عضویت ایران در شانگهای موید دیپلماسی فعال دولت سیزدهم است


عضویت ایران در شانگهای موید دیپلماسی فعال دولت سیزدهم است

استانها- ایرنا- خطیبان نماز جمعه عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای را نشان دهنده دیپلماسی فعال دولت مردمی جهادی سیزدهم توصیف کردند و گفتند که این موقعیت گامی بلند برای توسعه اقتصادی جمهوری اسلامی محسوب می شود.

به گزارش ایرنا، امامان جمعه در خطبه های این هفته که در برخی مراکز استانی و شهرهای بزرگ بطور مجازی قرائت شد و یا با رعایت پروتکل های بهداشتی در جمع نمازگزاران ایراد گردید با بیان اینکه اولین سفر رسمی رییس جمهوری به کشور تاجیکستان و شرکت در اجلاس سازمان همکاری شانگهای، نشان از دیپلماسی قوی دولت سیزدهم و توجه به گسترش روابط با کشورهای منطقه دارد، تاکید کردند: عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای شکست آمریکا را در جنگ اقتصادی علیه ایران رقم زد.

خطیبان نماز جمعه در ادامه این خطبه ها، تبدیل وضعیت ایران در سازمان همکاری شانگهای از عضو ناظر به عضو اصلی را یکی از مهمترین حوادث در عرصه روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران خواندند و یادآور شدند که این مهم در زمانی که غرب می‌کوشید با به راه انداختن جنگ اقتصادی، جمهوری اسلامی ایران را منزوی کند، به روشنی ثابت کرد که ایران را نمی‌توان در معادلات بین المللی انکار کرد و یا نادیده گرفت.
امامان جمعه با اشاره به این مهم که دولت سیزدهم به ظرفیت‌های آسیا، منطقه و کشورهای به اصطلاح جنوب توجه دارد و تلاش می کند خلاءهای موجود و نیازهای کشور را از این طریق برطرف کند، تاکید کردند:پذیرش عضویت ایران در اجلاس سازمان همکاری‌های منطقه‌ای رویداد مهمی است که در این نهاد رقم خورد و زمینه حضور پررنگ ایران را در جمع بازیگران مهم آسیایی فراهم کرد.

خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی بخش هایی از خطبه های مجازی و حضوری برخی از شهرها و مراکز استانی را به شرح ذیل مخابره کرده اند:

امام جمعه رشت با اشاره به حضور اخیر رییس جمهوری در اجلاس سازمان شانگهای و تلاش غرب برای به راه انداختن جنگ اقتصادی و منزوی کردن ایران، بیان داشت: حضور ایران به عنوان عضو دائم این سازمان، بردی برای جمهوری اسلامی بود و نشان داد نمی توان ایران را در معادلات بین المللی انکار کرد.

آیت الله رسول فلاحتی با بیان اینکه ایران با همکاری کشور روسیه و چین عضو دائم سازمان شانگهای شد، اضافه کرد: این سازمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به این جهت هنوز هم برخی برای حضور ایران سنگ اندازی می کنند اما ما نقشه های شوم دشمنان را می شناسیم.

نماینده ولی فقیه در گیلان بیان داشت: افزایش قدرت مانور سیاسی ایران، کاهش فشارهای آمریکا، امکان فروش و صادرات بسیاری از کالاهای ایرانی از جمله اهمیت های عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای است.

نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان گفت: همکاری و عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای مشت محکمی بر دهان آمریکایی ها زد و سیاست راهبردی آنها را در کل دنیا شکست داد.

آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه گرگان اظهارداشت: آمریکایی ها از اول انقلاب به دنبال منزوی کردن و تنها گذاشتن مردم ایران از دنیا بود و به نوعی با ائتلاف سوزی برای خراب کردن کشور ما برای خودشان با کشورهای مرتجع منطقه ائتلاف سازی می کردند.

خطیب جمعه گرگان بیان داشت: با همکاری و عضویت ایران در سازمان شانگهای به صورت رسمی، جهانی و بین المللی حربه منزوی کردن ما از آمریکایی ها گرفته شده است.

وی تصریح کرد: تاکنون ایران تنها عضو ناظر در این سازمان بوده اما با شرکت رئیس جمهوری در نشست همکاری های شانگهای به عنوان عضو رسمی پذیرفته شده است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان نیز گفت: عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای بعد از ۱۳ سال انتظار نشان دهنده شکست دشمنان در طرح منزوی‌سازی کشورمان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته سمنان در مصلی این شهر ابراز داشت: سازمان همکاری شانگهای مربوط به کشورهای آسیایی است و غرب در آن حضور ندارد و پیش از این ایران به عنوان عضو ناظر حضور داشت و عضویت کشورمان در این سازمان موفقیتی بزرگ است.
وی با تقدیر از سخنان و مواضع شجاعانه حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی و هیات دولت در سازمان ملل، افزود: رئیس جمهوری با سخنان خود در سازمان ملل مواضع دشمن را به چالش کشید و شجاعانه به دشمنان اعلام کرد مذاکره‌ را به شرطی ادامه خواهیم داد که تحریم‌ها برداشته شود.
مطیعی با اشاره به هفته دفاع مقدس، بیان کرد: افتخار، عزت و اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در هشت سال جنگ تحمیلی تجلی یافت.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه، جمهوری اسلامی را یک قدرت بزرگ جهانی دانست که آمریکا و سایر ابرقدرت ها نمی‌توانند کج به آن نگاه کنند و گفت :این قدرت و اقتدار به برکت حفظ این ارزش ها و دفاع مقدس است که باید قدر آن را بدانیم و برای تقویت آنها تلاش کنیم.

آیت الله مصطفی علما در خطبه های نماز جمعه این هفته با اشاره به اینکه امام راحل فکر همه مردم را عوض کرد، افزود: نامگذاری کاروان های ورزشی به نام شهدا خصوصا شهید سلیمانی، اهدا مدال به شهدا، استفاده از چفیه به عنوان نماد مقاومت، رعایت حجاب، اظهار عشق و محبت به پرچم، در آغوش گرفتن حریف شکست خورده و بسیاری از ارزش های دیگر جلوه ای از اسلام و دفاع مقدس است که امام راحل بنیانگذار آن بود.

او هشت سال دفاع مقدس را یکی از ارزش های نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: دفاع مقدس دنیا را زیر و رو کرد و مستکبران و ابرقدرت‌های غربی را به دنیا معرفی کرد.

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد گفت: عضویت کشور ایران اسلامی در سازمان همکاری‌های شانگهای فرصت مناسب در زمینه های مختلف بویژه اقتصادی برای کشور است.

حجت الاسلام و المسلمین سید "احمدرضا شاهرخی" در جمع نمازگزاران خرم‌آبادی در مصلی الغدیر این شهر به نخستین سفر خارجی رئیس‌جمهور کشورمان اشاره کرد و اظهار داشت: آیت الله رئیسی در نخستین سفر خارجی خود به تاجیکستان سفر کرد و در جلسه سازمان شانگهای حضور یافتند که این یک فرصت مناسب برای ایران اسلامی است.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم به ظرفیت‌های آسیا، منطقه و کشورهای به اصطلاح جنوب توجه دارد، افزود: در این سفر می‌توان به تنوع بخشی در حوزه روابط خارجی و شکست روابط با غرب اشاره نمود که قطعاً این نوع تعاملات برای کشور مفید و موثر در بخش های مختلف است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: اظهارات رئیس جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل توام با عقلانیت و شجاعت و موجب سربلندی ملت ما بود.

آیت الله سید حسن عاملی در خطبه های نماز جمعه اردبیل افزود: خدا را شاکریم که ریاست محترم جمهوری در نشست مجمع عمومی سازمان ملل یک خطابه در نهایت عقلانیت ، شجاعت و از موضع قدرت ایراد کردند و این موجب مباهات و سربلندی ملت ماست.

وی بیان کرد: رئیس جمهوری چقدر عالی فرمودند که به نمایندگی از ملت ایران می خواهم پیام عقلانیت، عدالت و آزادی را که سه اصل اساسی برای حیات انسان معاصراست به جهان برسانم.

آیت الله عاملی با اشاره به عضویت ایران در سازمان شانگهای بیان کرد: موافقت اعضای سازمان همکاری شانگهای با عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران وزن سیاسی ایران را بالا برد.

وی اظهار کرد: این امر موجب شد تا آمریکا اعلام کند که در مذاکره برجام به غیر از خود برجام مطالب دیگری را مطرح نخواهد ساخت و این پیروزی مهمی برای ایران است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان گفت: عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای موفقیت بزرگی برای ایران است که موجب شد قدرت قوی در برابر زیاده خواهی‌های آمریکا شکل بگیرد.

