محتواسازی کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی برای دانش‌آموزان استثنایی


محتواسازی کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی برای دانش‌آموزان استثنایی

مشهد- ایرنا- مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: تولید محتوا برای دانش‌آموزان استثنایی مهم است و این اداره کل به منظور تولید محتوا برای دانش‌آموزان با نیازهای خاص آمادگی دارد.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر سبزیان روز چهارشنبه در جریان امضای تفاهم‌نامه بین اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و آموزش و پرورش استثنایی استان افزود: امروز کتابخانه های عمومی به عنوان مراکز اجتماعی محسوب می شوند و سومین مکان آموزشی و فرهنگی پس از خانه و مدرسه هستند و می‌توان از آنها به عنوان مراکز غیررسمی آموزش و پرورش در حوزه های مهارت آموزی و تربیتی استفاده کرد.
وی با اشاره به ارتباط مستقیم آموزش و پرورش استثنایی با افراد نیازمند خدمات خاص، اضافه کرد: یکی از مهمترین مسایل موجود در جامعه، فرهنگسازی نحوه برخورد با دانش‌آموزان استثنایی است که می توان با برگزاری وبینارها و کارگاه های روانشناختی و روانشناسی در مجموعه کتابخانه‌ها، بخشی از این نیاز را برطرف کرد.
رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار کرد: سه درصد از افراد جامعه دارای نیازهای خاص هستند و یکی از سیاستها و رسالتهای آموزش و پرورش استثنایی تمرکز بر روی مشارکت سایر دستگاه های اجرایی در رشد همه جانبه نظام تعلیم و تربیت به ویژه برای دانش آموزان استثنایی است.
مهدی قاسمی‌پور افزود: اداره کل کتابخانه‌های عمومی از مراکز مهم در زمینه آموزش است و اقدام خوب نهاد کتابخانه های عمومی در نحوه عضویت دانش‌آموزان استثنایی در کتابخانه‌ها، راه اندازی بخش نابینایان در کتابخانه‌های استان و مدنظر داشتن منابع مختص برای این گروه از افراد در جشنواره کتابخوانی رضوی، نشان از توجه و دغدغه‌مند بودن این نهاد نسبت به دانش آموزان استثنایی دارد.
وی خاطرنشان کرد: دانش آموزان استثنایی نیاز به منابع خاص با توجه به وضعیت خود دارند و متاسفانه میزان تولید محتوای کنونی اعم از کتابهای بریل، گویا و غیره جوابگوی این نیازها نیست.

قاسمی‌پور افزود: اداره کل کتابخانه های عمومی استان به عنوان یکی از نهادهای فرهنگی اصلی در این حوزه می تواند با ایجاد حس ترغیب و مشارکت در نویسندگان و انتشارات در مسیر تامین نظام برنامه درسی غیررسمی برای اجرای کیفی برنامه درسی دانش آموزان با نیازهای ویژه همراه و همگام ما باشد.

در پایان این نشست در تفاهم نامه ای بین این دو دستگاه، مقرر شد اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی نسبت به حضور در جلسات سیاستگذاری، متناسب‌سازی فضا و تجهیزات کتابخانه‌ها متناسب با نیازهای دانش آموزان با نیازهای ویژه با درخواست کارشناسان اداره استثنایی، تخصیص فضای ویژه و مناسب دانش آموزان با نیازهای ویژه در برخی از کتابخانه های عمومی استان و برگزاری نشست های تخصصی کتابخوان و نقد و بررسی کتاب اقدام کند.

برگزاری مراسم رونمایی از کتاب با حضور نویسندگان و مولفان، برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی و استفاده از لوگوی آموزش وپرورش استثنایی در تبلیغات، برگزاری جلسات گفتگوی اجتماعی با محوریت و وظایف طرفین، اطلاع رسانی برنامه های هفته کتاب وکتابخوانی به اداره آموزش و پرورش استثنایی، عضویت سراسری رایگان دانش آموزان زیر پوشش در کتابخانه های عمومی استان و در اختیار قرار دادن استودیو جهت تولید محتوای صوتی آموزشی از دیگر اقداماتی است که طی این تفاهم‌نامه، اداره کل کتابخانه‌های عمومی عهده‌دار شد.

همچنین طبق این تفاهم‌نامه کمک فکری و ارائه ایده های علمی و اجرایی جهت مناسب سازی کمی و کیفی کتابخانه های استان در راستای سند تحول بنیادین و متناسب با گروه های دانش آموزان با نیازهای ویژه، برگزاری مسابقات هنری، فرهنگی، علمی برای عموم دانش آموزان در راستای آموزش و پرورش فراگیر، فراهم آوردن شرایط مناسب و اطلاع رسانی مطلوب جهت استفاده معلمان، دانش آموزان و اولیا از امکانات کتابخانه‌های عمومی استان، معرفی معلمان و دانش آموزان برای نشست کتابخوانی ویژه دانش آموزان با نیازهای ویژه و معرفی کتابخانه‌های متناسب سازی شده به دانش آموزان استثنایی و والدین آنها جهت بهره مندی از خدمات کتابخانه از جمله مواردی است که بر عهده اداره کل آموزش و پرورش استثنایی استان گذاشته شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری