18 علت بوی بد دهان و درمان آن چیست؟


آیا شما هم مشکل بوی بد دهان را دارید؟ تا کنون پیش آمده از شخصی که به او اعتماد دارید، بخواهید دهانتان را بو کند و در مورد بوی دهانتان صادقانه به شما نظر دهد؟ احتمالا همه‌ی ما این تجربه را داشته‌ایم که هنگام صحبت در جمع به علت بوی بد دهانمان مجبور به سکوت […] The post 18 علت بوی بد دهان و درمان آن چیست؟...

18 علت بوی بد دهان و درمان آن چیست؟18 علت بوی بد دهان و درمان آن چیست؟

آیا شما هم مشکل بوی بد دهان را دارید؟ تا کنون پیش آمده از شخصی که به او اعتماد دارید، بخواهید دهانتان را بو کند و در مورد بوی دهانتان صادقانه به شما نظر دهد؟ احتمالا همه‌ی ما این تجربه را داشته‌ایم که هنگام صحبت در جمع به علت بوی بد دهانمان مجبور به سکوت شده باشیم و یا برعکس، بوی بد دهان فرد روبرویی برایمان غیر قابل تحمل بوده و ثانیه شماری می‌کردیم که صحبت‌های وی زودتر به پایان برسد. حتی گاهی پس از بیدار شدن از خواب به سرعت دهان را با دست خود می‌پوشانیم تا شریک زندگی‌مان از بوی بد دهانمان احساس بدی نداشته باشد. همه این‌ها ما را به فکر رفع بوی بد دهان می‌اندازند.

برای رفع بوی بد دهان می‌توانید از طریق سایت دکترتو بهترین متخصص گوش و حلق و بینی را پیدا کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

بوی بد دهان؛ مشکلی غیرقابل تحمل اما قابل درمان!

بوی بد دهان در بسیاری از افراد یک مشکل غیر‌قابل‌تحمل است و باعث کاهش اعتماد‌به‌نفس در فرد و آزردگی اطرافیان می‌شود. این موضوع زمانی که فرد از بوی بد دهان خود آگاه نباشد، برای اطرافیان آزار‌دهنده‌تر است. جای تعجب نیست که در همه فروشگاه‌ها قفسه‌هایی مملو از انواع آدامس و خوشبو کننده‌های دهان برای رفع بوی بد دهان وجود دارد. اما این محصولات راه حل موقت هستند. زیرا علت اصلی این مشکل را برطرف نمی‌کنند. اگرچه بدبویی دهان یک فوریت پزشکی نیست، اما لازم است که درمان شود. زیرا حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد از جمعیت جهان با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.

بوی بد دهان چیست؟

بوی بد دهان یک نفر از هر چهار نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علل زیادی برای نفس بدبو وجود دارد اما شایع‌ترین علت آن با بهداشت ضعیف دهان و دندان ارتباط دارد. نفس بدبو یا بوی بد دهان می‌تواند موجب نگرانی، خجالت و اضطراب شود، اما درمان آن نسبتا آسان است.

تجزیه ذرات باقی‌مانده غذا در دهان توسط باکتری‌ها، باعث تولید ترکیبات (بدبوی) گوگرد می‌شود. توجه داشته باشید که نوشیدن آب و خیس نگه داشتن دهان، می‌تواند آن را کاهش دهد. همچنین بهترین درمان برای آن مسواک زدن منظم، نخ دندان و نوشیدن آب است. جالب است بدانید پس از پوسیدگی دندان و بیماری لثه، نفس بدبو سومین علت رایج مراجعه مردم به دندانپزشک است.

تجزیه ذرات باقی‌مانده غذا در دهان توسط باکتری‌ها، باعث تولید ترکیبات (بدبوی) گوگرد می‌شود.

علائم بوی بد دهان و تنفس بدبو

بوی خاص نفس می‌تواند بسته به علت آن، متفاوت باشد. بهتر است از یک دوست نزدیک بخواهید تا بوی دهان شما را ارزیابی کند. زیرا ممکن است ارزیابی آن برای خودتان دشوار باشد. اگر فردی در دسترس نیست، یکی از راه‌های بررسی بوی دهان این است که مچ دست خود را لیس بزنید، سپس صبر کنید تا خشک شود، پس از خشک شدن آن را ببویید.

بوی بد در این منطقه، به احتمال زیاد نشان‌دهنده بوی بد دهان است. بعضی از افراد در مورد بوی نفس خود نگران هستند، در حالی که ممکن است اصلا دهان‌شان بو ندهد یا کمی بو بدهد. این بیماری “هالیتوفوبیا” نامیده می‌شود و می‌تواند منجر به رفتارهای وسواسی در شستن دهان شود.

18 علت بوی بد دهان و درمان آن چیست؟18 علت بوی بد دهان و درمان آن چیست؟نفس بدبو عارضه‌ای است که می‌تواند برای شخص و اطرافیان آزارهنده باشد.

دلایل بوی بد دهان

اولین سوال هنگام مواجهه با این عارضه این است که بوی بد دهان از چیست؟ در دهان ما صدها باکتری زندگی می‌کنند و محل تجمع آن‌ها در حفره دهانی و بر روی زبان، لثه، فضای بین لثه و دندان و مسیر دستگاه گوارش قرار دارد. نوع بوی بد دهان با توجه به منبع یا علت اصلی آن می‌تواند متفاوت است. برخی از مهم‌ترین علل بوی بد دهان عبارتند از:

1. دخانیات

محصولات توتون و تنباکو باعث ایجاد نفس بدبو می‌شوند. علاوه بر این، احتمال بیماری لثه را افزایش می‌دهند و باعث ایجاد نفس بدبو می‌شوند. افراد سیگاری نیز از این مشکل رنج می‌برند. استعمال دخانیات نه تنها باعث خشک شدن بزاق می‌شود؛ بلکه می‌تواند درجه حرارت دهان را نیز بالا ببرد. در نتیجه دهان، محل پرورش باکتری‌ها می‌شود. نیکوتین موجود در سیگار و سایر دخانیات باعث شل شدن دریچه بین مری و معده (LES) می‌شود. این امر باعث رفلاکس اسید معده (بازگشت اسید معده به مری) می‌شود. سیگار کشیدن همچنین خطر ابتلا به سرطان دهان، گلو، مری، معده لوزالمعده، کبد و روده بزرگ را افزایش می‌دهد. این موارد را به لیست دلایل خود برای ترک سیگار اضافه کنید.

2. غذا

تجزیه ذرات مواد غذایی که در دندان گیر کرده‌اند، می‌تواند باعث ایجاد آن شود. برخی از غذاها مانند پیاز و سیر نیز می‌توانند نفس بدبو ایجاد کنند. به علاوه محصولات حاصل از هضم آن‌ها از طریق خون به ریه‌ها منتقل می‌شوند و می‌توانند بوی نفس را تحت تاثیر قرار دهند.

پیاز و سیر رایج‌ترین و شناخته‌شده‌ترین تحریک‌کننده‌های بوی بد دهان یا هالیتوز هستند. اما موارد دیگری مانند قهوه و الکل به طور موقت باعث بوی بد دهان می‌شوند. پیاز و سیر حاوی روغن‌های تند و تیزی هستند که از طریق جریان خون به ریه‌ها منتقل می‌شوند. وقتی نفس می‌کشید، باقی مانده‌های این مواد با بازدم خارج می‌شوند.

3. خشکی دهان

بزاق به طور طبیعی دهان را پاک می‌کند. اگر دهان به طور طبیعی یا به علت بیماری خاصی خشک است، می‌تواند موجب بوی بد شود. خشکی دهان به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. برخی داروها می‌توانند خشکی دهان را در پی داشته باشند. دیابت، اضطراب، کم‌آبی و افزایش سن از دیگر دلایل خشک شدن دهان هستند.

4. بهداشت دهان و دندان

مهم‌ترین و اصلی‌ترین علت بوی بد دهان عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. مسواک زدن و نخ دندان باعث حذف کامل ذرات کوچک مواد غذایی که به آرامی تجزیه می‌شوند و تولید بوی بد در دهان می‌کنند، می‌شود. اگر مسواک زدن منظم و مکرر نباشد باعث ایجاد لایه‌ی نازکی از باکتری‌ها (پلاک) می‌شود. این پلاک ممکن است لثه‌ها را تحریک کند و باعث التهاب بین دندان‌ها و لثه‌ها به نام “التهاب لثه” شود. پروتزها و محصولات مصنوعی در دهان، که به طور منظم یا به درستی تمیز نمی‌شوند، نیز می‌تواند محلی برای تجمع باکتری‌ها باشند.

5. رژیم‌های غذایی

روزه‌داری و برنامه‌های غذایی کم کربوهیدرات به علت تجزیه چربی‌ها و تولید موادی به نام کتون که بوی تندی دارند، می‌توانند باعث آن شوند.

6. داروها

بعضی از داروها می‌توانند بزاق را کاهش دهند و منجر به افزایش بوی بد شوند. سایر داروها پس از تجزیه و انتشار در تنفس، باعث ایجاد نفس بدبو می‌شوند. مثلا نیترات برای درمان دردهای قلبی، برخی داروهای شیمی درمانی، برخی از آرام‌بخش‌ها مانند فنوتیازین و دوزهای بالای مکمل‌های ویتامینی ممکن است عامل آن باشند.

تجزیه برخی داروها مانند نیترات‌ها که در درمان درد قلبی استفاده می‌شوند، بعضی از داروهای شیمی درمانی و برخی مواد آرام‌بخش مانند فنوتیازین‌ها از داروهایی هستند که می‌توانند باعث بد بویی دهان شوند. افرادی که مکمل‌های ویتامینی را در دوزهای بالا مصرف می‌کنند نیز مستعد ابتلا به بوی بد دهان هستند.

7. مشکلات دهان، بینی و گلو

بعضی اوقات، سنگ‌های کوچک پوشیده از باکتری که روی لوزه‌ها در پشت گلو ایجاد می‌شوند، باعث این عارضه می‌شوند. همچنین عفونت و یا التهاب در بینی، گلو و یا سینوس‌ها می‌تواند موجب نفس بدبو شود.

سنگ‌های لوزه که محل رایج تجمع باکتری‌ها هستند، گاهی منبع بوی بد دهان هستند. عفونت در دهان، زخم‌های جراحی بعد از عمل جراحی در دهان، کشیدن دندان، پوسیدگی دندان، بیماری لثه یا زخم‌های دهان می‌توانند در دهان بوی بد ایجاد کنند.

همین حالا از بهترین متخصص گوش، حلق و بینی نوبت بگیرید

در گرفتن نوبت از بهترین دکتر متخصص گوش، حلق و بینی تعلل نکنید.

برای عفونت گوش، اختلالات شنوایی، سینوزیت، بیماری‌های حنجره و بسیاری از موارد دیگر مرتبط با ریه می‌توانید به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید.

18 علت بوی بد دهان و درمان آن چیست؟18 علت بوی بد دهان و درمان آن چیست؟

8. اجسام خارجی

در صورتی که یک جسم خارجی در حفره بینی گیر کرده باشد، به ویژه در کودکان، بوی بد دهان می‌تواند ایجاد شود. برخی کودکان اجسام خارجی را در حفره بینی خود فرو می‌کنند. این مسئله که بیش‌تر در کودکان دیده می‌شود باعث بوی بد دهان می‌شود.

9. بیماری‌ها

برخی بیماری‌ها باعث بدبویی دهان می‌شوند مثل: دیابت کنترل نشده، کتواسیدوز دیابتی، خشکی دهان (بزاق اثر ضد میکروبی دارد)، عفونت‌ گلو، سینوزیت یا عفونت سینوس‌ها. همچنین سرطان‌ها، اختلالات دستگاه گوارش مانند سوزش سر دل یا رفلاکس اسید معده (GERD)، استفراغ، زخم معده، انسداد روده، عدم تحمل لاکتوز، نارسایی کبد، نارسایی کلیه و عفونت دستگاه تنفسی فوقانی یا تحتانی.

بعضی از سرطان‌ها، نارسایی کبدی و سایر بیماری‌های متابولیکی به علت تولید مواد شیمیایی خاصی، سبب تنفس بدبو شوند. بیماری ریفلاکس معده (GERD) به علت بازگشت منظم اسید معده باعث ایجاد نفس بد بو می‌شود.

10. کتو اسیدوزیس

هنگامی که سطوح انسولین بیماران مبتلا به دیابت بسیار پایین است، بدن آن‌ها دیگر نمی‌تواند از شکر استفاده کند و به جای آن از مواد چربی استفاده می‌کند. وقتی که چربی شکسته شود، کتون تولید و ساخته می‌شود. کتون‌ها به مقدار خیلی زیاد در بدن، سمی هستند و باعث به وجود آمدن تنفس مشخص و ناخوشایند می‌شوند. Ketoacidosis یک بیماری جدی و بالقوه تهدیدکننده زندگی است.

11. انسداد روده

تنفس می‌تواند بویی مانند مدفوع داشته باشد، به خصوص پس از یک دوره طولانی استفراغ یا وجود علائم انسداد روده‌ای بوی بد بیشتر حس می‌شود.

12. برونشکتازی (گشاد شدگی مزمن راه‌های هوایی)

یک مشکل مزمن است که در آن مسیرهای هوایی نسبت به قبل گشادتر می‌شوند و تولید موکوس را در پی دارد. این عارضه منجر به نفس بدبو می‌شود.

13. پنومونی آسپیراسیون

تورم یا عفونت در ریه‌ها و راه‌های هوایی به علت استنشاق استفراغ، بزاق، غذا یا مایعات باعث بروز این بیماری می‌شود. یکی از علائم پنومونی آسپیراسیون تنفس بدبو است.

14. خواب و تغییرات دهان در خواب

در زمان خواب دهان خشک می‌شود و تولید بزاق کاهش می‌یابد. به همین دلیل باکتری‌های عامل بوی بد در دهان بیش‌تر شده و بعد از بیدار شدن، دهان بد بو می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که آپنه خواب نیز می‌تواند باعث بوی بد دهان شود.

15. بارداری

بارداری به خودی خود باعث بوی بد دهان نمی‌شود، اما حالت تهوع و بیماری صبحگاهی که در دوران بارداری شایع است ممکن است باعث بوی بد دهان شوند. علاوه بر این، تغییرات هورمونی، کمبود آب بدن و خوردن غذاهای مختلف به دلیل هوس یا ویار حاملگی نیز ممکن است بوی بد دهان در دوران بارداری را تشدید کنند.

16. آلرژی

مخاطی که در پشت حلق جمع می‌شود، منبع تغذیه باکتری‌هاست. این مشکل در آلرژی و عفونت سینوس‌ها (سینوزیت) دیده می‌شود.

17. سردی معده و بوی بد دهان

وقتی صحبت از بوی بد دهان می‌شود، اول از همه به دنبال دلایل آن در دهان می‌گردیم. اما گاهی این عارضه می‌تواند به علت مشکلات در معده ایجاد شود. اگر به برخی غذاها حساسیت دارید، مشکل می‌تواند مربوط به اسید معده باشد. زمانی که به دلیل مشکلات معده اسید بیشتری تولید می‌شود، این اسید می‌تواند بوی ترشی در دهان ایجاد کند.

18. میکروب معده و بوی بد دهان

هر نوع میکروب و عفونت معده می‌تواند باعث ایجاد بوی بد در دهان شود. به عنوان مثال باکتری که در ایجاد زخم معده نقش دارد، می‌تواند بوی سولفوریک منتشر کند. مطالعاتی که روی بیماران با مشکلات معده انجام شد، نشان دادن افرادی که عامل میکروب در معده آن‌ها هلیکوباکتر پیلوری بوده است، در بیشتر مواقع به تنفس بدبو دچار بوده‌اند.

18 علت بوی بد دهان و درمان آن چیست؟18 علت بوی بد دهان و درمان آن چیست؟

علت بوی بد آب دهان چیست؟

زمانی که تنفس بدبو است، آب دهان نیز بوی بدی پیدا می‌کند. در واقع تمامی علل ذکرشده می‌توانند باعث بوی بد آب دهان شوند. این عارضه ناشی از باکتری‌های تولیدکننده بو است. به عنوان مثال وقتی مسواک نمی‌زنید یا نخ دندان نمی‌کشید، تکه‌های غذا در دهان و بین دندان‌ها تجمع می‌کنند. باکتری‌ها روی تکه‌های غذا جمع شده و ترکیبات گوگردی آزاد می‌کنند. در نتیجه تنفس و آب دهان بد بو می‌شود.

علت بوی بد دهان در صبح چیست؟

یکی از علل اصلی بوی بد دهان در صبح بهداشت ضعیف دهان و دندان است. اما اگر مرتب مسواک می‌زنید، با این حال دهانتان در صبحگاه بوی بدی می‌دهد، علت می‌تواند خشکی دهان باشد. بزاق مسئول از بین بردن باکتری‌هایی است که بوی بد تولید می‌کنند. در زمان خواب تولید بزاق به حداقل می‌رسد. برخی داروها می‌توانند خشکی دهان را بدتر کنند و در نتیجه این عارضه شدیدتر می‌شود.

علت بوی بد دهان در کودکان چیست؟

شایع‌ترین علت تنفس بدبو در کودکان عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه نیز می‌تواند باعث ایجاد این عارضه در کودکان شود. اگر کودکتان هرروز به طور منظم مسواک می‌زند، اما هنوز دهانش بو می‌دهد، حتما باید به دندانپزشک مراجعه کنید. در بیشتر موارد علت تنفس بدبو در کودکان جدی نیست و با رعایت نکات بهداشتی می‌توان این موضوع را حل کرد.

علت بوی بد دهان کودکان زیر ۲ سال

در رابطه با خردسالان نیز شرایط مانند بزرگسالان است. از زمانی که کودک شروع به خوردن غذا می‌کند، باید نکات بهداشتی دهان و دندان را جدی گرفت. تکه‌های غذا می‌توانند لای دندان‌ها باعث تجمع باکتری‌های بدبو شوند. به نوع غذای کودکان دقت کنید. برخی مواد غذایی تند مانند سیر یا پیاز باعث بدبو شدن دهان کودک می‌شوند. از عللی که در میان کودکان زیر 2 سال کمتر شایع است، می‌توان به خشکی دهان و عفونت‌های مربوط به دهان و گلو اشاره کرد.

تشخیص بوی بد دهان

اغلب دندانپزشکان و متخصصان گوش، حلق و بینی می‌توانند بوی بد دهان فرد را تشخیص دهند و شدت آن را اندازه گیری کنند. با این حال روش‌های مختلفی برای اندازه‌گیری شدت آن وجود دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

هالیمتر: تشخیص سطوح پایین سولفور.کروماتوگرافی گاز: این آزمایش سه ترکیب گوگردی فرار شامل: سولفید هیدروژن، متیل مرکاپتان و دی متیل سولفید را اندازه‌گیری می‌کند.آزمون BANA: می‌تواند سطح آنزیم خاصی که توسط باکتری‌های مسبب نفس بدبو، تولید می‌شود، اندازه گیری کند.تست بتا گالاکتوزیداز: سطح آنزیم بتا گالاکتوزیداز با بوی بد دهان ارتباط دارد.

