وضعیت ارتباط دانشگاه و صنعت در مهریز بررسی شد


وضعیت ارتباط دانشگاه و صنعت در مهریز بررسی شد

یزد- ایرنا- نخستین میزگرد بررسی وضعیت ارتباط دانشگاه با صنعت، ظرفیت‌ها، مشکلات، نیازها ، مطالبات و راهکارها با حضور جمعی از مسئولان و متخصصان روز پنجشنبه در شهرستان مهریز برگزار شد.

این میزگرد با حضور رضا زارع‌زاده مهریزی فرماندار، محمدجواد بزرگر معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری، دکتر محمد صادقی سرچشمه رییس دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر علی یزدانی رییس پردیس دانشگاه یزد، حمیدرضا بشارت مدیرعامل شهرک صنعتی، بهروز طاهری معاون صمت، محمدسعید صادقیان معاون دانشگاه پیام نور، سیدمحمد حسینی مدیر پژوهش دانشگاه و میرزا عباس زارع نماینده رسانه‌های گروهی شهرستان برگزار شد.

در این میزگرد که به ابتکار گزارشگر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) در مهریز برگزار شد شرکت‌کنندگان با ارائه آمار به بررسی این موضوع مهم و راهکارها حل چالش‌های پیش روی در خصوص ارتباط صنعت و دانشگاه پرداختند.

صنعت به دانشگاه اعتقاد داشته باشد

رییس دانشگاه آزاد اسلامی مهریز به اهمیت ارتباط مراکز آموزش عالی و صنعت اشاره کرد و گفت: توسعه همه جانبه شهر در گرو اقدام عملی و حقیقی ارتباط این دو مجموعه مهم است که هم‌اکنون نحو مناسب وجود ندارد.

محمد صادقی سرچشمه افزود: به تازگی طرحی در این دانشگاه با عنوان پویش راه‌اندازی شده که بر اساس آن نیازهای صنایع و بخش تولید توسط دانشگاه رصد و اقدام می‌شود.

وی اظهار کرد: واحدهای تولیدی و صنعتی زیادی در منطقه وجود دارد که انتظار داریم فعالیت‌های تحقیقاتی خود را به دانشگاه محول کنند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: باید فعالیت‌های پژوهشی از سطح مدارس با حمایت و همراهی فرهنگیان و آموزش و پرورش آغاز شود.

صادقی گفت: باید فعالیت‌های مورد نیاز صنایع و واحدهای تولیدی در شهرستان پیگیری و اقدام شود در حالی که هم‌اکنون اینگونه نیست.

وضعیت ارتباط دانشگاه و صنعت در مهریز بررسی شد

بانک اطلاعات نیاز است

رییس پردیس دانشگاه یزد در مهریز گفت: تمامی طرح‌های پژوهشی مورد نیاز باید دقیق و علمی و مبتنی بر اساس واقعیت‌ها تعریف و پیگیری شود.

دکتر علی یزدانی افزود: به رغم موضوع هنوز فعالیت‌های تحققیاتی بین دانشگاه و صنعت در شهرستان به خوبی تعریف و اجرا نمی‌شود و ظاهرا برخی‌ها آن را احساس نمی‌کنند.

وی اظهار کرد: صنعت باید در مهریز بیش از گذشته به دانشگاه و نقش آن که عنوان کمک‌یار اعتقاد قلبی داشته باشند و باور کند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: اگر صنعت برای ایجاد اشتعال و طرح‌های خود از دانشگاه درخواست کمک کند هیج مشکلی برای همراهی وجود ندارد.

یزدانی گفت: باید در ابتدای کار یک بانک اطلاعات از ظرفیت‌ها و نیازها برای صنایع در شهر تعریف و سپس همه در قالب یک برنامه برای تحقق اهداف اقدام کنند.

اساتید آماده همکاری باشند

معاون دانشگاه پیام نور مهریز گفت: در شرایط کنونی به رغم اهمیت موضوع هنوز ارتباط خوبی بین صنایع و دانشگاه‌های منطقه وجود ندارد.

سعید صادقیان افزود: دانشگاه با وجود اساتید مجرب و دانشجویان مستعد آماده هرگونه همکاری با صنایع و کمک به رفع مشکلات و خدمت به مردم است .

دفتر ارتباط صنعت و دانشگاه ایجاد شود

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مهریز گفت: ایجاد دفتری در این شهرک برای پیگیری ارتباط دانشگاه و صنعت مهم و ضروری است.

حمیدرضا بشارت افزود: سرکشی دانشگاهیان از واحدهای تولیدی و صنعتی و آشنایی آنها با شرایط و نیازها می‌تواند در تحقق هدف ارتباط این دو مجموعه مهم موثر باشد.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی به نیروهای بومی متخصص در گرایش‌های مختلف نیاز دارد که دانشگاه می‌تواند برای تربیت آنها اقدام کند.

این فعال صنعتی مهریز تصریح کرد: صنایع برای ارتباط بیشتر با دانشگاه‌های شهرستان می‌توانند از نیروهای متخصص این مراکز استفاده کنند.

بشارت بیان کرد: ایجاد واحدهای تولیدی و صنعتی باید بر اساس نیاز شهرستان و وضعیت دانشگاه و دانش‌آموختگان آنها باشد که تحقق آن موجب حل بسیاری از مشکلات است.

فرهنگ‌سازی، نیاز دانشگاه و صنعت

معاون اداره صنعت، معدن و تجارت مهریز گفت: برای ارتباط بهتر بین صنایع و دانشگاه‌های باید یک فرهنگ‌سازی با همکاری رسانه‌های گروهی صورت گیرد.

بهروز طاهری افزود: باید هر اقدامی ابتدا با بررسی کامل نیازهای صنایع و معادن و سپس دانشگاه‌ها برای ایجاد رشته و جذب دانشجو اقدام کنند.

وی اظهار کرد: این اداره بر حسب وظیفه آمادگی کامل برای برگزاری جلسه و بازدیدها و رایزنی با صنایع و معادن برای ارتباط این دو بخش را دارد.

رسانه‌ها برای ارتباط صنعت و معدن پیشگام هستند

نماینده رسانه‌های گروهی مهریز گفت: اگر برای تهیه پایان‌نامه‌ها، مراکز دانشگاهی بر اساس نیاز صنعت اقدام کنند کمک بزرگی به شهر و مردم است .

میرزا عباس زارع افزود: باید اهمیت ارتباط دانشگاه با صنعت توسط رسانه‌های گروهی بیش از گذشته در شهرستان به یک فرهنگ تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: صنایع و واحدهای شهرستان بیش از گذشته در جذب نیروهای متخصص اقدام کنند و آنها را در اولویت قرار دهند.

وضعیت ارتباط دانشگاه و صنعت در مهریز بررسی شد

آموزش دانشگاه‌ها کاربردی شود

مدیر پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی مهریز گفت: باید برای ارتباط جدی بین مراکز آموزش عالی و دانشگاه مرتب جلسه در طول سال برگزار شود.

سید محمد حسینی افزود: مباحث آموزش‌ی دانشگاه‌ها باید کاربری و عملی و همراه با مهارت‌آموزی دانشجویان و تربیت نیروهای مجرب باشد.

وی اظهار کرد: الان به رغم اهمیت موضوع، اعتماد خوبی توسط برخی صنایع به دانشگاه وجود ندارد و در این خصوص باید یک فرهنگ‌سازی جدی صورت گیرد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: باید نگاه مردم و مسئولان به خصوص صنایع به موضع تحقیق و پژوهش بیش از گذشته تغییر کند که انجام آن به نفع همه است .

حسینی گفت: باید طرح‌های مورد نیاز صنایع شهرستان به دانشگاه‌های منطقه واگذار شود در حالی که هم‌اکنون این امر مهم صورت نمی‌گیرد.

نیازسنجی در اولویت باشد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری مهریز گفت: روش تدریس و جذب دانشجو در شهرستان باید با اساس نیاز صنایع باشد.

محمدجواد بزرگر افزود: اگر دانشجویان بعد از تحصیل در همان رشته خود جذب صنایع شوند خیلی از مشکلات مرتفع می‌شود.

وی اظهار کرد: دانشگاه باید بداند که نیازهای صنایع چیست تا بر اساس آن نسبت به جذب دانشجو، تحقیق و کار علمی و عملی داشته باشد.

اساتید و دانشجویان فعال تشویق شوند

فرماندار مهریز گفت: راه علاج ارتباط واقعی بین دانشگاه و صنعت این است که از ابتدا بین این دو مجموعه یک ارتباط قوی برقرار شود.

رضا زارع‌زاده مهریزی افزود: باید صنایع و دانشگاه‌های فعال در این خصوص معرفی و تشوق شوند که موجب ایجاد انگیزه و تحقق اهداف مرتبط است.

وی خاطرنشان کرد: باید تمامی پایان‌نامه‌ها بر اساس درخواست و نیاز صنایع توسط دانشجویان تهیه و مورد استفاده قرار گیرد.

این مسئول بیان کرد: باید فعالان دانشجویی و دانشگاهی که برای کمک به صنعت و معادن مقاله یا پایان‌نامه تهیه می‌کنند تشوق شوند.

زارع‌زاده مهریزی تصریح کرد: تا اقدامات دانشگاه و صنعت در یک مسیر روشن و بر اساس نیازها و حل مشکلات تعریف و اجرا نشود نمی‌توان به ارتباط بین آنها خوشبین بود.

در شهرستان مهریز شهرک‌های صنعتی شهید چمران، سایت ۱۹۶ هکتاری، یزدمهر، هرفته، شهرک سنگ، شهرک سریشم و ناحیه صنعتی بهادران با چهار هزار نفر اشتغال فعال است.

مهریز هم‌اکنون سه مرکز آموزش عالی شامل پردیس دانشگاه یزد، پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی با بیش از سه هزار دانشجو دارد.

مرکز شهرستان مهریز با ۵۵ هزار نفر جمعیت در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد و شامل یک شهر و یک بخش مرکزی با پنج دهستان و ۴۶۷ آبادی است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

کرونا جان یک یزدی دیگر را هم گرفت