حجت الاسلام علی خاتمی در خطبه های پیش از نماز جمعه، ضمن تبریک هفته دفاع مقدس و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۴۳ درصد جمعیت دنیا تحت سازمان منطقه‌ای شانگهای هستند.
به گفته وی، ۵۰ درصد اورانیوم، ۳۰ درصد گاز و ۲۵ درصد ذخایر در این منطقه قرار دارد.
حجت الاسلام خاتمی به هشت سال جنگ تحمیلی اشاره کرد و ادامه داد: جهاد فی سبیل الله و مقاومت موجب پایداری، عزت، شرف و حفظ تمامیت ارضی ایران و انقلاب شد.

امام جمعه موقت بجنورد گفت: سازمان همکاری‌های شانگهای قابلیت و ظرفیت بزرگی دارد که عضویت ایران در این سازمان موجب افزایش مانور سیاسی و اقتصادی کشور شده است.

حجت الاسلام رحیم مهدوی پور در خطبه های این هفته نماز جمعه بجنورد مرکز خراسان شمالی، سازمان همکاری‌های شانگهای را مهم ترین سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دانست و اظهار داشت: عضویت ایران در این سازمان که از لحاظ وسعت و میزان مصرف سوخت در رتبه مهم ترین سازمان های جهانی قرار دارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی با بیان اینکه پذیرش عضویت ایران در اجلاس سازمان همکاری‌های منطقه‌ای رویداد مهمی است که در شانگهای رقم خورد و زمینه حضور پررنگ ایران را در جمع بازیگران مهم آسیایی فراهم کرد، تصریح کرد: اعضای کشورهای شانگهای یک سوم خشکی و سه میلیارد جمعیت جهان را دارا هستند و بخش زیادی از تولید و خدمات در این کشورها شکل می‌گیرد و طبیعی است که مراوده با اعضای این سازمان موجب رشد اقتصادی کشور می شود.

امام جمعه موقت بجنورد ادامه داد: کاهش فشار اقتصادی غرب، ورود به بازارهای جهانی، امکان فروش کالاهای ایرانی، تاثیرگذاری ایران در معادلات منطقه‌ای و تقویت همکاری‌های دوجانبه بخش دیگری از آثار عضویت ایران در این سازمان بین المللی است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان گفت: عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای نشانه توجه دولت به توسعه روابط با کشورهای شرق و همسایه است.

حجت الاسلام والمسلمین «حبیب الله شعبانی موثقی» در خطبه های این هفته نمازجمعه همدان افزود: امروز با دنیای بسته و محدودی روبه‌رو نیستیم و یک کشور نمی‌تواند به سادگی دیگران را تحریم کند و به طور قطع عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای مزیت‌های اقتصادی و سیاسی به دنبال خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: دولت گذشته عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای و وارد کردن واکسن را منوط به پذیرش اف‌ای تی اف می‎ دانست و بارها اعلام کردند که بدون پذیرش آن ممکن نیست، اما امروز می‌بینیم که هم واکسن وارد شد و هم عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای محقق شد، بنابراین باید پاسخگوی اقدامات خود باشند.

سازمان همکاری‌ شانگهای سازمانی میان‌دولتی است که با هدف مبارزه با تهدیدهای امنیتی جدید و با گردهمایی سران کشورهای روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان در سال ۱۹۹۶ در شهر شانگهای تحت عنوان گروه «شانگهای ۵» پا به عرصه ظهور گذاشت.

در سال ۲۰۰۱ با پذیرش عضویت ازبکستان و رسیدن تعداد اعضا به ۶ کشور ارتقا و نام آن نیز به سازمان همکاری شانگهای تغییر کرد.

یکی از اهداف این سازمان برقرار کردن موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه است. هند و پاکستان نیز از تابستان ۲۰۱۶ به عضویت کامل این سازمان درآمدند. مغولستان، افغانستان و بلاروس عضو ناظر این سازمان هستند.

ایران حدود ۱۵ سال بود که به عنوان ناظر در این سازمان حضور داشت، اما عضویت دائم آن تا به حال به رغم درخواست رسمی میسر نشده بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طلاق روناک یونسی از شوهر دومش ! / خانم بازیگر در کانادا مطلقه شد + عکس شوهران اول و دوم !