برای درمان بوی بد دهان چکار کنیم؟

در مورد بوی بد دهان خود نگران نباشید،‌ خوشبختانه راه‌های بسیاری برای مقابله با آن و رفع بوی بد دهان وجود دارد. این روش‌ها شامل رعایت برخی موارد بهداشتی و همچنین پیروی از برخی روش‌های کارآمد است. بهترین روش برای کاهش بوی بد دهان، بهداشت صحیح دهان و دندان است، که موجب جلوگیری از پلاک‌ها و حفره‌ی روی دندان شده و احتمال بیماری‌های لثه را کاهش می‌دهد.

معاینه توسط دندان پزشک ۲ بار در سال و استفاده از خمیر دندان ضد باکتری یا دهان شویه ضد باکتری، بوی بد آن را کاهش می‌دهد.

معاینه توسط دندان پزشک ۲ بار در سال و استفاده از خمیر دندان ضد باکتری یا دهان شویه‌ی ضد باکتری، بوی بد دهان را کاهش می‌دهد.

در صورت وجود بیماری لثه، استفاده از پاک‌کننده‌های قوی برای پاک کردن باکتری‌های موجود در شیار بین لثه‌ها و دندان‌ها ضروری باشد.

درمان دارویی برای رفع بوی بد دهان

چندین دسته‌ی دارویی برای درمان بیماری زمینه‌ای که باعث بوی بد دهان می‌شوند،‌ وجود دارد. برای درمان GERD می‌توان از داروهایی که باعث کاهش اسید معده می‌شوند استفاده کرد؛ مانند: مسدود کننده‌های H2، مهارکننده‌های پمپ پروتون یا هیدروکسید منیزیم.

قرص مترونیدازول برای بوی بد دهان

مترونیدازول دارویی ضدمیکروب است که گاهی برای رفع بوی بد دهان استفاده می‌شود. طبق تحقیقاتی که در رابطه با تاثیر این دارو در رفع بدبویی دهان انجام شده است، نتایج اثربخشی ثبت شده است.

درمان خانگی رفع بوی بد دهان

درمان‌ها و روش‌های خانگی و تغییر سبک زندگی، برای درمان آن عبارتند از:

مسواک زدن: حداقل ۲ بار در روز، ترجیحا بعد از هر وعده غذایی، مسواک بزنید.نخ دندان: نخ دندان ساخت پلاک دندانی ناشی از به جا ماندن ذرات غذا بین دندان‌ها را کاهش می‌دهد. مسواک زدن تنها ۶۰ درصد سطح دندان را پاک می‌کند.تمیز کردن پروتزهای دندانی: هر چیزی که به داخل دهان می‌رود، از جمله دندان مصنوعی و یا یک محافظ دهان و دندان، باید به صورت روزانه تمیز شود تا مانع از تولید و تجمع باکتری‌ها در دهان شود. تعویض مسواک هر ۲ تا ۳ ماه نیز به همین دلایل مشابه اهمیت دارد.مسواک زبان: باکتری‌ها، مواد غذایی و سلول‌های مرده معمولا روی زبان تجمع می‌یابند، مخصوصا در افراد سیگاری یا افرادی که دهان‌شان خشک است. مسواک زبان می‌تواند مفید باشد.اجتناب از خشکی دهان: مقدار زیادی آب بنوشید، از الکل و تنباکو، که دهان را خشک می‌کنند، دوری کنید. آدامس جویدن یا مکیدن آبنبات (ترجیحا بدون قند) می‌تواند باعث افزایش تولید بزاق شود. اگر دهان به طور مداوم خشک می‌شود، پزشک ممکن است داروهای تحریک کننده‌ی بزاق ، تجویز کند.رژیم غذایی: اجتناب از مصرف پیاز، سیر و غذای تند. همچنین غذاهای شیرین نیز ممکن است علت بوی بد دهان باشند. جهت کم شدن بوی بد دهان کاهش مصرف قهوه و الکل مفید است. به علاوه خوردن صبحانه حاوی غذاهای زبر و خشن که می‌تواند به تمیز کردن پشت زبان کمک کند.

درمان گیاهی بوی بد دهان

اگر می‌خواهید در خانه به کمک انواع گیاهان بوی بد دهان خود را از بین ببرید، چندین گیاه و میوه در این رابطه می‌تواند برای شما مفید باشد. در ادامه تعدادی از بهترین درمان‌های خانگی برای بوی بد دهان را ذکر می‌کنیم.

جعفری

جعفری یکی از محبوب‌ترین گیاهان برای رفع بوی بد دهان است. رایحه تازه این گیاه و کلروفیل بالای آن می‌تواند اثر خوشبوکننده داشته باشد. جعفری به طور موثر می‌تواند با ترکیبات بدبو گوگردی مبارزه کند. برای استفاده از آن می‌توانید برگ‌های تازه آن را بعد از هر وعده غذایی بجوید.

آب آناناس

برخی از افراد معتقدند، آب آناناس سریع‌ترین و موثرترین روش برای رفع بوی بد دهان است. درست است که هیچ مدرک علمی برای اثبات این ادعا وجود ندارد، اما بسیاری از افراد از این روش راضی بوده‌اند. می‌توانید بعد از هر وعده غذایی یک لیوان آب آناناس ارگانیک بنوشید و یا یک تکه آناناس را به مدت یک تا دو دقیقه بجوید. بعد از آن دهان خود را برای پاک کردن از قندهای میوه بشویید.

دانه رازیانه

رازیانه طعم شیرینی دارد و حاوی اسانس‌های معطر است. این گیاه بوی تازه‌ای به دهان می‌بخشد. در هند هنوز از دانه‌های رازیانه به عنوان خوشبوکننده دهان بعد از شام استفاده می‌شود. دانه‌های رازیانه را می‌توان به صورت ساده، برشته یا آغشته به شکر مصرف کرد.

چای سبز

چای سبز خواص ضدعفونی‌کننده و خوشبوکننده دارد. این چای می‌تواند به طور موقت دهان را خوشبو کند. نعناع نیز اثرات مشابهی دارد. می‌توانید هنگام دم کردن چای سبز چند تکه نعناع داخل آن بیاندازید و تاثیر آن را بیشتر کنید. اگر می‌خواهید در طول روز از این ای استفاده کنید، پس از دم کردن آن را داخل یخچال بگذارید و سپس داخل یک بطری بریزید.

جوش شیرین

جوش شیرین یا بی‌کربنات سدیم به طور موثر باکتری‌های دهان را از بین می‌برد. می‌توانید با جوش شیرین دهانشویه درست کنید و دهان خود را با این محلول بشویید. برای تهیه دهانشویه باید دو قاشق چایخوری جوش شیرین با یک فنجان آب گرم مخلوط کنید. حداقل 30 ثانیه دهان خود را با این محلول بشویید.

دهانشویه خانگی با سرکه

سرکه حاوی اسید طبیعی به نام اسید استیک است. باکتری‌ها در محیط اسیدی رشد نمی‌کنند. بنابراین این دهانشویه رشد باکتری‌ها را متوقف می‌کند. دو قاشق غذاخوری سرکه سیب یا سرکه سفید را با یک فنجان آب مخلوط کنید و به مدت 30 ثانیه دهان را با آن بشویید.

درمان بوی بد دهان در طب سنتی

در طب سنتی برای رفع بوی بد دهان روش‌های پیشنهاد شده است. باتوجه‌به علت ایجاد نفس بدبو می‌توان از روش‌های مختلف استفاده کرد. در ادامه تعدادی از روش‌های درمانی در طب سنتی را ذکر می‌کنیم.

روغن درخت چای

بیماری‌های دندان و التهاب لثه یکی از شایع‌ترین علل نفس بدبو است. دهانشویه‌های گیاهی می‌توانند به رفع این مشکل کمک کنند. شستشو با روغن درخت چای، میخک یا ریحان به دلیل خواص ضدمیکروبی و ضدالتهابی برای درمان بوی بد دهان مفید است.

برخی از باکتری‌ها داخل دهان مواد شیمیایی حاوی ترکیبات گوگرد آزاد می‌کنند. روغن درخت چای در کاهش سطح این باکتری‌ها موثر است. برای شستشو با روغن درخت چای، آن را با یک فنجان آب گرم رقیق کنید. محلول را 30 ثانیه داخل دهان بچرخانید. به هیچ وجه این روغن را قورت ندهید.

روغن دارچین

روغن دارچین نیز به دلیل اثرات ضدباکتری قدرتمند می‌تواند در رفع بوی بد دهان موثر باشد. این روغن به سلول‌های لثه یچ آسیبی وارد نمی‌کند.

استفاده از گیاهان با بوی قوی

برخی از ادویه‌ها و گیاهان اسانس‌های معطر هستند. آن‌ها به رفع این مشکل به صورت موقت کمک می‌کنند. برای ایجاد بوی خوب در دهان می‌توانید هر یک از مواد زیر را با آب داغ مخلوط کرده و پس از دم کشیدن میل کنید.

دانه رازیانهبادیان ستاره‌ایمیخکهلدارچینزنجبیل رنده شدهنعناعجعفریگشنیزرزماریآویشن

درمان بوی بد دهان ناشی از سینوزیت

اگر همراه با تنفس بدبو دچار سینوزیت هم هستید، باید بدانید این دو مورد به هم مربوط هستند. برای رفع بوی بد دهان در این شرایط بهترین راه‌حل نوشیدن آب به مقدار زیاد است. آب به رقیق شدن مخاط انباشته در سینوس‌ها کمک می‌کند. در نتیجه تخلیه مخاط راحت‌تر می‌شود. غرغره با آب گرم و نمک می‌تواند در درمان این مشکل موثر باشد. البته این نوع درمان‌ها موقتی است. برای درمان دائمی باید به دنبال روش‌های درمان سینوزیت باشید. اگر سینوزیت ناشی از آلرژی است، با مصرف آنتی هیستامین می‌توان آن را رفع کرد. در صورتی که ماهیت باکتریایی داشته باشد، پزشک آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. سینوزیت حاد نیز با اسپری بینی برطرف می‌شود.

نکات مهم برای رعایت بهداشت دهان و دندان

مهم‌ترین توصیه‌ای که به افراد می‌شود،‌ رعایت بهداشت دهان و دندان است.

بعد از هر وعده‌ی غذایی دندان‌ها را مسواک کنید.روزانه نخ دندان بزنید.نخ دندان به اندازه مسواک زدن اهمیت دارد.توصیه می‌شود بعد از خوردن شیرینی بلافاصله دندان‌ها را مسواک کنید.توصیه می‌شود بعد از خوردن غذاهای ترش و اسیدی به مدت ۱ ساعت صبر کنید و پس از آن مسواک بزنید. این کار از آسیب رسیدن به دندان‌ها به دلیل وجود لایه اسیدی روی دندان‌ها جلوگیری می‌کند.حداقل دو دقیقه برای مسواک زدن زمان بگذارید.بعد از مسواک زدن، مستقیما به رختخواب بروید و از خوردن و نوشیدن خودداری کنید.هر دو تا سه ماه یک بار مسواک خود را تعویض کنید.با استفاده از مسواک مخصوص زبان هر روز صبح زبان خود را از عقب به سمت جلو تمیز کنید. زیرا ۸۵ درصد از بوی بد دهان ناشی از زبان است.شست‌وشوی زبان به کاهش باکتری‌ها، قارچ‌ها و سلول‌های مرده‌ای که می‌توانند باعث ایجاد بو شوند، کمک می‌کند.اگر از دندان مصنوعی استفاده می‌کنید بهتر است در زمان خوابیدن، آن‌ها از دهانتان خارج کنید.حتما دندان مصنوعی را با مسواک پاک و تمیز کنید تا از تجمع باکتری‌های ناشی از مواد غذایی و نوشیدنی‌ها جلوگیری کنید.فراموش نکنید که دو بار در سال برای معاینه دندان‌هایتان به دندانپزشک مراجعه کنید.

کدام مواد غذایی برای رفع بوی بد دهان موثر هستند؟

تعداد انگشت شماری میخک و دانه رازیانه را بجوید. خصوصیات ضدعفونی‌کننده آن‌ها به مبارزه با باکتری‌های ایجادکننده بوی بد دهان کمک می‌کند.دارچین نیز خاصیت ضد میکروبی دارد.چای سبز حاوی یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند است که می‌تواند باکتری‌ها را از بین ببرد.یک تکه لیمو یا پرتقال را برای بهبود عطر و طعم دهان بخورید. اسید سیتریک، غدد بزاقی را تحریک کرده و با بوی بد دهان مبارزه می‌کند.جوانه تازه جعفری، ریحان و نعنا را بجوید. کلروفیل موجود در این گیاهان سبز، بوها را خنثی می‌کند.غذاهای ترد و خام، دندان را تمیز می‌کنند: یک نمونه مفید، سیب است. سیب حاوی پکتین است که به کنترل بوی دهان کمک کرده و تولید بزاق را تقویت می‌کند. میوه، سبزیجات و آجیل‌های غنی از فیبر مانند مسواک کوچکی روی دندان‌ها کشیده می‌شوند.ترکیبات فعال موجود در ماست در کاهش بوی بد دهان مفید هستند. علاوه بر این ماست به بهبود کارکرد سیستم گوارش نیز کمک می‌کند.

دستور غذایی برای کمک به رفع بوی بد دهان

این دستور برای درست کردن یک میان‌وعده خوشمزه و سالم، در کاهش بوی بد دهان مفید است: ۱ فنجان سیب رنده شده، ۱ فنجان هویج رنده شده، نصف فنجان زغال اخته خشک، نصف فنجان گردو خرد شده را در یک کاسه‌ی بزرگ مخلوط کنید و سپس ۳ تا ۵ قاشق غذاخوری ماست ساده و بدون چربی را به آن اضافه کنید. مقداری پودر دارچین روی آن بپاشید و سپس میل کنید.

مصرف آب و رفع بوی بد دهان

مصرف ۸ لیوان آب در طول روز به مرطوب نگه داشتن دهان کمک می‌کند. آب دهان را شستشو می‌دهد و به طور کلی برای بدن مفید است. از آب گازدار استفاده نکنید. زیرا آب کربن دار می‌تواند علائم سوزش سر دل را در برخی افراد تشدید کند.

تاثیر جویدن آدامس بر رفع بوی بد دهان

جویدن آدامس نه تنها به رفع بوی بد دهان کمک می‌کند بلکه باعث افزایش تولید بزاق نیز می‌شود. بزاق به پاک‌سازی دندان‌ها از هرگونه پلاک‌های مضر و باکتری‌ها کمک می‌کند. مطمئن باشید آدامسی که انتخاب می‌کنید بدون قند باشد. شکر باعث ایجاد پلاک دندانی می‌شود و به مشکل می‌افزاید.

