ماجرای نوحه ای که با دستور حاج منصور نوارهایش جمع شد


ماجرای نوحه ای که با دستور حاج منصور نوارهایش جمع شد

مدیرعامل مجمع شاعران اهل بیت (ع) گفت: مداحی استودیویی، شبیه‌سازی از خواننده‌های مذهبی است. افرادی ممکن است در استودیو اشعار مذهبی بخوانند. اشکالی هم ندارد، اما من مداح نباید بخوانم. از بزرگ‌تر‌ها یاد گرفته‌ام مداح باید مداح بماند.

ماجرای نوحه ای که با دستور حاج منصور نوارهایش جمع شد

به گزارش راهبرد معاصر، جواد حیدری مدیرعامل مجمع شاعران اهل بیت (ع) و مدیرعامل موسسه قدیم‌الاحسان در خصوص پدیده مداحی استودیویی و استفاده از این ظرفیت رسانه‌ای در مداحی اظهار داشت: مقام معظم رهبری در جلساتی با حضور منبری‌ها و شعرا هر سال نکته‌ای را مطرح می‌کردند، اما عملیاتی نمی‌شد تا اینکه در دیدار با دانشجویان آن را فرمودند و آن هم این بود که مداحی باید علمی شود.

وی با بیان اینکه از جمله مباحث علمی در حوزه مداحی، فقه، زبان شناسی، جامعه‌شناسی و ... است، گفت: در زمینه زبان‌شناسی یک کتاب چاپ کردیم، اما کم است باید بیشتر شود.

ماجرای نوحه‌ای که با دستور حاج منصور نوارهایش جمع شد

حیدری با نقل خاطره‌ای از حاج منصور ارضی تصریح کرد: حاج منصور در سال ۷۲ به مکه رفته بود که در آن زمان نوحه «مدینه شهر پیغمبر» را خوانده بود. یک نفر به صورت ذوقی یک آهنگ ملایم زیر این نوحه گذاشت که حاج منصور، پیغامی‌در مخالفت با آن داد و شبانه نوار‌ها را جمع کردیم.

مدیرعامل مجمع شاعران اهل بیت (ع) با اشاره به اینکه حرفم این نیست که از ظرفیت‌های موسیقی استفاده نشود، اما جای خودش باید باشد، گفت: ما به بازخوانی تعاریف نیاز داریم. اگر بنا به فرموده مقام معظم رهبری «هیأت باید همان هیأت بماند» نیاز داریم که تعاریف بازخوانی شوند.

مداحی استودیویی شبیه‌سازی خواننده مذهبی است

وی اضافه کرد: از اول قرار بود عالم منبر برود و فرد دیگری مداحی کند، اما در حال حاضر هم سخنران عالم است و هم مداح عالم. اگر امروز مداحی سخنرانی کند، فردا هم سخنران می‌گوید من مداحی می‌کنم. نباید ما شبیه سازی کنیم. بهترین حمله‌ای که دشمن به ما کرده به قول حضرت آقا شبیه‌سازی است.

حیدری گفت: مداحی استودیویی، شبیه‌سازی نه از پاکستان، عراق و لندن بلکه از یک سری خواننده‌های مذهبی است. یک سری افراد ممکن است در استودیو اشعاری مذهبی بخوانند. اشکالی هم ندارد، اما منِ مداح نباید این کار را انجام دهم. از بزرگ‌تر‌های خودم یاد گرفته‌ام که مداح باید مداح بماند.

ایرادات مداحی استودیویی باید برطرف شود

مدیرعامل مجمع شاعران اهل بیت (ع) با اشاره به اینکه در خصوص مداحی استودیویی باید بحث علمی شود، گفت: چه در بخش فقه و چه در بخش موسیقی باید بحث شود و نمی‌توان به صورت غیرعلمی حرف زد. ایراد‌هایی به مداحی استودیویی وارد است که باید برطرف شود./فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر سنگ قبر | 130 متن برای سنگ مزار درگذشتگان پدر و مادر و دیگران