جشنواره میراث ناملموس به فرهنگ تبدیل شود/ اعطای 10 نشان درجه یک هنری به مفاخر گیلان


جشنواره میراث ناملموس به فرهنگ تبدیل شود/ اعطای 10 نشان درجه یک هنری به مفاخر گیلان

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان، با بیان اینکه جشنواره میراث ناملموس باید به فرهنگ گیلان تبدیل شود، اضافه کرد: مفاخر و هنرمندان نیروی مرجع هستند و برای ما هویت ایجاد می کنند لذا باید این فرهنگ و هویت را لحظه به لحظه پویاتر کنیم.

فیروز فاضلی در نشست رونمایی از پوستر دومین جشنواره مستند میراث ناملموس - چالش فیلم سازی در ۷۲ ساعت، در ابتدا درگذشت علامه آیت الله حسن حسن زاده آملی را به جامعه فرهنگی کشور تسلیت گفت و اظهار کرد: مرحوم حسن زاده آملی در بین جوانان نفوذ داشت.

وی علامه حسن زاده را یک عارف دانست و افزود: دریادلی ویژگی عارفان است و استاد حسن زاده دریادل بود و لذا از همه صنوف و سنین به ایشان علاقمند بودند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، چندسویه بودن علمی را از دیگر ویژگی های شخصیتی مرحوم حسن زاده دانست و اضافه کرد: ایشان علاوه بر ریاضی و نجوم، طب و فلسفه می دانست و رویکرد آثارش عموما مبتنی بر عرفان بود.

فاضلی، در ادامه، توجه بیش از پیش به میراث ناملموس گیلان را متذکر شد و عنوان کرد: عموما میراث ناملموس را متعلق به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می دانیم و به عنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی استان، موازی کاری در دستور کار ما قرار ندارد، اما برای جبران غفلت ها باید جشنواره میراث ناملموس را جزو رویدادهای تقویمی حوزه فرهنگ و هنر استان محسوب کنیم.

وی ماندگاری و تداوم را دو مولفه اصلی در میراث دانست و بیان کرد: هر چیزی که می ماند و به تداوم می رسد، تبدیل به فرهنگ می شود.

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان، تداوم میراث را نیازمند مطالبه گری دانست و گفت: اهالی فرهنگ و هنر باید این مطالبه گری را بالا ببرند تا جشنواره میراث ناملموس در تقویم گیلان تثبیت شود.

وی چالش فیلم سازی در ۷۲ ساعت را محور دومین جشنواره مستند میراث ناملموس گیلان دانست و ادامه داد: هنر در محدودیت ایجاد می شود و هیچ اثر هنری غیر از محدودیت خلق نشده و لذا هرچقدر محدودیت بیشتر باشد، شاهد انفجار هنر و خلاقیت خواهیم بود و چالش فیلم سازی در ۷۲ ساعت فرصتی برای بروز و ظهور این خلاقیت هنرمندان است.

فاضلی، با بیان اینکه جشنواره میراث ناملموس به مفاخر استان می پردازد، عنوان کرد: آثار هنرمندان در قالب جشنواره میراث ناملموس در سطح شهر به نمایش درمی آید، زیرا هنرمند به دنبال دیده شدن هنرش است.

وی یکی از اولویت های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان را برجسته سازی مفاخر از طریق اعطای نشان درجه یک هنری دانست و بیان کرد: طی سال های اخیر موفق به اعطای ۱۰ نشان درجه یک هنری به هنرمندان استان شدیم و لذا جشنواره میراث ناملموس فرصت خوبی برای بزرگداشت مفاخر است.

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان، با بیان اینکه جشنواره میراث ناملموس باید به فرهنگ گیلان تبدیل شود، اضافه کرد: مفاخر و هنرمندان نیروی مرجع هستند و برای ما هویت ایجاد می کنند لذا باید این فرهنگ و هویت را لحظه به لحظه پویاتر کنیم.

سید امیر مصباح، معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز، با اشاره به برگزاری دومین جشنواره میراث ناملموس استان گیلان، اظهار کرد: سال گذشته نخستین دوره این جشنواره را برگزار کردیم و قطعا تلاش داریم ضعف ها و کاستی های گذشته رفع و بر کیفیت جشنواره افزوده شود.

وی با بیان اینکه جشنواره امسال بر ایده های جدید و کار نشده تاکید دارد، عنوان کرد: دومین جشنواره میراث ناملموس گیلان - چالش فیلم سازی در ۷۲ ساعت با مشارکت موسسه چندمنظوره اکسون برگزار خواهد شد.

معاون امور هنری ارشاد اسلامی گیلان، از شناسایی ۲۰۰ چهره برجسته استان در حوزه های فرهنگی و هنری و ورزشی و دینی و علمی خبر داد و گفت: ۱۰ چهره برتر را به عنوان سوژه تهیه فیلم در دومین جشنواره میراث ناملموس انتخاب کردیم؛ البته انتخاب این ۱۰ چهره بسیار سخت بود و در نظر داریم در دوره های بعدی جشنواره به همه مفاخر و چهر های استان بپردازیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید