بیانیه پایانی پنجمین اجلاسیه آستان های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی


بیانیه پایانی پنجمین اجلاسیه آستان های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی

حجت الاسلام دکتر ذوالفقاری معاون بین الملل سازمان علمی فرهنگی آستان قدس بیانیه پایانی پنجمین اجلاسیه آستان های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی را قرائت کرد.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام دکتر ذوالفقاری معاون بین الملل سازمان علمی فرهنگی آستان قدس بیانیه پایانی پنجمین اجلاسیه آستان های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی را قرائت کرد.

در این بیانیه آمده است:

اینک که با الطاف خداوند متعال و توجهات حضرت بقیةالله‌الاعظم ارواحنا له ‌ الفداء پنجمین اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی در جوار بارگاه ملکوتی حضرت عبدالعظیم حسنی ( سلام الله علیه ) پایان می‌یابد، تولیت‌های آستان‌های مقدس ایران اسلامی، مسجد مقدس جمکران و نمایندگان ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه جمهوری اسلامی ایران و امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در بیاینه ‌ ی پایانی اجلاسیه بر محورهای ذیل تأکید می‌کنند :
۱. اعضاء اجلاس ی ه از مقام معظم رهبر ی ( مدظله العالی ) استدعا م ی نما ی ند که د ی دار ی با ا ی شان داشته باشند و معظم له در آن د ی دار نقطه نظرها ی خود را در رابطه با مأموریت هویت جمعی آستان ها ی مقدس و بقاع متبرکه و نمایندگان ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه و امور حج و زیارت ذیل اجلاسیه ب ی ان فرما ی ند تا به عنوان منشور هم افزا یی ملاک عمل قرار گ ی رد .
2. شاخص فعالیت‌های آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه همواره تمسک به قول رسول گرامی اسلام صلوات الله علیه و آله در حدیت شریف ثقلین است که فرمودند : إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ اَلثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِی کِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ اَلْحَوْضَ . بر این اساس و به منظور ترویج معارف قرآن و اهل بیت علیهم ‌ السلام تمامی اقدامات بر این رکن استوار است .
3 . تبیین، توسعه و صیانت از فرهنگ اسلامی در کنار مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمنان مستلزم رصد، تحلیل، برنامه ریزی، اقدام و ارزیابی مستمر فعالیت ‌ های فرهنگی است . بخش‌های فرهنگی آستان‌ها و بقاع متبرکه با لحاظ ویژگی‌های ‌ خاص خود، با نصب ‌ العین قرار دادن شرع مقدس، فرمایشات امام راحل عظیم الشأن و منویات مقام معظم رهبری مدظله العالی تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا با اتخاذ اهداف مشترک و وحدت رویه، ذیل گفتمان انقلاب اسلامی، احیای تمدن نوین اسلامی و ترویج
سبک زندگی اسلامی اقداماتی را برای تاثیرگذاری عمیق و پایدار در فضای عمومی کشور و جهان اسلام داشته باشند .
4 . بهره‌گیری جامع و نظام‌مند از ظرفیت آستان‌ها و بقاع متبرکه در بستر سامانه‌ی فعال و جاری زیارت، در جهت ارتقای سطح معنویت، اخلاق، دین‌داری و ترویج فرهنگ اسلامی در فضای عمومی جامعه مستلزم سیاست‌گذاری و بهرمندی از محمل‌های قانونی است؛ این مهم با تدوین سند ملی زیارت تسهیل می‌گردد . با توجه به این نکته تولیت‌های آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ضمن اعلام آمادگی در تدوین این سند، از ریاست محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی درخواست می‌کنند تدوین این سند راهبردی را در دستور کار شورا قرار دهند .
5. مراقد و مزارات اهل بیت رسول گرامی اسلام صل الله علیه و آله همچون ذوات نورانی آنها و بنا به فرمایش امام عسکری علیه‌السلام‌ که فرمودند : نحنُ کهفُ مَن اِلتَجَأ اِلینا و نورٌ لِمَن اِستَضاءَ بِنا و عِصمةٌ لِمن إِعتَصَم بِنا . همواره پناهگاه تمامی انسان‌ها بوده است . این آستان‌های نورانی مصداق آیه مبارکه : فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ، هستند . که مردم به آن ‌ ها پناهنده می‌شوند و خداوند متعال را بندگی می‌کنند . تولیت‌های آستان‌ها و بقاع متبرکه همچون گذشته و کارنامه‌ روشن خود در این زمینه، خود را ملزم می‌دانند با توسعه خدمات اجتماعی و بسیج امکانات و ظرفیت‌های مادی و معنوی در راستای محرومیت زدایی از نیازمندان مجاور و زائر قدم برداشته و در حد توان یار و یاور مستضعفان و مستمندان باشند

6 . با عنایت به مزین شدن پایان سال به مناسبت نیمه شعبان و میلاد حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
و تاکید مصوبه اجلاسیه چهارم، آستان ‌ ها و بقاع متبرکه بر خود لازم می‌دانند تا با استفاده از ظرفیت ‌ های در اختیار در عرصه‌های گوناگون فرهنگی، علمی و اجتماعی در حوزه مهدویت، در جهت مأموریت و رسالت ذاتی خود به منظور ترویج فرهنگ انتظار موعود منتظر در راستای همدلی برای ظهور و استغاثه جهانی به حضرت حجت عجل‌الله‌فرجه همت گمارند .
7. ضمن تأکید بر حرمت توهین و اسائه ادب به مقدسات مذاهب اسلامی، هر اقدام مخرب و توهین آمیز به مقدسات رفیع اسلامی از سوی افراد کوته بین که خواسته یا ناخواسته ابزار دست استکبار قرار میگیرند را محکوم می کنیم.
8 . اجلاسیه پنجم بر پیگیری و تحقق کامل مصوبات این اجلاسیه و اجلاسیه‌های پیشین تأکید و دبیرخانه را ملزم به پیگیری و تحقق طرح‌های ذیل می‌نماید :
- استمرار اجرای مرحله دوم طرح نهضت آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن در آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه با عنوان « من قرآن را دوست دارم » .
- تداوم اهتمام به اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر با رویکرد اصلاح آسیب ‌ های فرهنگی و اجتماعی با به کارگیری شیوه ‌ های نوین .
- توجه به تدوین سند ملی پدافند غیر عامل آستان ‌ های مقدس و بقاع متبرکه و برنامه ریزی و تدارک الزامات اجرائی آن .
- اهتمام جدی به ایجاد زمینه گره گشائی از مشکلات زائر و مجاور با استفاده از ظرفیت‌های موجود و جلب مشارکت خیرین .
- پیگیری تفاهم نامه بهینه سازی و توسعه سرمایه گذاری موقوفات و مستغلات میان آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه کشور .
- پیگیری و همکاری در تدوین سند ملی زیارت توسط دبیرخانه آستان ‌ های مقدس و بقاع متبرکه .
در پایان اجلاسیه پنجم، آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه، ضمن بیعت مجدد با رهبر معظم انقلاب مد ظه العالی و تجدید پیمان با آرمان‌های حضرت امام خمینی رحمة الله علیه، یاد و خاطره آن امام راحل و شهیدان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، مدافعان حرم، جهادگران و مدافعان عرصه سلامت را گرامی می‌داریم و از خداوند متعال برای آنان علوّ درجات و برای رهبر معظم انقلاب و ملت شریف ایران اسلامی، سلامتی و توفیق روزافزون را مسئلت داریم .

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند