140 هزار تُن سیب زمینی در مزارع دهگلان برداشت شد


140 هزار تُن سیب زمینی در مزارع دهگلان برداشت شد

سنندج- ایرنا- رییس جهاد کشاورزی دهگلان گفت: در سال جاری سه هزار و 900 هکتار از اراضی این شهرستان به کشت سیب زمینی اختصاص یافته که 140 هزار تُن از آن برداشت شده است.

فرهاد یعقوب نژاد روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از ۱۱۰ روستای این شهرستان اراضی ۷۰ روستا به کشت سیب زمینی اختصاص دارد و جمعا یک هزار و ۱۰۰ بهره بردار به زراعت این محصول می پردازند.

وی با بیان اینکه در هر هکتار از اراضی کشاورزی ۳۷ تن سیب زمینی برداشت می‌شود اضافه کرد: مهمترین ارقام کشت شده در شهرستان عمدتا از نوع جبلی اسپریت و بانیا است که از کیفیت بالایی برخوردار بوده و با شرایط آب و هوایی این منطقه سازگار است.

یعقوب نژاد ادامه داد: استفاده از ارقام اصلاح شده مناسب کودهای دامی، شیمیایی و ریز مغذی و مبارزه به موقع با آفات و بیماری ها و کنترل علف های هرز سبب شده در سال جاری محصول تولیدی از نظر کمی و کیفی در وضعیت مناسبی باشد اما به دلیل سرمازدگی در آخر فصل شاهد کاهش جزئی ۱۰ درصدی عملکرد هستیم.

رییس جهاد کشاورزی دهگلان اظهار داشت: محصول سیب زمینی شهرستان با هدف مصرف مستقیم مردم به بازارهای داخل استان و استان های همجوار ارسال می شود.

وی با بیان اینکه مراحل کاشت، داشت و برداشت سیب زمینی در این شهرستان سبب اشتغال تعداد زیادی افراد شده است افزود: در زمان برداشت به جز افراد بومی منطقه از شهرها و استان‌های همجوار نیز نیروی کار تامین می شود.

یعقوب نژاد یادآور شد: با توجه به حجم محصول تولیدی در زمان برداشت برای جلوگیری از فاسد شدن محصول و تنظیم بازار و افزایش در آمد کشاورزان باید به صادرات توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و تجهیز مکانهای ذخیره این محصول نظیر سردخانه و انبارهای فنی توجه شود.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | اولین تصاویر از فرو ریختن یک ساختمان در آفریقای جنوبی؛ مدفون شدن 59 نفر زیر آوار!