18 علت بوی بد دهان و درمان آن چیست؟18 علت بوی بد دهان و درمان آن چیست؟مصرف آب و جلوگیری از خشکی دهان می‌تواند به کاهش بوی بد دهان کمک کند.

سوالات متداول

رفلاکس اسید معده (GERD) باعث بوی بد دهان می‌شود؟

اگر علت بوی بد دهان رفلاکس اسید معده است باید آن را درمان نمود. بعد از غذا خوردن حداقل ۲ تا ۳ ساعت منتظر بمانید و سریعا دراز نکشید. از یک بالش بلندتر استفاده کنید یا سر تخت خود را بالا ببرید تا فشار وارد بر LES کاهش یابد. به جای سه وعده غذایی حجیم، وعده‌های غذایی کوچک‌تری در طول روز مصرف کنید.
داشتن وزن مناسب به کاهش فشار وارد بر LES بسیار کمک می‌کند. از برخی مواد غذایی که تولید اسید معده را افزایش می‌دهند پرهیز کنید مانند: الکل، قهوه و چای‌هایی که حاوی کافئین هستند، پیاز، سیر، گوجه فرنگی و محصولات آن، غذاهای ادویه دار، شکلات و غذاهای سرخ شده یا چرب.

ترشحات پشت حلق باعث بوی بد دهان می‌شود؟

زمانی که سینوس‌ها متورم می‌شوند یا دچار انواع عفونت در ناحیه حلق می‌شوید، ترشح پشت حلق و مخاط افزایش پیدا می‌کنند. افزایش مخاط علاوه بر گرفتگی بینی باعث ایجاد نفس بدبو می‌شود. مواردی مانند سینوزیت حاد، سرماخوردگی، آنفولانزا یا آلرژی مواردی هستند که ترشحات را زیاد کرده و در نهایت بوی بدی در دهان ایجاد می‌کنند.

انگل باعث بوی بد دهان می‌شود؟

عفونت‌های انگلی ناشی از ناهنجاری‌های معده و روده می‌توانند باعث ایجاد بوی بد در دهان شوند. عدم رعایت بهداشت و خوردن غذا یا آب آلوده باعث ایجاد انگل در بدن می‌شود. این بیماری به مرور نفس بدبو ایجاد کرده و در صورت عدم‌درمان مشکلات جدی‌تری در بدن ایجاد می‌کند.

بوی بد دهان بعد از عمل لوزه طبیعی است؟

یکی از علل ایجاد تنفس بدبو التهاب لوزه‌ها است. اگر دچار بوی بد دهان، سوزش گلو و تورم یا برآمدگی در ناحیه لوزه‌ها هستید، باید برای تشخیص به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. التهاب به دلیل تجمع ویروس‌ها یا باکتری‌ها در لوزه ایجاد می‌شود. گاهی نیز پس از التهاب لوزه نیاز به عمل جراحی است.
بعد از عمل لوزه به عنوان عوارض این عمل ممکن است بوی بدی در دهان ایجاد شود. در چنین شرایطی احتمال عفونت ایجاد شده و باید پزشک برای رفع عفونت داروهایی تجویز کند.

آیا دندان مصنوعی باعث بوی بد دهان می‌شود؟

پاسخ این سوال مثبت است. اما باید بدانید دندان مصنوعی به خودی خود باعث ایجاد بوی بد در دهان نمی‌شود. بلکه در صورت درست تمیز نشدن و تجمع باکتری‌ها روی آن این بو ایجاد می‌شود. باکتری‌ها می‌توانند در شکاف‌های کوچک دندان مصنوعی جمع شوند.

آیا بوی بد دهان ارثی است؟

گاهی این عارضه می‌تواند ارثی باشد. طبق تحقیقات روی یک خانواده با مشکل نفس بدبو مشخص شد که علت آن ترکیبات گوگردی از جمله متانتیول است. این ترکیبات در روده تولید شده و از غذا منشا می‌گیرد. اما پروتئینی که مسئول حذف متانتیول است، در این افراد معیوب بوده و نمی‌تواند این ترکیبات گوگردی را حذف کند.

برای درمان بوی بد دهان چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر با وجود کنترل این عوامل، بوی بد دهان همچنان ادامه دارد، توصیه می‌شود برای انجام تست‌های بیشتر و رد سایر مشکلات، به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. متخصص با انجام معاینات و آزمایش‌های لازم علت این عارضه را تشخیص داده و برای درمان آن راهکارهایی ارائه می‌دهد.

برای تشخیص و درمان بوی بد دهان می‌توانید به لیست پزشکان در سایت دکترتو مراجعه کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصص وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

منبع: medicalnewstoday

[adrotate group=”3″]

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش سفارت ایران در کابل به حمله تروریستی هرات