جاده جهرم - لار؛ شاهراه حیاتی در جنوب کشور اما مرگبار


جاده جهرم - لار؛ شاهراه حیاتی در جنوب کشور اما مرگبار

لارستان- ایرنا- محور ملی جهرم- لار- بندرعباس شاهراه حیاتی در جنوب کشور، جاده ای تک بانده که عملیات اجرایی برای چهارخطه کردنش از حدود 12سال پیش آغاز شده و حوادث آن طی این سال ها چه جوان هایی را که پرپر نکرده و مادرانی را غمبار، بی فرزند، رنجور و افسرده و خانواده هایی را که داغدار نکرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، تراژدی غم اینجا خیمه زده است و صدای آژیر آمبولانس ها دیگر نه هفته ها که روزانه و ساعت ها به گوش می رسد؛ باید منتظر خبری ناگوار از انحراف و سقوط یک تریلر حامل سوخت، آتش گرفتن خودرویی و یا برخورد وحشتناک دو خودرو با چندین کشته و مصدوم در این جاده باشیم.

آتش گرفتن چهار خودرو در سه روز گذشته
ساز مرگ گویی در این محور کوک شده است؛ در سه روز گذشته با وقوع چهار فقره تصادف خونین و مرگبار در این جاده هشت تَن جان باختند. چهار خودرو نیز در ۲ حادثه دهشتناک و در اثر برخورد با هم آتش گرفتند و سرنشینان نیز در دم کشته شدند.
یادآوری کنیم آن خبر ناگوار دیگر در عصر دوشنبه ۲۸ تیرماه ۱۴۰۰ را که آن هم تلخ و دردناک بود؛ برخورد خودرو وانت با یک دستگاه تریلر در جاده مرگ (جهرم- لار- بندرعباس) ۲ کشته بر جای گذاشت.
بر اثر این تصادف دلخراش و خونین که در کیلومتر ۶۷ جاده ترانزیتی و ملی جهرم- لار- بندرعباس حوالی شرفویه در بخش بنارویه لارستان رخ داد ، رانندگان هر 2 خودرو در دم جان باختند.

ضجه های رنج آور مادر در غم نوزاد چهارساله اش
خبری دیگرو یا بهتر بگویم روایت تلخ آن امدادگر هلال احمر است که صحنه های خوفناک از بروز حادثه های جانکاه در این محور دیگر برایش کابوس شده است؛ او می گوید: حوادث و صحنه های دلخراش و دردناکی در این جاده دیده که شاید هولناک ترین و غمبارترین حوادث تاریخ از نظر وی بوده اند.
غلامرضا دلوکانی که حدود یک دهه در پایگاه جاده ای روستای بریز لارستان مشغول امدادرسانی و نجات بسیاری از آسیب دیدگان و مصدومان حوادث جاده ای در این محور خطرناک و ناایمن است، بیان کرد: بدترین و دردناک ترین صحنه ای که از وقوع تصادفات و حوادث خشن در این محور دیده، مربوط به پسربچه چهارساله ای است که پدر و مادرشان را در یک حادثه خونین از دست دادند.
او می گوید: آن صحنه دلخراش و نگاه منتظر و ملتمس مادر به فرزند خردسالش و ضجه ها و گریه های رقت بار آن کودک معصوم، هیچگاه از خاطرم نمی رود و این صحنه یکی از بدترین خاطرات زندگی و دوران امدادگری ام بوده است.
این امدادگر با دلی غمین و چشمانی اشکبار ادامه داد: زمان دقیق وقوع آن تصادف را درست به یاد ندارم اما می دانم ظرف همین سه سال گذشته و در ایام نوروز این حادثه ناگوار رخ داد.

جان باختن خانواده پنج نفره
دلوکانی به صحنه هایی دیگر تصادفات خونین در این محور نیز اشاره کرد و لحظه ای که بر سر جنازه خانواده یکی از دوستان خود حاضر شد؛ همواره برایش رنج آور است.
او می گوید: این خانواده پنج نفره در یک تصادف خونین و در اثر برخورد پژو ۴۰۵ با گاردریل و در همان صحنه حادثه جان باختند.
دلوکانی در حالی که بغض راه گلویش را بسته بود ادامه داد: در یکی از صحنه های خشن و دلخراش دیگر مادر دلسوخته ای را دیدم که خود با اینکه در حال جان دادن بود اما زیر لب فرزندش را می خواند و در حالی که دست های خون آلودش را به آسمان بلند کرده بود بیکباره با آرزوی به دل مانده از نگاه فرزند خویش در چشم به هم زدنی لب فرو می بندد.

جاده جهرم - لار؛ شاهراه حیاتی در جنوب کشور اما مرگبار

ثبت ۱۵ کشته در یک ماه
این پایان ماجرای غم انگیز در این جاده نبوده و نیست؛ بارها فریادهای دلخراش، مرگ‌هایی از این جاده طنین انداز شده و چه روزهای غم انگیزی که بر جان و مال مردم و مسافران در این مسیر ناایمن فرود آمده ، جوانانی را بی رحمانه به کام مرگ کشانده و چه نوزادان و خردسالانی را که از مهر پدر و آغوش گرم مادر محروم ساخته است.
شاید بتوان به کشته شدن ۱۵ نفر در طول یک ماه(تیرماه ۹۸) به عنوان غم انگیزترین و دردناک ترین حادثه رخ داده این مسیر نیز اشاره کرد.
علی که پدر جانبازش در سال ۹۸ را نیز با وقوع یک تصادف خونین در این جاده از دست داده با دلی پرخون می گوید: هیچگاه آن خاطره تلخ از ذهنم پاک نمی شود.
او یادآور شد: هم اینک نیز دچار افسردگی شده ام و با اینکه فرصت های کاری و حتی شغلی زیادی برایم فراهم شد اما حس خوبی از زندگی ندارم و دل نگران و افسرده ام.
او بیان کرد که اگر خانواده من و اینهمه جوان و پدران و مادرانی که مظلومانه در این جاده مرگ قربانی شده اند اما کمترین انتظار خانواده های داغدیده هم اینک ساماندهی وضعیت خطرناک و نا ایمن این محور پرتردد است تا چه بسا خانواده های دیگر نیز درد بی پدری و داغ فرزند را به جان نخرند.

غم نامه
برخی شهروندان از قشرهای مختلف که از میانشان نیز خبرنگار، فعالان فرهنگی و کنشگران اجتماعی هم دیده می شود با تنظیم نامه ای به رییس جمهوی دولت سیزدهم و وزارت راه و شهرسازی ملتماسانه و عاجزانه درخواست کرده اند که به فجایع و حوادث هولناک در این محور برای همیشه پایان داده شود.
در این نامه همچنین از رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی که به خوبی با این محور آشناست خواسته شده مطالبه بحق مردم لارستان بزرگ و مناطق جنوبی فارس اتمام و تکمیل این جاده ترانزیتی و البته ناایمن است.
محور شیراز– جهرم- لار- بندرعباس کوتاه‌ ترین ، بهترین و در صورت بهره برداری و تکمیل چهارخطه شدن آن مناسب ترین مسیر برای دسترسی به بندرهای جنوبی و جزایر قشم و کیش و مسیری امن برای تردد حجم انبوه خودروهای سنگین حامل مواد سوختی به سمت مناطق جنوب خواهد بود.
به گفته مسئولان و براساس آمارهای روزانه، از بندرعباس در روز بین ۵۰۰ تا ۶۰۰تریلی حامل سوخت و مواد غذایی به سمت استان فارس و مرکز کشور بارگیری می‌شود یعنی در هر ساعت حدود ۳۰ تریلی بارگیری و در این مسیر تردد می‌کنند.

جاده جهرم - لار؛ شاهراه حیاتی در جنوب کشور اما مرگبار

حجم ۳۰ درصد ترافیک جنوب کشور از این مسیر
معاون فرماندار ویژه لارستان در خصوص اهمیت و ضرورت تکمیل این محور ملی می گوید: تاریخ نشان داده که مسیر بندرعبا س –لارستان- جهرم- شیراز از مهمترین راههای سده های پیش بوده است.
وجود ۱۷ کاروانسرا در مسیر بندرعباس و بیش از دهها کاروانسرا در طول مسیر لارستان به جهرم بیانگر اوج اهمیت این شاهراه تاریخی و حایتی از گذشته های دور بوده است.
احمد دلاور یادآور شد: احداث باند دوم بزرگراه جهرم لار بندرعباس بهیکی از دغدغه های بحق مردم استانهای فارس و هرمزگان و حتی بسیاری از مناطق جنوب کشور تبدیل شده است.
وی تصریح کرد: بر اساس آمار، این پروژه ملی پروژه ملی از سال ۱۳۹۱ در قوانین بودجه سالیانه کشور و در ردیف طرح های ملی تملک دارایی سرمایه ای مدنظر قرار گرفته است.

اگرچه طی سالهای قبل تاکنون، محور شیراز- جهرم با تلاش و پیگیری های مسئولن وقت به سرانجام رسید؛ اما پیشرفت بسیار کند محور جهرم - لا ر- بندرعبا س به ویژه طی پنج سال اخیر از یک سو و مشاهده افزایش محسو س ترددها و به دنبال آن افزایش آمار تصادفات و فوتی ها در این محور موجی از نارضایتی میان مردمان خونگرم جنو ب فارس و هرمزگان همراه داشته است.
معاون فرماندار ویژه لارستان در این باره گفت: بر اساس بررسی های میدانی و آمارهای موثق به ویژه در پایانه خلیج فارس بندرعباس طی سال جاری و پرسش از تمامی شرکتهای مسافربری این ترمینال در زمینه مسیر انتخابی شرکتها برای سفر به شهرهای مهم کشور (تهران، اصفهان، مشهد، شیراز، شهرکرد، یاسوج، همدان، یزد، کرمان و اهواز) نشان می دهد که بیش از ۵۰ درصدِ رانندگانِ اتوبو س، مسیرسیرجان، ۳۰ درصد مسیر لار- جهرم و۲۰ درصد مسیرهای دیگری از سمت بندرعباس را انتخاب می کنند.

رشد ۲ برابری تردد محورجهرم- لار- بندرعباس در سال ۱۴۰۰
با بررسی آمار تردد کل ماشین های سبک وسنگین در محور لار به بندرعباس در سالهای ۹۸ ، ۹۹ و ۱۴۰۰ نتایج قابل تامل دریافت شده است که در تسریع تخصیص بودجه به این محور اهمیت بسزایی خواهد داشت.
معاون فرماندار ویژه لارستان در این باره تصریح کرد: برهمین این اساس و مطابق ارزیابی ها، در سال ۱۳۹۸ آمار تردد ماشینهای سبک و سنگین در محور لار بندرعبا س - ۴۴۲ هزار و در محورسیرجان بندرعباس حدود ۲ میلیون و ۵۰ هزار خودرو بوده است .
وی ادامه داد: طی سال ۱۳۹۹ و درحالیکه با توجه به شیوع ویروس کرونا، آمار تردد محور سیرجان بندرعبا س روند کاهشی به خود گرفته، اما این ترددها با شیب بالایی در محور لار به بندرعباس در حال افزایش بوده است به نحوی که در آمار چهار ماهه گذشته سال ۱۴۰۰ میزان تردد در محور رفتِ جاده لار به بندرعباس از سیرجان به بندر)مهمترین شریان ترانزیتی کشور پیشی گرفته است؛‌ این نکته نیز حائز اهمیت است که محور لار به بندرعباس هم اینک یک بانده و جاده سیرجان به بندر عباس نیز چهار خطه است.
وی اظهار داشت: از طرفی نیز تراکم تردد در محور لار به بندرعباس به بیش از ۲ برابرِ محور سیرجان به بندرعباس رسیده و این در حالی است که بخش قابل توجهی از تردد در جاده لار به بنرعباس نیز مربوط به ماشین های سنگین و بویژه نفتکش ها بوده است.
بدیهی است که کوچکترین حادثه در یک نفتکش می تواند خسارت و فاجعه ای جبران ناپذیر را منجر شود؛ امری که در سالهای اخیر و به طور میانگین در طول هفته و شاید روزانه در این محور به وقوع پیوسته است.
این مسئول همچنین یادآور شد: بررسی آماری از منابع موثق از مراکز تردد شمار محور رفتِ جهرم به لار نشان می دهد که تردد خودروهای سبک و سنگین از جهرم به لار در سال ۱۳۹۸ ، به یک میلیون و ۱۰۰ هزار خودرو رسیده است.
دلاور گفت: در سال ۱۳۹۹ با افزایش بیش از۱۰۰ هزار تردد، میزان تردد در محور لار به بندر عباس نیز به بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو افزایش یافته است.
او گفت: موضوع بسیار حائز اهمیت رشد یکبارۀ آمار تردد خودروهای سنگین در این مسیر است که طی یک سال به ۲ برابر افزایش یافته است و همچنین بر اساس آمار موجود، میزان تردد خودروهای سنگین در سال ۹۹ از تردد خودروهای سبک بیشتر بوده که بدون شک مقصد بخش عمده این خودروها ،بندرعباس ، پالایشگاه ها و گمرکات هرمزگان است.
به گفته این مقام مسئول، رانندگان این خودروها که بخش قابل توجهی از آنها وسایل نقلیه سنگین هستند نیز از مسیر دو بانده و خطرناک لار به هرمزگان را برای رسیدن به مقصد خود انتخاب کرده اند.

آمار سه برابری فوتی در سال ۱۴۰۰ در این محور
معاون فرمانداری ویژه لارستان تصریح کرد: همچنین بر اساس بررسی های آماری در استان هیا هرمزگان و فارس، آمار تلفات تنها در ۲ ایستگاه اورژانس جاده ای جهرم - لار ( بریز) و لار - بندرعباس (چهاربرکه) نشان می دهد که میزان تلفات و فوتی های جاده ای در پنج ماه گذشته سال جاری به سه برابر همین مدت در سال گذشته رسیده و بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، شهرستانهای لارستان و جهرم در لیست بحرانی ترین شهرستانهای کشور از نظر افزایش تعداد تلفات ناشی از تصادفات رانندگی قرار گرفته اند.

می توان این برآورد هشدارگونه را نیز یادآوری کرد که پس از گذر از دوران کرونا و افزایش بیش از پیش ترددها در این محور مهم مواصلاتی، اگر وضع جاده به همین حالت بماند و دو بانده نشود، این امکان وجود دارد که همچنان سیر صعودی در آمار تصادفات جاده ای در منطقه جنوب فارس به دلیل نا ایمن بودن این مسیر به شدت ادامه یابد.

تکمیل بزرگراه جهرم- لار- بندرعباس مهمترین مطالبه در سفر اخیر دولت
فرماندار ویژه لارستان نیز در این باره به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: تکمیل و بهره برداری از این محور ترانزیتی و ملی به عنوان نخستین ومهمترین خواسته و مطالبه بحق مردم جنوب استان فارس و شهرستان در سفر اخیر رییس جمهوری و هیات دولت به استان فارس مطرح و در صدر همه پیشنهادهای این حوزه نیز قرار گرفت.
جلیل حسنی افزود: این محور مهم و شاهراه حیاتی در جنوب کشور را محدود و منحصرکردن تنها به یک استان و یا یک منطقه و شهرستان و چشم دوختن به اعتبارات قطره چکانی استانی خودخطایی راهبردی برای بهره برداری سریع از آن محسوب می شود.
حسنی ادامه داد که بدون شک شرایط خاص این جاده ایجاب می کند که باید با نگاهی فرا استانی و فرا منطقه ای والبته با عزمی راسخ و مسئولانه برای تمکیل پروژه چهارخطه شدن این جاده گام داشت.

جاده جهرم - لار؛ شاهراه حیاتی در جنوب کشور اما مرگبار

مردم به دولت سیزدهم برای تکمیل این محور ترانزیتی امیدوارند
نماینده مردم شهرستان های لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مردم به ویژه دیار لارستان بزرگ و شهرهای جنوبی استان سخت به این دولت و نگاه عدالت محور رییس جمهوری امید بسته اند.
حسین حسین زاده در گفت و گو با ایرنا تصریح کرد: این دولت همانگونه که در نشست شورای اداری در سفر اخیر به دیار فارس نیز تاکید شد؛عَلم عدالت و پایان دادن به تبعیض را بر دوش گرفته و باید اذعان کرد که مردم نیز به ادامه مسیر سخت امیدوارند.
او گفت که تکمیل و بهره برداری بزرگراه لار- جهرم- بندرعباس به عنوان یکی از محورهای ترانزیتی و استراتژیک در جنوب کشور همواره از دغدغه ها و خواسته های جدی مردم منطقه جنوب ، مسئولان و مقامات اجرایی استان فارس و شهرستان لارستان بوده است.
حسین زاده بیان کرد که در کنار اهمیت و استراتژیک بودن این جاده ترانزیتی، وجود پیچ ها و پرتگاه‌های خطرناک ، گردنه های هراس انگیز و همچنین کم عرض بودن بخش وسیعی از مسیر پرترافیک حدود ۴۰۰ کیلومتری لار- جهرم – بندرعباس، این محور را تبدیل به قتلگاهی برای مسافران و رانندگان کرده و خانواده های زیادی را طی سالیان متمادی قربانی و داغدار کرده است.
وی با بیان اینکه امروزه از محور جهرم - لار – بندرعباس به عنوان یکی از خطرناک ترین محورهای جنوبی کشور نیز از آن یاد می شود، افزود: این محور ترانزیتی و پرتردد اما ناایمن گرچه در حوزه جغرافیایی دو استان فارس و هرمزگان است اما به در حقیقت مرکز ثقل و نقطه اتصال شمال به جنوب کشور نیز محسوب می شود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تکمیل این محورمهم نیازمند نگاه ملی ، تخصیص اعتبارات ویژه و عزم راسخ از سوی مسئولان بویژه وزارت راه و شهرسازی است.
او گفت: مردم نگرانند، جوانان و شهروندان همواره یکی از خواسته های جدی شان تکمیل این جاده استانها حق دارند و اگر خواسته ای و یا نقدی دل ‌سوزانه داشه اند، تنها برای ساماندهی این محور ترانزیتی و شاهراه حیاتی و جلوگیری از بروز فجایع دیگر در آینده های پیش روست وآن را باید حمل بر دل ‌سوزی قلمداد کرد.

شتاب ‌بخشی به طرح بزرگراهی جهرم – لار، رهاورد سفر استانی دولت
البته سفر استانی ۲۲ مهرماه رئیس‌جمهوری به استان فارس در بخش‌های مختلف را می توان نویدبخش برای گره‌ گشایی از بسیاری مشکلات استان دانست که در مصوبات این سفر نیز به حوزه زیرساختی جاده‌ها، بزرگراه‌، آزادراه و خطوط ریلی توجه ویژه‌ای شده است.
بزرگراه شیراز – جهرم – لار – بندرعباس از محورهای مهم ارتباطی در کریدور شمال به جنوب است که هم اینک در چند قطعه در حال احداث است و بخشی از آن نیز به بهره‌برداری رسیده است؛ تکمیل نهایی این پروژه می‌تواند نویدبخش اتصال و دسترسی بزرگراهی شیراز به دریا و آبهای نیلگون خلیج فارس از مسیر استان هرمزگان باشد.
به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس، فاصله ۱۶۰ کیلومتری شیراز – جهرم در سال‌های گذشته به صورت بزرگراه به بهره‌برداری رسیده است و هم اینک عبور و مرور در آن در جریان است.
در محور جهرم تا لار حدود ۵۳ کیلومتر در محدوده اداره کل راه و شهرسازی استان فارس و ۱۰۵ کیلومتر در محدوده مسئولیت اداره کل راه و شهرسازی لارستان است.
استان فارس به عنوان چهارمین استان بزرگ کشور با توجه به وسعت و گستره جغرافیایی در حوزه راه و شهرسازی، دارای دو اداره کل استان و لارستان است.
این جاده از مسیر لار به سمت سه راهی کهورستان در استان هرمزگان نیز نیازمند ایجاد ۱۵۵ کیلومتر بزرگراه است که ۸۵ کیلومتر از آن در محدوده اداره کل راه و شهرسازی لارستان در جنوب فارس قرار دارد و بقیه آن در محدوده جغرافیایی استان هرمزگان است. در جنوب فارس، ۲۰ کیلومتر از پروژه بزرگراه لار - بندرعباس از سال ۱۳۹۴ آغاز شده و تاکنون به اتمام نرسیده است.
تکمیل ۵۰ کیلومتر دیگر از طرح بزرگراهی جهرم – لار در سفر استانی ۲۲ مهرماه هیات دولت به استان فارس به تصویب رسید و در دستورکار قرار گرفت.
از حدود ۱۰۵ کیلومتر طرح بزرگراهی جاده جهرم – لار که در حوزه مسئولیت اداره کل راه و شهرسازی فارس قرار دارد، پیش از این ۳۰ کیلومتر دو بانده و به بزرگراه تبدیل شده و بقیه این محور نیز در حال اجرا است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس نیز در گزارشی از روند اجرای این طرح گفت: از جهرم به سمت لار ۵۳ کیلومتر آن در حوزه کاری این اداره کل است که ۱۲ کیلومتر آن به بهره برداری رسیده و زیر بار ترافیک رفته است.
جعفر زاهدی اضافه کرد: ۴۱ کیلومتر آن در چندین قطعه در دست اجرا است که درصد پیشرفت این ۴۱ کیلومتر بیش از ۴۰ درصد می باشد که امیدواریم در سال ۱۴۰۱ شاهد اتمام این پروژه و پس از آن، بهره برداری از تمامی مسیر بزرگراه شیراز-جهرم – لار –بندرعباس باشیم.
وی ادامه داد: ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای ۴۱ کیلومتر باقی مانده در حوزه راه و شهرسازی فارس نیاز است که امیدواریم به زودی تامین این اعتبار محقق شود.

چشم انتظاری برای دسترسی بزرگراهی به دریا
دو بانده نبودن محور مواصلاتی جهرم – لار و حجم انبوه خودروهای سنگین و تریلی های حامل مواد غذایی و سوخت در این محور سبب شده که هر ساله تعداد زیادی حوادث رانندگی منجر به فوت در آن روی دهد.
تبدیل این محور به بزرگراه ضمن آن که نوید کاهش تصادفات رانندگی و کاهش مدت زمان سفر و حمل و نقل کالا و مسافر را می دهد، چشم انتظاری مردم استان فارس برای اتصال بزرگراهی به دریا و آب‌های نیلگون خلیج فارس را محقق می کند.
در سفر استانی ۲۲ مهرماه دولت به استان فارس، وزیران جهاد کشاورزی و بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی به نمایندگی از رئیس‌جمهوری به ترتیب به شهرستان‌های جهرم و لارستان سفر کردند و از نزدیک مسائل این شهرستان‌ها را در جلسات و بازدیدهای خود بررسی کردند.
یکی از محورهای مورد درخواست مردم و مسئولان این شهرستانها از این دو عضو کابینه، درخواست تکمیل بزرگراه جهرم - لار بود که در مصوبات سفر استانی دولت به فارس اجابت و بر شتاب‌بخشی به تبدیل ۵۰ کیلومتر دیگر از این مسیر به بزرگراه تاکید شد.

ضرورت شتاب بخشی و اولویت بندی در اجرای طرح
نکته حائز اهمیت در اجرای این طرح ملی آن است که با وجود فعال بودن پروژه در طول سال های گذشته و حتی بخش های وسیعی از آن نیز تا مرز زیرسازی پیش رفته اما به نظر می رسد پیشرفت ها و عملیات های انجام شده تاکنون به گونه ای ملموس برای جلب رضایت مردم در طول این مسیر نبوده و مردم منطقه و رانندگان خسته همچنان در حسرت چهارخطه شدن این طرح مهم بزرگراهی هستند.
تکمیل و بهره برداری طرح چهار خطه جاده لار- جهرم- بندرعباس امروز به دلیل این صحنه های دلخراش و رو به فزونی و و تصادفات هر روزه آن دیگر به غمنامه ای برای مردم و شهروندان لار و مسافران تبدیل شده است.

جاده جهرم - لار؛ شاهراه حیاتی در جنوب کشور اما مرگبار

فازبندی بزرگراه لار- جهرم- بندرعباس در پنج قطعه
مدیرکل راه و شهرسازی لارستان نیز در این باره گفت: این طرح هم اینک در پنج قطعه در حال اجراست که میانگین پیشرفت فیزیکی کل محور در هر قطعه متفاوت است اما میانگین کلی پروژه حدود ۴۰ درصد است.
حسن شبانی نژاد تصریح کرد: هم اینک چهار شرکت پیمانکاری و در قالب پنج قطعه در این طرح ملی مشغول فعالیت هستند؛ قطعه اول حد فاصل سه راهی زرین دشت- تونل وحدت به طول هفت کیلومتر و با تعهد شرکت پیمانکاری زیدون کوش در حال اجراست که میانگین پیشرفت فیزیکی این قطعه بیش از ۴۵ درصد است.
شبانی تصریح کرد: قطعه دوم نیز از تونل وحدت و دسترسی‌های طرفین آن به طول ۲ کیلومتر توسط شرکت پیمانکاری زیدون کوش و قطعه سوم به طول ٢٤ کیلومتر حدفاصل سه راهی منصور آباد به سه راهی آب باریک با تعهد شرکت پیمانکاری جهاد نصر فارس در حال اجراست که میانگین پیشرفت فیزیکی این قطعه بسیار پایین و کمتر از ۱۰ درصد است.
وی همچنین قطعه چهارم این محور را شامل محدوده گردنه بریز به طول ۱۰ کیلومتر توسط شرکت پیمانکاری راه کوهپایه بویر عنوان کرد و گفت: این قطعه نیز با حدود بالای ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست.
شبانی ، قطعه پنجم این پروژه را شامل دو فاز از تقاطع بنارویه تا ابتدای گردنه بریز به طول ۱۹ کیلومتر و همچنین روستای بریز تا گردنه دارابی به طول ۱۱ کیلومتر از سوی شرکت پیمانکاری آب و خاک ذکر کرد که با پیشرفت ناچیز حدود سه درصد وارد فاز عملیاتی شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی لارستان همچنین میانگین پیشرفت فیزیکی تونل وحدت را نیز بالای ۶۵ درصد عنوان کرد و گفت: یکی از موانع اساسی در کنار کمبود اعتبار برای شتاب بخشی در اجرای این پروژه ملی احداث همین تونل بوده است.
شبانی گفت که حدود ۳۰ کیلومتر از سمت لار به بندرعباس نیز به مناقصه رفته اما در عین حال معتقد است که این قطعه پیشرفت فیزیکی مناسبی ندارد و پیمانکار نیز رغبت چندانی به دلیل کمبود اعتبار برای شتاب بخشی به اجرای طرح ندارد.
مدیرکل راه و شهرسازی لارستان همچنین میزان اعتبار پیش بینی شده برای اجرای این ۳۰ کیلومتر را افزون بر ۴۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد.

اختصاص ۲ هزار میلیارد ریال به محور لار- جهرم
مدیرکل راه و شهرسازی لارستان تصریح کرد: از میزان ۶ هزارمیلیارد ریال برای طرح های راهسازی جنوب استان فارس، ۲هزارمیلیارد ریال آن برای پروژه چهار خطه لار- جهرم – بندرعباس، سه هزار میلیارد ریال برای محور لامرد- خنج و همچنین هزار میلیارد ریال برای طرح راهسازی لار- لامرد است.
وی با اشاره به مبلغ ۲ هزار میلیارد ریال محور لار- جهرم- بندرعباس گفت: مجوز لازم از سوی سازمان برنامه بودجه، موافقت اصولی وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی نیز دریافت شده و قرار است که تا پایان شهریور امسال این مبلغ از طریق بانک ملی پرداخت شود.
از نظر کارشناسان و متولیان امر همواره از خطای انسانی به عنوان مهمترین عامل تصادفات جاده‌ای یاد می‌شود که این خطاها مواردی چون عدم توجه راننده به فاصله خودروی جلویی، سبقت غیرمجاز، انحراف به چپ، خستگی، خواب آلودگی و سرعت بالا را شامل می‌شود.
همچنین از نظر کارشناسان پس از آموزش رانندگان و فرهنگ سازی در زمینه رعایت مقررات رانندگی، باید کیفیت ایمنی جاده‌ها و خودروها را بالا برد تا هر تصادف جاده‌ای ساده‌ای منجر به کشته شدن سرنشینان خودرو نشود.

استان فارس هم‌اینک یک هزار و ۴۶۲ کیلومتر بزرگراه، ۲ هزار و ۳۰۹ کیلومتر راه اصلی، ۲ هزار و ۸۷۲ کیلومتر راه فرعی و ۱۰ هزار و ۹۳۹ کیلومتر راه روستایی دارد.

شهرستان لارستان به مرکزیت شهر لار با جمعیتی حدود ۲۳۰ هزار نفر در فاصله حدود ۳۸۰ کیلومتری شیراز در جنوب استان فارس واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022