تنفس محور اردبیل گیلان با احداث تونل دوم حیران


تنفس محور اردبیل گیلان با احداث تونل دوم حیران

آستارا - ایرنا - وقتی آه رانندگان و دود خودروهای گرفتار در ترافیک سربالایی گردنه حیران به آسمان بلند می‌شود، فقط گشایش مسیر می‌تواند آبی گوارا برای جان‌های ملتهب باشد و اکنون با احداث تونل دوم در محور ارتباطی اردبیل و گیلان، فرصت تنفس برای این جاده پر تردد فراهم می‌شود.

محور کوهستانی و زیبای حیران با تونلی به امتداد ۸۵۰ متر از مسیرهای ارتباطی استان های گیلان و اردبیل است و این تونل ارتباط جاده ای این دو استان را برقرار می کند.

محور عرضی جاده حیران به طور معمول از یک سو به کوه و جنگل و از جهت دیگر به مرز ایران و جمهوری آذربایجان محدود است و همه جای محور قابل تعریض نیست و حجم زیاد خودروها در محدوده تونل بیشتر نمایان می شود.

وقتی تونل برای عملیات تعمیر و نگهداری، پاکسازی آب روها، شست و شو و لکه گیری، آسفالت یا تامین روشنایی به مدت چند ساعت یا چند روز مسدود می شود، عوامل پلیس راه و راهداری و حمل و نقل جاده ای، خودروها را از مسیر کنار تونل عبور می دهند.

جاده کنار گذر تونل که بیشتر خاکی و شوسه است، از بالای تونل و کوهستان پر پیچ و خم می گذرد و بر خلاف گذر از تونل که در حالت غیر ترافیک حتی یک دقیقه طول نمی کشد، تردد از کنار گذر تونل، حدود نیم ساعت زمان لازم دارد و گرد و خاکی که از چرخ خودروهای سبک و سنگین بلند می شود، دشواری گذر از این مسیر انحرافی را حکایت می کند.

پلیس راه و ادارات راهداری و حمل و نقل جاده ای اردبیل و گیلان نمی توانند بیخیال مشکلاتی نظیر نشت آب از سقف تونل باشند، از اینرو هم انسداد موقت تونل برای عملیات تعمیر و نگهداری، هر چند وقت یکبار سبب ترافیک شدید می شود و هم عبور پر حجم خودروها بخصوص در فصل های خوش آب و هوا، سبب کندی تردد و گاه انسداد مسیر می گردد.

گردنه حیران و تونل آن، در مواقعی که مسافران و گردشگران زیادی از استان های همجوار آن تردد می کنند، دچار گره های ترافیکی چند ساعته می شود، به عنوان نمونه می توان به ترافیک سنگین در ۲۳ مهر سال جاری اشاره کرد که تصاویر و ویدئوهایی که رانندگان گرفتار در آن منتشر می کردند، در خبرگزاری های داخلی و خارجی بازتاب یافته بود.

تنفس محور اردبیل گیلان با احداث تونل دوم حیران

پلیس راه همیشه همراه

کارشناسان پلیس راه استان گیلان ترافیک گردنه حیران و تونل آن را بیشتر مربوط به روزهای تعطیل می دانند و طبق رصد آنها، مسافران و گردشگران زیادی از استان های اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی در ایام تعطیل و فصل های بهار و تابستان از تونل حیران به مقصد شهرهای گیلان گذر می کنند.

طبق نظر کارشناسان پلیس راه گیلان، عبور خودروهای سبک و سنگین از تونل به سمت گیلان، اغلب سبب ترافیک سنگین نمی شود اما بازگشت همزمان هزاران خودرو از گیلان به سمت استان های مبدا که به طور معمول به ساعت حدود ۱۵ تا ۱۸ روزهای تعطیل محدود می شود، ترافیک شدید در پی دارد.

بازگشت همزمان هزاران خودرو از گیلان به سمت استان های مبدا که به طور معمول به ساعت حدود ۱۵ تا ۱۸ روزهای تعطیل محدود می شود، ترافیک شدید در پی دارد.

به گفته افسران پلیس راه، در چنین مواقعی هر صف خودرویی به چند صف تبدیل می شود و با وجود اینکه حضور عوامل پلیس راه کارساز است، اما رفع گره های ترافیکی و باز شدن مسیر، زمانبر و طاقت فرسا می شود.

پلیس راه استان های اردبیل و گیلان همکاری خوبی با هم دارند و در مواقعی که پشت تونل از سمت گیلان ترافیک شدید رخ می دهد، عبور از تونل را برای دقایقی یک طرفه می کنند تا با تخلیه شدن تونل، از حجم زیاد خودروهای گرفتار در ترافیک حیران کاسته شود.

سطح همکاری پلیس راه به تعامل فرماندهان نیروهای انتظامی استان های اردبیل و گیلان بر می گردد که در ۲۴ آبان ماه در جلسه ای در آستارا، راهکارهای تعامل و هم افزایی بیشتر را برای مدیریت راه ها بررسی کرده بودند.

