گمرک مرزی یزدان به صورت رسمی راه‌اندازی می‌شود


گمرک مرزی یزدان به صورت رسمی راه‌اندازی می‌شود

بیرجند - ایرنا -نماینده رییس جمهور در امور افغانستان گفت: گمرک رسمی پایانه مرزی یزدان در شهرستان زیرکوه در 2 یا سه ماه آینده راه‌اندازی می‌شود.

حسن کاظمی قمی روز پنجشنبه در بازدید از بازارچه یزدان زیرکوه در جمع خبرنگاران افزود: پایانه مرزی حدود سه ماه است که بازگشایی شده و فعال شدن هر چه بیشتر آن به منظور رونق تجاری و تامین نیازمندی‌های جمعیت افغانستان باید در دستور کار قرار گیرد.

وی بیان کرد: با توجه به جامعه هدفی که در کشور افغانستان وجود دارد فعال شدن هر چه بیشتر این پایانه مرزی توجیه اقتصادی مطلوبی هم دارد و از همین رو لازم است هر چه زودتر طرح‌های توسعه‌ای در یزدان آغاز و اجرایی شود.

نماینده رییس جمهور در امور افغانستان با بیان اینکه این پایانه مرزی می‌تواند محلی فعال برای تجارت پیله‌وران مرزی باشد، گفت: به دلیل حجم جمعیت موجود در اطراف این پایانه به طور جدی دنبال خواهیم کرد تا یکی از فعالیت‌های مهم این پایانه مرزی برای تامین نیازهای این جمعیت صورت گیرد.

کاظمی قمی بیان کرد: اشتغال‌زایی برای مرزنشینان یکی از دلایل مهم ایجاد پایانه‌های مرزی محسوب می‌شود، اشتغال‌زایی در مرز توام با امنیت خواهد بود و طبق گزارشات منطقه یزدان یکی از امن‌ترین نقاط مرزی در کشور محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه به تجارت دوسویه با افغانستان علاقه‌مند هستیم گفت: باید برای ایجاد زمینه‌های ترانزیت در این پایانه مرزی تلاش کنیم تا بتوانیم تراز تجاری ۲ کشور را افزایش دهیم.

کاظمی قمی با اشاره به استقبال دو طرف از فعالیت‌های تجاری در مرز یزدان هم گفت: یکی از ویژگی‌های خوب این پایانه مرزی فراهم بودن ظرفیت توسعه در آن است.

خراسان جنوبی به عنوان سومین استان پهناور ایران در همسایگی ولایت فراه افغانستان، ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با این کشور دارد و دارای چهار بازارچه مرزی به نام‌های گلورده (میل ۷۳) در شهرستان درمیان، دوکوهانه در شهرستان نهبندان، یزدان در شهرستان زیرکوه و ماهیرود در شهرستان سربیشه است.

پایانه مرزی و گمرک ماهیرود در شهرستان سربیشه فعال‌ترین مرز خراسان جنوبی در سال‌های اخیر بوده و بازارچه مرزی یزدان زیرکوه از ۲۱ شهریورماه امسال به صورت خرده فروشی بازگشایی شده و فعال‌سازی سایر بازارچه‌های مرزی در دستور کار دولت و مدیریت استان است.

فعال‌سازی بازارچه‌های مرزی در سفر نوزدهم شهریور رییس جمهوری به این استان مورد تاکید و در زمره مصوبات این سفر قرار گرفت، وزیر کشور نیز هفته جاری در سفر به خراسان جنوبی فعال‌سازی و بازگشایی معابر مرزی را از برنامه‌های دولت عنوان کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند