بیش از 2.2 برابر دام مازاد بر مراتع در آذربایجان غربی وجود دارد


بیش از 2.2 برابر دام مازاد بر مراتع در آذربایجان غربی وجود دارد

ارومیه- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: بیش از هفت میلیون واحد دامی از مراتع و اراضی ملی استان استفاده می کنند که 2.2 برابر ظرفیت این منابع طبیعی است.

هادی قاسمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: ظرفیت مراتع و اراضی ملی در استان برای چرای دام، حدود ۳.۲ میلیون واحد دامی است.

وی اضافه کرد: دام های سبک یک واحد و دام های سنگین تا پنج واحد دامی محسوب می شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی ادامه داد: این استان ۲ میلیون و ۶۶۸ هزار هکتار مرتع و بیش از ۱۰۱ هزار هکتار عرصه جنگلی دارد که این آمار نشان می دهد عرصه های طبیعی استان به ۲ میلیون و ۷۶۹ هزار هکتار بالغ می شود.

قاسمی با اشاره به برنامه ریزی اداره کل منابع طبیعی آذربایجان غربی در خصوص شناسایی ذخیره گاه های جنگلی اظهار کرد: تاکنون ۳۰ هزار هکتار در این حوزه شناسایی شده که مدیریت، نگهداری و حفاظت می شود.

وی بیان کرد: همچنین ۱۰۰ درصد مراتع آذربایجان غربی شناسنامه دار و دامداران دارای حق استفاده از آنها نیز مشخص شده اند.

وی یکی از برنامه های مهم اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان را اجرای طرح های مرتعداری تلفیقی با هدف ایجاد فشار کمتر به اراضی ملی عنوان کرد و گفت: سهم استان در این حوزه طی سال جاری، ۳۷۰ هزار هکتار بوده که ۲۷۰ هزار هکتار آن، تحقق یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی افزود: استفاده از ظرفیت های گردشگری طبیعی، زنبورداری و سایر شغل های جایگزین نظیر زراعت چوب از جمله اقداماتی است که در این راستا با همراهی بهره برداران صورت می گیرد.

قاسمی همچنین از هدف گذاری برای تحویل مدیریت مرتع به مرتعداران در ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی ملی خبر داد و بیان کرد: در صدد هستیم که این رقم را تا پایان سال جاری محقق کنیم.

به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی از جمله استان های غنی در حوزه منابع طبیعی است و بیش از ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار معادل ۲۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع عرصه ملی در این استان وجود دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