مسجد فیض‌ الرحمان زاهدان


مسجد فیض الرحمان زاهدان مربوط به اواخر دوره قاجار-اوایل دوره پهلوی می باشد که از جمله جاذبه های گردشگری زاهدان به شمار می‌آید. بانی احداث مسجد شخصی به نام کدخدا فیض الله(گرگیج) بود که توسط معماری به نام استاد حیدری فکر خود را عملی کرد. این اثر در تاریخ 25 اسفند 1379، با شماره‌ی ثبت […]

مسجد فیض الرحمان زاهدان مربوط به اواخر دوره قاجار-اوایل دوره پهلوی می باشد که از جمله جاذبه های گردشگری زاهدان به شمار می‌آید. بانی احداث مسجد شخصی به نام کدخدا فیض الله(گرگیج) بود که توسط معماری به نام استاد حیدری فکر خود را عملی کرد. این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹، با شماره‌ی ثبت ۳۰۶۱ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مسجد فیض‌ الرحمان زاهدان

معماری بنا

ستون‌های این مسجد قدیمی سبز کم‌رنگ هستند و درون آن از فرش‌های قرمز استفاده شده است. طاق‌بندی قدیمی آن نیز اکنون ترک برداشته است. در میان سقف‌های گنبدی شبستان این مسجد نیز پنکه‌‌های سقفی قدیمی کار گذاشته شده تا بتواند دمای هوا را تا حدودی متعادل کنند.

زیربنای این مسجد حدودا ۲۱۰ مترمربع است و نقشه‌ای مستطیل‌شکل دارد. در ساخت آن از خشت خام استفاده شده و شبستانی یک‌سره و سر پوشیده دارد. بین ستون‌های آن که با طاق به هم وصل شده‌اند نیز پنجره‌هایی برای تامین نور کافی تعبیه شده است. بر روی دیوارهای داخلی در مسجد فیض الرحمان زاهدان نیز طاقچه‌هایی وجود دارد که از آن‌ها برای قرار دادن قرآن و چراغ استفاده می‌شده است.

جاهای دیدنی نزدیک مسجد

اگر این مسجد را به سمت جنوب بروید در میانه‌های بلوار رزمجو مقدم به خیابان امام خمینی (ره) و پس از آن به خیابان مصطفی خمینی می‌رسید که آثار دیدنی زاهدان مانند ساختمان قدیم دادگستری، کاروانسرای ملک و خانه‌ی بسیار زیبای ابویی با فاصله‌ی کمی در غرب این خیابان‌ها قرار دارند. دیدن این بناها را در زاهدان از دست ندهید.

نحوه دسترسی

آدرس :استان سیستان و بلوچستان- زاهدان- خیابان مجدیه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند