دولت سیزدهم رابطه با غرب را اولین و آخرین فرصت نمی‌بیند


دولت سیزدهم رابطه با غرب را اولین و آخرین فرصت نمی‌بیند

تهران-ایرنا- عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، تنش زدایی و بهبود روابط با همسایگان را اولویت سیاست خارجی دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: دولت سید ابراهیم رییسی به دنبال استفاده از ظرفیت‌های متنوع سیاست خارجی است و نمی‌خواهد به رابطه با غرب به عنوان اولین و آخرین فرصت نگاه کند.

«جلیل رحیمی جهان آبادی» در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به سفر مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی به کشورمان گفت: ایران به لحاظ جغرافیایی و پیوندهای دینی و فرهنگی با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس سرنوشت مشترک دارد. جبر جغرافیا و پیوندهای دینی باعث شده که نیازهای متقابل نسبت به هم داشته باشیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: به دلیل چالش‌ها و تنش‌هایی که در روابط ایران و عربستان پدید آمد، رابطه ایران با امارات هم رو به تیرگی رفت. علاوه بر این امارات در برخی از زمینه‌ها از جمله عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی شتاب‌زده عمل کرد که این اقدام به اعتبار امارات در جهان اسلام و روابط با ایران آسیب زد.

رحیمی جهان آبادی با بیان اینکه خطر رژیم صهیونیستی کل جغرافیای جهان اسلام را در برمی‌گیرد و امنیت خاورمیانه را به خطر می‌اندازد، گفت: اگر ایران هزینه‌ای برای مبارزه با رژیم صهیونیستی پرداخت می‌کند فقط بحث منافع ملی ایران مطرح نیست ما از منافع ملی جهان اسلام و امنیت منطقه حمایت می‌کنیم و توقع داریم که دوستان ما به این نکته توجه داشته باشند.

وی افزود: در حال حاضر به مرحله ای رسیده‌ایم که دو طرف وارد گفت‌وگو شدند این امر مثبتی است و امیدواریم روند گفت و گوها با همسایگان به سمت و سوی کاهش تنش، بهبود روابط و افزایش سطح تعاملات پیش برود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ایران خواهان توسعه روابط سیاسی و تعاملات اقتصادی با امارات است و برای میزبانی اتباع اماراتی تسهیل‌گری می کند. علاوه بر این در زمینه محیط زیست، مسائل امنیتی و تنش‌هایی که در مسائل منطقه وجود دارد، با طرف اماراتی گفت و گو می‌کنیم.

نفوذ رژیم صهیونیستی منجر به افزایش چالش در منطقه می‌شود

وی با بیان اینکه کشورهای منطقه باید مانع نفوذ رژیم صهیونیستی در جهان اسلام شوند، گفت: نفوذ رژیم صهیونیستی در منطقه یعنی چالش بین مسلمانان، به هر میزان که این رژیم در جهان اسلام نفوذ پیدا کند، درگیری و ناامنی گسترش می‌یابد.

رحیمی جهان آبادی تاکید کرد: امیدواریم کشورهای منطقه به درک مشترکی از توسعه، امنیت، تعامل و نیز نحوه مواجهه با رژیم صهیونیستی دست پیدا کنند، زیرا آگاهی بخشی از خطر این رژیم به نفع مردم منطقه و جهان اسلام است.

عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه تنش زدایی و بهبود روابط با همسایگان را اولویت سیاست خارجی دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: دولت آقای رئیسی به دنبال استفاده از ظرفیت‌های متنوع سیاست خارجی است و نمی‌خواهد به رابطه با غرب به عنوان اولین و آخرین فرصت نگاه کند.

وی اضافه کرد: البته این به این مفهوم نیست که ما با غرب گفت و گو و تنش‌زدایی نکنیم بلکه به این مفهوم است که ما می‌خواهیم پیوندهای خود را همسایگان خود از جمله کشورهای قدرتمند آسیایی مانند چین و روسیه بیشتر بکنیم.

این کارشناس مسائل بین الملل اضافه کرد: کشورهای حاشیه خلیج فارس هم در چهارچوب سیاست همسایگی دولت سیزدهم قرار می‌گیرند و دولت برای بهبود روابط و افزایش تعاملات در زمینه‌های مختلف نگاه مثبتی به این کشورها دارد.

سوء تفاهمات قدیمی با یک یا دو گفت و گو حل نمی‌شود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس با بیان اینکه گفت و گوهای ایران و عربستان تاکنون موفق بوده است، در عین حال گفت: وقتی سوءتفاهمات در چند دهه چند شکل می‌گیرد، نمی‌توان آن را با یک یا دو چند گفت و گو حل کرد، اما روند مثبتی است و منتظریم طرف سعودی به بازگشایی سفارتخانه وکنسولگری خود در ایران اقدام کند ما هم متقابلاً آماده بازگشایی سفارت خود در این کشور هستیم.

نماینده مردم تربت‌جام در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی از طریق ایران‌هراسی به جهان اسلام آسیب می‌زند، گفت: سرمایه اقتصادی و نظامی و نفوذ سیاسی و ایدئولوژیک ایران سرمایه جهان اسلام است و هر گونه ‌آسیب به این سرمایه ‌آسیب به جهان اسلام است. اگر دولت سعودی درک درستی نسبت به ایران پیدا کند، می‌توان با همکاری بیشتر در مقابل مانع نفوذ بیگانگان شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به خروج آمریکا از افغانستان گفت: خروج غیرمسوولانه آمریکا از افغانستان نتیجه اعتماد و دوستی با آمریکایی‌ها را نشان داد و با این تجربه امیدواریم کشورهای منطقه با درک درستی از شرایط به سمت دوستی و تعامل با یکدیگر حرکت کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مجلس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طالع بینی سال اژدها / خصوصیات متولدین سال اژدها + فیلم