صادرات سیر درمانگر تویسرکان یک هدف دست یافتنی!


شهرستان تویسرکان با برخورداری از اقلیم، آب و هوا و خاک مناسب و حاصلخیز از قابلیت بالایی برای تولید محصول سیر مرغوب برخوردار است. سیر تویسرکان به دلیل بهره‌مندی از مزایای ویژه تغذیه‌ای و اثرگذار خوراکی و غیر خوراکی به سیر درمانگر مشهور است در حالی که تا کنون به میزان سطح کیفیت خود در بازارهای هدف کشور و خارج از کشور معرفی نشده است.

به گزارش ایسنا، این محصول در صورت برخورداری از بسته‌بندی مناسب و بازار پسند می‌تواند به کشورهای دیگر صادر شود و اثر گذاری خود در بخش اقتصاد و درآمدزایی عمومی را نشان دهد.

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان با بیان اینکه در سال‌های گذشته سیر وارداتی از کشورهای چین و اوکراین به کشاورزان ما ضرر رسانده است، گفت: سیر تولید شده در شهرستان تویسرکان از بهترین نوع آن است اما نبود بسته‌بندی مناسب و صادرات این محصول در سال‌های گذشته موجب شده کشاورزان به رغم زحمات زیادشان برای کاشت، داشت و برداشت، در برخی سال‌ها از منافع مالی قابل توجه و چندانی برخوردار نشوند.

مسعود اکبری در گفت‌وگو با ایسنا اضافه کرد: ایجاد صنایع تبدیلی و جانبی و همچنین بسته‌بندی‌های مناسب می‌تواند به کمک کشاورزان بیاید تا محصول تولید شده آنان در رقابت با سیرهای وارداتی حرفی برای گفتن داشته باشند.

وی اظهار کرد: سیر تولید شده در تویسرکان با طعم، عطر، رنگ و ماندگاری بالا قابلیت صادر شدن به دیگر کشورها را دارد و می‌تواند به پویایی بیش از پیش درآمدزایی در حوزه کشاورزی تویسرکان کمک کند.

اکبری تصریح کرد: نبود صنایع تبدیلی و جانبی برای تولید محصولات فراوری شده در شهرستان تویسرکان ارزش افزوده محصول را کاهش می‌دهد و این در حالی است که سیر مرغوب و با کیفیت تویسرکان تاکنون آنگونه که باید و شاید معرفی نشده است.

کشت سنتی

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان گفت: سیرکاران تویسرکانی تنها ۳۰ درصد از مراحل کاشت، داشت و برداشت را به صورت مکانیزه انجام می‌دهند و مابقی کارشان به صورت سنتی است به همین دلیل زحمت بسیاری برای تولید این محصول متحمل می‌شوند و اگر بازار توسط واردات سیرهای کشورهایی مانند دانمارک و چین تسخیر شود، این کشاورزان متضرر می‌شوند.

وی تصریح کرد: هنوز صنایع تبدیلی مرتبط با محصولات کشاورزی تولیدی تویسرکان از جمله سیر در این شهرستان وجود ندارد در حالی که وجود آنها می‌تواند زمینه‌ساز ارتقای صنایع غذایی در تویسرکان و در نهایت اشتغالزایی بیشتر باشد.

وی اظهار کرد: سیر خواص بسیاری دارد و علاوه بر مصرف خوراکی به صورت تازه می‌تواند به شکل ترشی، پودر یا دیگر محصولات جانبی غذایی به بازار فروش عرضه شود و منبع درآمد خوبی برای تولیدکنندگان شود، البته اگر همه شرایط لازم برای ایجاد واحدهای تولیدی تبدیلی در تویسرکان مهیا شود.

اکبری تاکید کرد: درست است که تویسرکان پایتخت طلای سبز و گردوی ایران زمین نام گرفته و کیفیت این محصول باغی آن در سطح بین المللی است اما نباید از تولید محصولات زراعی و باغی با کیفیت آن مانند سیر غافل شد بلکه باید بهره وری حداکثری از ظرفیت آنها در بخش اقتصاد و اشتغال ایجاد کرد.

انتهای پیام

خبرنگار ایسنا؛ وحید الوندی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چراغ سبز قایدی برای بازگشت به استقلال