بورس 849 واحد اُفت کرد/ صف‌های خرید و فروش سهام در 10 آذر ماه


امروز چهارشنبه (10 آذرماه) در ابتدای معاملات با اُفت 849 واحد در ارتفاع یک میلیون و 356 هزار واحدی قرار گرفت.

بورس 849 واحد اُفت کرد/ صف‌های خرید و فروش سهام در 10 آذر ماه
در ساعت ۹:۳۰ دقیقه شاخص کل بورس با اُفت ۳ هزار و ۱۵۲ واحدی بر روی پله یک میلیون و ۳۵۳ هزار و ۹۷۶ واحدی قرار گرفت. شاخص کل هم وزن نیز یک هزار و ۱۹۴ واحد اُفت کرد و بر روی پله ۳۷۱ هزار و ۲۹۹ واحد قرار گرفت.
نماد‌های نوری، شستا و شپدیس در شاخص بورس اوراق بهادار تا به این لحظه تاثیر گذار هستند.

شاخص کل بورس در ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه با اُفت ۹ هزار و ۴۱۱ واحد بر روی پله یک میلیون و ۳۴۷ و ۷۱۷ واحد قرار گرفت. شاخص هم وزن نیز با با اُفت ۳ هزار و ۱۸۸ واحد بر روی پله ۳۶۹ هزار و ۳۰۶ واحدی قرار گرفت.

نماد‌های شپدیس، شستا و نوری تاثیرگذارترین نماد‌های بورسی هستند. نماد‌های شستا، فولاد و وتجارت نیز پر تراکنش‌ترین نماد‌های بورسی هستند.

شاخص فرابورس نیز با اُفت ۱۱۱ واحد بر روی پله، ۱۹ هزار و ۳۴۸ واحد قرار گرفت. هم اکنون از میان ۶۷۰ نماد، ۲۲ نماد در صف خرید و ۱۵۱ نماد در صف فروش قرار دارند.

شاخص کل بورس در ساعت ۱۲ با اُفت ۱۶ هزار و ۱۵۲ واحد بر روی پله یک میلیون و ۳۶۷ هزار و ۹۰۳ واحد قرار گرفت. از میان ۶۸۵ نماد نیز، ۲۵ نماد در صف خرید و ۱۶۴ نماد در صف فروش قرار دارند.

همچنین بیشترین حجم معاملات در نماد‌های خبهمن، وتجارت و خگستر بوده است. بیشترین ورود پول هوشمند نیز در سهام وگردش، غفارس و فرآور بوده است.

در ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه شاخص کل بورس با اُفت ۱۷ هزار و ۱۰ واحدی بر روی پله یک میلیون و ۳۴۰ هزار و ۱۱۸ واحد به پایان رسید. شاخص فرابورس نیز با اُفت ۲۲۴ واحدی بر روی پله ۱۹ هزار و ۲۳۵ واحد قرار گرفت.

بیشترین خریداران حقیقی در نماد‌های پیزد، پارند و فولای و بیشترین فروشندگان در نماد‌های تابا، فردا و توسن وجود دارند.

بیشترین رشد در نماد‌های غناب، پیزد و شتوکا و بیشترین اُفت در نماد‌های شمواد، ولیز و وسخراج بوده است.

بازار سرمایه روز گذشته با افت شاخص کل همراه شده است و تحلیلگران بر این عقیده هستند که بازار تحت تاثیر مذاکرات وین با نواسانات همراه شد.

کارشناسان معتقدند بازار سرمایه به دلیل ابهامات مذاکره روند ریزشی را در پیش گرفته است اما سهامداران باید نسبت به بازار نگاه بلند مدت داشته باشند. به اعتقاد انها در حال حاضر سهام در بازار بسیار ارزنده است. نگاهی به سایر بازار‌ها از جمله دلار، خودرو، مسکن و … نیز نشان می‌دهد که همه بازار‌ها حباب دارند و متلاطم هستند. این در حالی است که حباب بورس کاملا خالی شده است.

کارشناسان معتقدند به شرط اینکه مردم از طریق شرکت‌های مجاز سبدگردانی اقدام کنند، بهترین زمان برای ورود به بورس همین روزهاست. طبق پیش بینی کارشناسان بازار سرمایه دهم آذر ماه سال جاری تخت تاثیر بازار روز گذشته با افت شاخص کل همراه است.

از چندی پیش بحث ورود استارتاپ‌ها به بورس مطرح بوده و فرابورس در تعامل با کار گروهی که زیر مجموعه معاونت فناوری ریاست جمهوری است، در رابطه با ساماندهی کسب و کار‌های اینترنتی به تدوین ضوابط ورود شرکت‌های استارتاپی به بورس پرداخت.

در رابطه با ورود استارتاپ‌ها تعدادی از کارشناسان بر این باورند که با استفاده از شرکت‌های نوپا سرمایه گذاری افراد در جایی مولد صورت می‌گیرد، اما این طرح مخالفانی دارد که تعدادی از آن‌ها استدلال مخالفت خود را نحوه قیمت گذاری این شرکت‌ها می‌دانند. در همین راستا مدیرعامل فرابورس، این شرکت‌ها را به دلیل داشتن دارایی‌های نامشهود دارای ریسک بالا می‌داند، اما با تمام این بحث‌ها بالاخره نام اولین شرکت استارتاپی به نام تپسی بر تابلوی فرابورس نقش بست.

کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه گفت: کسب و کار‌های کوچک قبلا هم در فرابورس وجود داشتند، اما تپسی اولین شرکت استارتاپی بود که وارد فرابورس شد. شرکت‌های نوپا به عنوان کسب و کار‌های دارای ریسک شناخته می‌شوند. ۹۰ درصد شرکت‌های استارتاپی برای ورود به بورس شکست می‌خورند، اما تپسی این مقاومت را شکست و به عنوان اولین کسب و کار نوین وارد بورس شد. شرکت‌های بورسی به دو دسته رشدی و ارزشی تقسیم می‌شوند که این شرکت‌ها در دسته رشدی‌ها قرار می‌گیرند.

او گفت: شرکت‌های استارتاپی در وهله اول به صندوق‌های مالی عرضه می‌شوند و بعد به صورت غیر مستقیم نهاد‌های مالی سهام شرکت را به سهامداران عرضه می‌کنند. دلیل انتخاب این روش ریسک بالای این صندوق ها، وضعیت فعلی بازار و شاید عدم استقبال سهامداران حقیقی باشد که در روش غیر مستقیم ریسک به صندوق‌ها ارجاع داده می‌شود.

قیمت گذاری در شرکت‌های استارتاپی به راحتی صورت نمی‌گیرد
آسایش گفت: به علت نامشهود بودن دارایی‌ها، قیمت گذاری در شرکت‌های استارتاپی به راحتی صورت نمی‌گیرد که در این رابطه معاونت علمی ریاست جمهوری باید با سازمان بورس و اوراق بهادار در بحث ارزش گذاری همکاری کند.

شرکت‌های استارتاپی ارزش برند یا تکنولوژی، فکر و ایده را در نظر می‌گیرند، اما ارزش گذاری در سایر شرکت‌ها بر اساس دارایی ها، صورت‌های مالی از جمله سود و زیان است.

وی با بیان اینکه در حالت عادی ارزش گذاری استارتاپی برای شرکت‌ها صورت نمی‌گیرد، گفت: در ارزش‌گذاری شرکت‌های استارتاپی معاونت علمی با سازمان بورس اوراق بهادار همکاری‌هایی داشته و راهکار‌هایی را مطرح کرده است. در بورس‌های دنیا بخشی از شرکت‌های استارتاپی بعد از چند سال به عنوان شرکت‌های تکنولوژی محور شناخته می‌شوند.

عرضه غیر مستقیم سهام، ریشه در احتمال ورشکستگی دارد
محسن مهدی نسب کارشناس پذیرش شرکت‌ها در فرابورس گفت: قیمت گذاری شرکت‌ها در بازار سرمایه به روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد، یکی از این روش‌ها مبتنی بر درآمد و جریان‌های نقد آتی شرکت‌ها است. برای این امر که بتوان جریان نقدی آتی را تخمین زد، صورت‌های مالی شرکت‌ها را برای چند سال آینده پیش بینی می‌کنند، که شرکت‌ها در آینده چه میزان کاربر دارند و گسترش بازار و میزان سهمی که از بازار در آینده خواهند داشت چه مقدار است، که این امر به تخمین دارایی‌های شرکت‌های استارتاپی کمک می‌کند و ارزشی که از این روش برای شرکت تعیین می‌شود با ارزش دارایی ثابت به علت نا مشهود بودن دارایی شان متفاوت خواهد بود.

مهدی نسب گفت: شرکت‌های استارتاپی به این علت که دارایی‌های ثابتی ندارند، در زمان ورشکستگی نمی‌توانند، مطالبات بدهکاران را پرداخت کنند. در شرکت‌های استارتاپی با دارایی فیزیکی مواجه نیسیتم بلکه با برند، تکنولوژی و برنامه رو به رو هستیم و این موارد شاید دارای ارزش ملموسی نباشند که بتوان با نقد کردن آن بدهی‌ها را پرداخت. ریسک از عوامل دیگری در انتخاب روش غیر مستقیم برای این شرکت‌ها است.

شرکت تپسی اولین شرکت استارتاپی است که وارد بازار سرمایه شده و طبق مستندات، فیلیمو نیز در حال طی کردن مراحلی برای ورود به بورس است، در سایر نقاط دنیا شرکت‌هایی استارتاپی متعددی سهام خودشان را در بورس عرضه کردند که این شرکت‌ها از حالت استارتاپی خارج و به صورت تکنولوژی محور درآمدند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا