حمایت از اقشار آسیب‌پذیر هدف مشترک بسیج و کانون‌های مساجد است


حمایت از اقشار آسیب‌پذیر هدف مشترک بسیج و کانون‌های مساجد است

حجت‌الاسلام امیر ارزانی با بیان اینکه احیاء و تقویت شعائر اسلامی و حمایت از اقشار آسیب پذیر از وجوه همکاری کانون‌های مساجد با بسیج است، گفت: تلاش ما بر این است که کانون‌های فرهنگی هنری و بسیج برای تحقق اهداف نظام و انقلاب هم‌افزا باشند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، فرا رسیدن هفته گرامیداشت بسیج که از مهمترین ارکان مساجد است فرصتی را فراهم آورد تا وجوه همکاری و هم‌افزایی این عنصر مردم‌نهاد مسجدی با کانون های فرهنگی هنری مساجد را در گفتگو با حجت‌الاسلام والمسلمین «امیر ارزانی»، مشاور رئیس و مدیر کل هماهنگی امور ستادی، روابط عمومی و بین‌الملل ستاد هماهنگی کانون‌های فهما به بحث و گفتگو بگذاریم آنچه در ادامه می آید مشروح این گفتگو است:

چه ظرفیت های مشترکی برای همکاری بسیج و کانون های فرهنگی هنری مساجد وجود دارد؟

اساسا با توجه به خاستگاه مشترکی که بین فعالیت‌های مسجد و بسیج وجود دارد، بسیاری از اقدامات مجموعه ستاد فهما و بسیج در تعامل با یکدیگر شکل گرفته است. هر دو مجموعه مردم‌محور بوده و طی سالیان متمادی و فعالیت در عرصه‌های مختلف، هدفی جز پیشبرد اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی نداشته اند؛ با توجه به این مساله به عنوان مقدمه نسبت به این مساله تاکید ویژه دارم که کانون های مساجد و بسیج دو بالِ همراهِ یکدیگر هستند که در مسجد با تشریک مساعی به پیشبرد برنامه‌ها کمک می کنند.

اما در مورد آنچه که به عنوان ظرفیت مشترک میان مسجد و کانون‌های مساجد مطرح می‌شود به چند عرصه می‌توان اشاره داشت؛ از جمله برگزاری برنامه‌های مناسبتی در مساجد و در سطح محلات، برای مثال در ایام ولادت و شهادت اهل بیت(ع) همکاری مشترکی بین این دو مجموعه مردمی و انقلابی وجود دارد.

البته ذکر این نکته ضروری است که مخاطب اصلی کانون های فرهنگی هنری مساجد نوجوانان و جوانان هستند به این دلیل که محور فعالیت های آنان برای این دو گروه سنی تعریف شده است، اما بسیج با آحاد و اقشار مختلف مردم در ارتباط است، ایجاد تعامل میان نسل جوان و نسل دیروز در قالب فعالیت‌های فرهنگی مذهبی در مسجد که محل رفت و آمد گروه های مختلف از مردم است می تواند تاثیر بسزایی در ارتقای فرهنگی جامعه ایفا کند و این رویکرد ظرفیت مشترکی بین بسیج و کانون های مساجد است که می توانیم از آن یاد کنیم.

برنامه های ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور برای هم افزایی با بسیج در چه محورهایی دنبال می شود؟

انجام فعالیت‌هایی برای احیاء و تقویت شعائر اسلامی، حمایت از اقشار آسیب پذیر در قالب فعالیت‌های مسجدی، برگزاری دوره‌های مشترک آموزشی با همکاری بسیج، حضور مستمر در رزمایش همدلی، مواسات و کمک مومنانه، از جمله برخی محورهایی است که ستاد فهما در هم افزایی با بسیج دنبال می کند.

البته ذکر این نکته ضروری است که سال گذشته ذیل امضای تفاهم نامه همکاری مشترک با بسیج مستضعفان، در مورد نقاط مشترک همکاری و فعالیت و اساسا تعیین وظایف و فعالیت‌های هر دو نهاد مردمی یعنی کانون های مساجد و بسیج به طور مفصل مباحثی ارایه شد و اکنون همکاری ما بیش از گذشته و پررنگ تر شده است.

در اجرای برنامه‌ها و تحقق اهداف کانون‌های مساجد به ویژه در رویدادهای ملی فهما چقدر بر استفاده از توان بسیج تاکید دارید؟

بدیهی است که این مساله از جمله اهداف همیشگی ستاد فهما است، بسیج از همان آغاز انقلاب اسلامی بین مردم حضور داشت و در مسجد فعالیت می کرد و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نیز به عنوان مجموعه‌ای متشکل از نوجوانان و جوانان انقلابی و متدین، در راستای اجرای همان اهدافی تلاش می کند که بسیج در پی تحقق آن است با این تفاوت که محور فعالیتی ما متمرکز بر نوجوانان و جوانان است.

مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در سال 1391 در جریان سفر به خراسان شمالی فرمودند: «من سفارش می کنم که کانون های فرهنگی هنری مساجد را فراموش نکنید،البته با همکاری بسیج. بد است که بین روحانی مسجد و بسیج مسجد اختلاف به وجود بیاید. با همکاری بسیج این کانون های فرهنگی هنری مساجد را مؤثر کنید. برایش کار کنید. بنشینید فکر کنید، مطالعه کنید و سخنی که متناسب با نیازِ آن جوانی است که آن جا حضور پیدا می کند ، فراهم کنید. مطالعه کنید. کتاب هایی وجود دارد که می شود از این کتاب ها استفاده کرد. کتاب هایی هست، بروید بپرسید،تحقیق کنید از کسانی که اهلش هستند. خودتان را مجهز کنید . مسلح کنید به سلاح معرفت و استدلال . بعد به کانون های فرهنگی هنری بروید و پذیرای جوان ها باشید. با روی خوش هم پذیرا باشید». با توجه به منویات معظم له و پس از تاکید ایشان نسبت به اهمیت این همکاری، طبیعتا تعامل کانون های مساجد با بسیج قوی تر و مستحکم تر از همیشه شده است.

با توجه به فعال شدن رواق همدلی ذیل رویداد ملی فهما چه برنامه هایی را برای همکاری با بسیج به ویژه در مسئله رزمایش مواسات دنبال می کنید؟

همان طور که می دانید یکی از فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور تلاش برای ایجاد پیوند میان مسجد، فعالیت های مسجدی و سبک زندگی افراد است. در راستای تحقق این هدف نیز اقدامات مختلفی صورت می پذیرد، از فرهنگ سازی به وسیله تولید محتوا در کانون های فرهنگی هنری تا برگزاری کلاس های مختلف در دل مسجد به منظور ایجاد این پیوستگی میان مسجد و خانه.

اما رویکرد ستاد فهما صرفا به این حوزه فعالیتی محدود نشده است. در جریان شیوع کرونا شرایط ویژه ایجاد شد، بسیاری از این فعالیت ها عملاً تعطیل شد هرچند که ستاد فهما تلاش کرد تا با بسترسازی در فضای مجازی امکان بهره مندی از این برنامه ها را در بستر سامانه بچه های مسجد فراهم کند.

در مقام عمل نیز از ابتدای شیوع کرونا به همت موسسه حضرت خدیجه کبری(س) و برنامه سمت خدا، بسته‌های گوشت قربانی به صورت ماهانه و به همت بچه های مسجد و بسیج میان اقشار آسیب دیده و نیازمند توزیع می شود.

تهیه و توزیع بسته های معیشتی متشکل از اقلام خوراکی و بهداشتی و شناسایی نیازمندان محل از دیگر اقدامات مشترکی است که در راستای تحقق رزمایش مواسات با همکاری ستاد فهما و بسیج به سرانجام رسید. تلاش ما همواره این بوده و است که کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و بسیج به مثابه یک ظرفیت بالقوه و بالفعل در راستای تحقق آرمان و اهداف نظام و انقلاب اسلامی در عرصه های مختلف حضور داشته باشند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | بسته شدن صفحه اینستاگرام همسر سابق «مهدی قائدی»؛ علت چی بود؟