تعامل خوبی بین سه قوا شکل گرفته است


تعامل خوبی بین سه قوا شکل گرفته است

تهران-ایرنا- معاون نظارت و هماهنگی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری با بیان این بخش های مختلف دولت به استقرار اولیه خود رسیده اند گفت: یکی از مقوله‌های مهم در این ایام رابطه خوب بین دولت و مجلس بوده و در راستای رابطه‌ای که قوای مختلف باید با هم داشته باشند، تعامل بسیار خوبی شکل گرفته است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روابط عمومی معاونت امور مجلس رییس جمهوری، قاسم جعفری با اشاره به تلاش و اقدامات این معاونت برای تعامل هرچه بیشتر مجلس و دولت گفت: از شروع دولت سیزدهم حدود صد روز می گذرد و تقریباً بخش‌های مختلف دولت رو به استقرار اولیه خودش، بعد از تحولاتی که به طور طبیعی در دوره آغازین انجام می شود، حرکت می‌کند.

وی افزود: یکی از مقوله‌های مهم در این ایام رابطه خوب بین دولت و مجلس بوده و در راستای رابطه‌ای که قوای مختلف باید با هم داشته باشند، تعامل بسیار خوبی شکل گرفته است.

جعفری ادامه داد: احساس ما این است که ادبیات مشترک و همدلانه و رفتار مبتنی بر ارزش‌های مشترکی که بین دولت و مجلس است یک نیروی بسیار اساسی و موتور محرکه ای است برای اینکه دولت و مجلس در یک مسیر حرکت کنند.

معاون نظارت و هماهنگی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری تصریح کرد: خواسته مردم هم در واقع همین است که مجلس و دولت و قوای مختلف امروز باید در یک فضای آرام و توأم با تفکر و در حالی که استقلال هر کدام در جای خودش حفظ می شود مسیر خود را طی کنند تا خواسته های مردم و شرایط تحولی که مردم برای بهبود انتظار دارند حاصل شود.

وی با بیان این که مسیر به سمت تفاهم مشترک بین مجلس و دولت دارد استقرار خوبی پیدا می کند گفت: اگرچه ممکن است در مواردی برخی احساس کنند نظرات متفاوت وجود دارد، البته در یک حاکمیت درست و دلسوزانه حتماً باید نظرات مختلف و آراء مختلف را هم مد نظر قرارداد و این هیچ اشکالی ایجاد نمی کند.

جعفری ادامه داد: دولت معتقد است که مجلس همانگونه که برخاسته از رای مردم است، ارکان دولت برخاسته از رای مردم است و دولت هم به واسطه انتخاب مستقیم رئیس جمهور و هم به واسطه معرفی اعضای کابینه، که این اعضای کابینه را باز مجدد نمایندگانی انتخاب می‌کنند که رای مردم را دارند، انتخاب می شود لذا ارکان قوا هر دو انتخاب مردم هستند.

معاون نظارت معاونت پارلمانی ریاست جمهوری گفت: مجلس شورای اسلامی هم همین درک را دارد که حمایت از دولت و از سیاست‌های درست دولت هرگز به این معنا نیست که یک فردی از نمایندگان وکیل الدوله می‌شود. وکیل الدوله زمانی است که دولت تافته جدا بافته، مستبد و انتخاب شده مردم نباشد وگرنه اگر انتخاب شده مردم باشد طبیعتا هیچ مشکلی پیش نمی آید.

وی ادامه داد: از سوی دیگر به این نکته هم باید توجه کنیم که رئیس جمهور و دولت مردان اعتقاد دارند که اظهارنظرها، تذکرات، سوالات و تمام آنچه که به عنوان حق نظارت قانونی و روش‌هایی که قانون برای نمایندگان پیش‌بینی کرده اینها هرگز به معنای این نیست که نمایندگان و دولت فاصله دارند بلکه ارزیابی دولت از این اظهار نظرها و این اعمال روش‌ها در واقع خیرخواهانه است یعنی برداشت این است که آنها در راستای وظیفه خودشان دارند کمک می کنند لذا از این بابت احساس نگرانی نیست البته هرکسی باید دقت کند که اظهارنظرهایش منطبق با واقعیتهای موجود و حقیقت باشد.

جعفری درباره حضور معاونین پارلمانی وزرا و دستگاه‌های دولتی در صحن علنی مجلس گفت: معاونت پارلمانی ریاست جمهوری سیاستش این است که هر چقدر این حضور به لحاظ کمی و کیفی ارتقا پیدا کند در ایجاد تعامل مثبت و روان سازی روابط فیما بین مجلس و دولت اثر بهتری دارد و لذا ما هم از همکارانمان در وزارتخانه‌های مختلف این درخواست را کردیم که حضور خودشان را در صحن علنی برابر با قانون و در مواقع و جاهای که قانون اجازه داده و از ما درخواست کرده حتماً ارتقا ببخشند و در مجلس حضور داشته باشند که این اثر مثبت خودش را دارد.

معاون نظارت معاونت پارلمانی ریاست جمهوری افزود: برداشت ما این است که نحوه تعاملی که بین مجلس و دولت در این دولت و در این زمان شکل گرفته در گذشته کمتر بوده است. برای نمونه نمایندگان در سفرهای استانی ریاست جمهور به اتفاق تعدادی از اعضای کابینه به هر استانی که انجام می شود، نقش دارند و در سفرهایی که اعضای کابینه به شهرستان‌های مختلف دارند معمولاً نمایندگان حضور دارند و در یک فضای همدلانه مسائل مردم آنجا بررسی می شود و در جلسات رسمی و شوراهای اداری و رسمی که در حضور رئیس جمهور یا جلسات نخبگانی که برگزار می‌شود معمولاً فرصت داده می شود تا نمایندگان مجلس که منتخب مردم هستند، حرفشان را بیان کنند.

وی گفت: یکی از نکات خوبی که شکل‌گرفته این است که سفرهای استانی رئیس جمهور به هر استانی که قرار است انجام شود، نمایندگان مردم در استان چند روز قبل از سفر، معمولا یک جلسه کاری را برای همفکری با معاون اجرایی رئیس‌جمهور دارند و از آنجایی که مصوبات سفر را هم طبق دستور رئیس جمهور، معاون اجرایی پیگیری و اجرا کند این جلسه مشترک بسیار تاثیرگذار است تا آنچه که در سفر اتفاق می افتد نمایندگان محترم در جریان قرار بگیرند و مشاوره خودشان را داشته باشند.

جعفری اظهار داشت: یکی از کارهای بسیار خوبی که تا به حال انجام شده و نظیر هم ندارد جلسات مجمع نمایندگان استان هاست که با حضور رئیس‌جمهور برگزار می‌شود و ما تاکنون پنج جلسه را برگزار کردیم که تعداد ۱۴۵ نماینده از حدود ۱۳ استان در آن حضور داشتند و تک تک آنها در حضور رئیس جمهور نقطه نظرات، مشکلات و مسائل جاری و حوزه انتخابی خود و حتی مسائل ملی را بیان کردند و آقای رئیس جمهور هم با سعه صدر و حوصله مطالب را می شنوند و هر جایی هم که نیاز بوده توضیح بیشتر خواسته و از خود عزیزان نماینده راه‌حل درخواست کردند که این جلسات، جلسات پر خیر و برکتی است و تا کنون نظیر نداشته است.

وی افزود: از طرف دیگر قرار شد جلساتی با حضور معاون اول رئیس جمهور و کمیسیون‌های تخصصی جلساتی برگزار شود که برخی از این جلسات تا کنون برگزار شده است.

معاون نظارت معاونت پارلمانی ریاست جمهوری تاکید کرد: از سوی دیگر حضور وزرا در مجلس در روزهای دوشنبه، غیر از جلسات کمیسیون ها جلساتی برگزار می کنند که تا الان ۷۲۲ بار نمایندگان با وزرای مختلف دیدار داشتند و مسائل حوزه انتخابیه خود را در میان گذاشته اند ضمن اینکه معاونین پارلمانی وزرا و دستگاه‌های دولتی همیشه در دسترس نمایندگان هستند و تاکنون حدود ۴۰۰ حضور در مجلس داشته اند و اگر هم احیاناً نمایندگان نقطه نظرات و مطالبی داشته باشند که فرصت نشده باشد مسئولین در شرایط خاص جواب بدهند، بعدا دوباره تعامل برقرار می شود تا مطالب ارائه شود.

جعفری اظهار داشت: در کل فضایی که دارد شکل می گیرد فضایی خیلی مثبتی است و انشاءالله همین فضای مثبت و همدلانه در روزهای آتی و در فرآیند تصویب بودجه ۱۴۰۱ حاکم خواهد بود و شیرینی همدلی و همزبانی و همراهی و همکاری را در عین حفظ استقلال قوا و در عین نقد پذیری انشالله مردم حس خواهند کرد.

این استاد دانشگاه خطاب به نمایندگان مجلس تصریح کرد: نمایندگان بهتر از همه می دانند که دولت سیزدهم در چه شرایطی دولت را تحویل گرفت و بانیان وضع موجود را هم خوب می شناسید. شرایط، شرایطی است که من و شما و دولت و مجلس وظیفه خودشان می دانند و تلاش دارند شرایط را به نفع مردم و به نفع ایجاد شرایط معیشتی مناسب و آبرومندانه برای مردم تغییر دهند.

وی گفت: در چنین شرایطی شاید کسانی دنبال این باشند که افزایش انتظارات غیرواقعی ایجاد کنند، که نمایندگان عزیز می توانند با نگاه خیرخواهانه و تحلیل های درست توازن را برقرار کنند تا مردم عزیز هم بتوانند خواسته های اصلی خودشان را پیگیری کنند و نمایندگان زبان مردم هستند و گسل های حادثه خیزی را که دیگران می خواهند فعال کنند، مجلس و دولت با تدبیر و توجه به اظهارات و رفتارشان به نوعی مدیریت کنند که این گسل ها فعال نشود و مردم در فضایی آرام به سوی امید و شکوفایی بهتر بتوانند حرکت کنند.

معاون نظارت معاونت پارلمانی ریاست جمهوری با اشاره به حضور مستمر معاون پارلمانی رئیس جمهور و معاونین قوانین و نظارت در مجلس گفت: همیشه این حضور در مجلس پررنگ است و با مراودات خوبی که با نمایندگان وجود دارد مطالب را بیان می کنند و در صورت لزوم در جلسات کمیسیون ها و فراکسیون ها حضور دارند که این به تعامل دولت و مجلس بسیار کمک می کند.

جعفری گفت: آرزوی سلامت برای همه ملت بزرگوار داریم و از خداوند متعال می‌خواهیم هر آنچه خیر و صلاح مردم در این روزهای سخت است به دلها و به ذهن‌ها الهام شود تا تصمیماتی که برای مردم خوب است گرفته می‌شود و تصمیم سازی‌ها و تصمیم گیری هایی با خیر و صلاح مردم همرا باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دولت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات صبح بخیر عاشقانه؛ اس ام اس صبح بخیر عاشقانه، متن صبح بخیر عاشقانه و صمیمانه