موضوعات و حوادث مختلف است. عکاسی طی تکامل خود از نقاشی و آتلیه به عکاسی مستند، ورزشی، اجتماعی و خبری رسید(ودر حال حاضرنیز در تمامی علوم از جمله معماری، شهرسازی وپزشکی)، چون ابزاری برای ثبت وضع موجود شهرها و روند تکامل آن به کار میرود.
کارشناس آفرینشهای هنری استان سیستان و بلوچستان افزود: پیام عکس الزامی است و ثبت هر لحظه همراه با تفکر و اندیشه باید باشد.
وی جهت ثبت بهتر لحظات گفت: باید ابزار لازم را شناخت و درک کرد. بنابراین عکاس نقشی اساسی در بیان ویژگیهای سوژه دارد؛ او میتواند بر یک ویژگی تأکید نماید یا در کمرنگ ساختن دیگر ویژگی اثر بگذارد.
داوودی در پاسخ به این سوال که «رنگ چگونه بر روی عکس تاثیر میگذارد؟» گفت: از نظر فنی رنگ می تواند پیچیده باشد، اما از نظر هنری یکی از مهمترین بخشهای یک عکس است که بر روی احساسات و علایق، تاثیر متفاوتی نسبت به سایر عناصر عکاسی دارد.
این مدرس عکاسی گفت: بخاطر داشته باشید که احساسات بخش مهمی از یک عکس هستند و شما میتوانید عکسی بگیرید که هیچ کدام از عواطف را منتقل نکند و اینکار را با تغییر انتخاب ترکیب رنگ یا سوژه انجام دهید.
داوودی در ادامه نشست بیست و ششم انجمن عکاسی گفت: رنگها را به طور کلی به دو دسته گرم و سرد تقسیم میکنند. رنگهای گرم قرمز، نارنجی و زرد هستند در حالیکه رنگهای سرد شامل سبز، آبی و بنفش میشوند.
وی گفت: هر کدام از این دستهها حالات خاص خود را دارند و اگر میخواهید عکسهایتان بهترین حالت را داشته باشد، باید از خود بپرسید که کدامیک مناسب شماست؟
مدرس اولین نشست فصل پاییز انجمن عکاسان نوجوان هرمزگان گفت: رنگهای گرم انرژی بیشتری دارند و از احساس قویتری برخوردار هستند. آنها خیلی زود توجه بیننده را به خود جلب می کنند و به طور کلی رنگهای گرم کمیابتر از رنگهای سرد هستند.
وی در ادامه گفت: عکسی که در آن کمی رنگ گرم دیده شود میتواند برجستهتر باشد. به همین دلیل است که عکسهای طلوع و غروب خورشید و همینطور رنگهای پاییزی بسیار محبوب هستند.
داوودی گفت: رنگهای سرد آرامتر و ملایمتر هستند. آنها در پس زمینه مات میشوند، به خصوص اگر رنگ گرمی در کنارشان وجود داشته باشد. به طور کلی رنگهای سرد جذب بالایی مانند رنگ های گرم ندارند و همیشه این نکته بدنیست. رنگهای گرم میتوانند بیشتر از حد قدرتمند باشند، رنگهای سرد آرامش بخش هستند اکثریت طبیعت از رنگهای سرد ساخته شده، گرچه طلوع و غروب خورشید به رنگ منظرهای طلایی با پیش زمینه آبی است.
وی در ادامه مبحث رنگ در عکاسی اظهار داشت: روابط دیگری نیز میان رنگها وجود دارد. مانند ترکیب سه رنگ پایه (قرمز، زرد و آبی) در مورد رنگهای دیگر مانند زرد -نارنجی یا آبی- سبز نیز ترکیبهای تکمیلکننده دیده میشود.
داوودی گفت: از ترکیب زرد با قرمز نارنجی بدست میآید و از ترکیب زرد و آبی سبز و از ترکیب قرمز و آبی بنفش بدست میآید.
وی در مورد تاثیر رنگهای مختلف گفت: رنگ زرد گرما، هیجان و خوشحالی، رنگ آبی احساس عمیق، آرامش و ماوراء، رنگ سبز صلح، سکوت و طبیعت، رنگ را انتقال میدهد.
مدرس این نشست در ادامه گفت: همچنین سفید هارمونی، سکوت و پاکی، رنگ سیاه اندوه، تاریکی و ناشناختهها، رنگ قرمز درخشش، اعتماد و زندگی و نارنجی تابش، سلامتی و جدیت را به مخاطب منتقل میکند.
این مدرس عکاسی گفت: استفاده از رنگ در عکاسی بهعنوان اصلیترین المان، سادهترین و اولین تمرین در جهت استفادهی کاربردی و موثر از رنگها در عکاسی، بهکارگیری آنها بهعنوان المان غالب قاب بندیتان است.
این کارشناس افزود: رنگها میتوانند به تصویر شما کنتراست، شکل، فرم و بافت بدهند. بهکارگیری هوشمندانه از بافتهای رنگی میتواند بهعنوان قاببندی پایه و فوندانسیون عکس شما به کار گرفته شود.
در ادامه این مبحث داوودی گفت: زمانیکه ذهن خود را تنها از آنچه میبینید رها کنید و عادت کنید که برای یافتن سوژههای عکاسی از نقاشیها، کلمات و موسیقی الهام بگیرید، عکسهایی بهمراتب قدرتمندتر خواهید داشت. عکسهایی که در بسیاری از آنها چارهای بهجز استفاده از رنگها در عکاسی ندارید. وی در اهمیت رنگها گفت: تاثیر رنگ در عکاسی بیش از هر چیز، انتقال دهندهی احساس کلی مخاطب از فضایی است که مشاهده میکند. پس برای یافتن احساس اصلی عکس خود بهتر است دانش خود در رابطه با تاثیر رنگ در عکاسی را افزایش داده و از پرکردن قابتان با المانهای حجیم و رنگی ترسی نداشته باشید.
وی گفت: گاهی مواقع استفاده از بکگراندهای ساده اما حجیم در عکاسی پرتره جذاب هست. بهعنوان یک عکاس از نقاشیهای پر آب و رنگ و جسورانهی نقاشان بسیاری الهام بگیرید و با آگاهی به تاثیر رنگ در عکاسی میتوان احساسی بهمراتب قویتر را به مخاطب منتقل کرد.
در این نشست مدرس کارگاه، کارهای هِنری ماتیس ( Henri Matisse ) با فرمهای ساده و رنگهای جذاب و آثار ون گوگ ( Van Gogh ) با آن براشهای قوی و رنگهای غنی با مخاطبان به اشتراک گذاشت.
وی افزود: یکی از جذابترین بخشهای استفاده از رنگ ها در عکاسی، زمانی است که آنها را به خدمت بگیرید تا به کمک آنها بتوانید احساسی را بیان نمایید.
داوودی افزود: این موضوع تنها نیازمند یک دانش پایه در رابطه با روانشناسی رنگها نیست و شما باید با تمرین و تکرار این هنر را در خود بیابید که آنچه را که قصد بیانش را دارید، بتوانید از طریق فرم و احساس رنگها به مخاطب منتقل نمایید.
در ادامه نشست، داوودی در رابطه با واسیلی کاندینسکی ( Wassily Kandinsky ) نقاش برجسته و تئوریهای بسیاری که در رابطه با هنر داشته است که بخش اعظمی از آنها به معرفی احساسات آدمی در مواجهه با رنگها اختصاص دارد؛ مطالبی را ارائه داد.
این مدرس عکاسی از مخاطبان نشستها خواست تا به کمک رنگها، سوژهی عکس خود را تعریف کنند و افزود: پس از آنکه با شناخت ماهیت رنگها در عکاسی توانستید از آن بهعنوان یک المان اصلی در عکستان بهره ببرید، به سراغ انتقال احساس فضای کلی از طریق رنگها انتخاب نمایید و در نهایت پس از آشنایی کامل با این دو تکنیک آمادگی آن را خواهید داشت تا دست به تجربهای جدید و بسیار جذابتر بزنید.
داوودی گفت: رنگهای پیرامون سوژهی شما میتوانند اصلیترین راهنمای مخاطبتان در شناخت ماهیت حقیقی آن باشد. زمانیکه بتوانید به این توانایی از بهکارگیری رنگها در عکاسی برسید، قطعا شما عکاسی چیرهدست خواهید بود. درصورتیکه به بهترین عکسهای تاریخ عکاسی توجه کنید، نمونههای بسیاری را خواهید یافت که در آنها ” رنگها ” اصلیترین تعریف کنندهی سوژهی عکس میباشند.
در پایان مدرس نشست بیست و ششم انجمن عکاسان نوجوان هرمزگان افزود: شاید جدیترین و سادهترین تعریف از این تاثیر، در گفتهای از پیکاسو باشد، جایی که شما در آن بهخوبی با قدرت و تاثیر رنگ در عکاسی مواجه میشوید. او میگوید: «برخی از نقاشان خورشید را به یک نقطهی زرد رنگ تبدیل میکنند و برخی دیگر از دل یک نقطهی زرد رنگ، خورشید را بیرون میکشند.»