در این جلسه سرهنگ هوشنگ حسینی فرمانده انتظامی استان اردبیل با اشاره به وجود ظرفیت های گردشگری بسیار در گیلان و میزبانی مسافران و گردشگرانی از اردبیل، در تعطیلات پایان هفته تقویت همکاری عوامل پلیس راه دو استان را ضروری دانست .

وی اظهار داشت: مردم استان گیلان نیز برای بهره مندی از دامنه های سرسبز سبلان و آب های گرم اردبیل، به این استان سفر می کنند و با در نظر گرفتن موقعیت مرزی منطقه باید همکاری ها تقویت شود.

سردار عزیزالله ملکی فرمانده نیروی انتظامی گیلان نیز برقراری نظم و امنیت را نخستین‌ ماموریت نیروی انتظامی اعلام و بر تلاش برای افزایش رضایت مردم تاکید کرده بود.

تنفس محور اردبیل گیلان با احداث تونل دوم حیران

احداث تونل دوم حیران

مطابق اعلام استانداری اردبیل مطالعات احداث تونل دوم حیران به طول ۶۵۰ متر و با ورودی ها و خروجی های در کل ۲ هزار و ۲۰۰ متر از سوی مسئولان و دستگاه های متولی در این استان از سال ۹۷ آغاز شده بود و بعد از تیر ماه ۹۹ مراحل اجرایی آن آغاز شد.

بهنام جو استاندار سابق اردبیل دوم اردیبهشت ماه اعلام کرده که از محل سفر سال ۹۸ ریاست جمهوری به استان اردبیل، ۲۰ میلیارد تومان برای پروژه تونل دوم اختصاص یافته است.

مسئولان استان اردبیل با اعلام تسریع عملیات اجرایی احداث تونل، ابراز امیدواری کرده بودند که این پروژه در جاده اردبیل به آستارا تا مهر ۱۴۰۰ بازگشایی و تا پایان سال جاری بهره برداری شود.

تونل دوم حیران با هدف کاهش بار ترافیکی طراحی شده و از ۳۰ کیلومتری خروجی شهر اردبیل و ۱۲ کیلومتری شهر نمین به سمت آستارا شروع می‌شود.

در مقطعی از عملیات اجرایی پروژه، به علت ریزش کوه در مدخل تونل مشکلاتی به وجود آمد اما با تمهیدات اندیشیده شده برطرف و مسیر کار پیمانکار به طور کامل باز شد و عملیات اجرایی بدون وقفه و به سرعت از سمت استان های گیلان و اردبیل ادامه یافت.

بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم وزیر راه و شهرسازی مهر ماه ۱۴۰۰ در سفر هیات دولت به استان اردبیل، از پروژه تونل دوم حیران بازدید و خاطرنشان کرد: بخش حفاری آن تا پایان سال به اتمام خواهد رسید.

رستم قاسمی همچنین هدف از اجرای این طرح عمرانی را رفع ترافیک جاده حیران اعلام و خاطرنشان کرد: برای تکمیل تونل دوم، چهار هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده می‌ شود.

در ماه های گذشته عملیات اجرایی احداث تونل دوم حیران شتاب گرفت و ۲۰ آذر ماه امسال مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل در بازدید از این طرح با بیان این که عملیات حفاری تونل روند مطلوبی دارد، پیش‌بینی کرد تا پایان سال جاری به اتمام برسد.

به گفته محبوب حیدری، تاکنون با حفاری ۴۳۳ متر در دهانه تونل از سمت آستارا و هفت متر در دهانه تونل از سمت نمین، در مجموع ۴۴۰ متر تونل حفاری شده و حدود ۲۹۰ متر تا بازگشایی قسمت تاپ تونل باقی است.

وی کف‌برداری، لاینینگ و تکمیل جاده‌های دسترسی ورودی و خروجی و احداث دیوارها و آب رو را از کارهای باقی مانده این پروژه عنوان و اضافه کرد: تونل دوم حیران با هدف کاهش بار ترافیکی طراحی شده و از ۳۰ کیلومتری خروجی شهر اردبیل و ۱۲ کیلومتری شهر نمین به سمت آستارا شروع می‌شود.

هر چند استان های اردبیل و گیلان علاوه بر محور حیران، یک راه ارتباطی دیگر به امتداد ۷۰ کیلومتر از مسیر اسالم به خلخال دارند، اما جاده حیران در منتهی الیه غرب استان گیلان و مرز جمهوری آذربایجان، از نظر پدافند غیرعامل نیز حائز اهمیت است و امید می رود هر چه زودتر با تکمیل و بازگشایی تونل دوم حیران، تردد در این محور تسهیل و گامی بلند در راستای مانع زدایی در مسیر توسعه و عمران برداشته شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اسامی داوران مرحله استانی اعلام شد/ داورانی از جنس هنر و تجربه