بررسی شانس دختران وزنه‌بردار ایران در المپیک پاریس


بررسی شانس دختران وزنه‌بردار ایران در المپیک پاریس

تهران- ایرنا- فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری در حالی دسته های المپیکی را اعلام کرد که ایران در بخش زنان شانس کسب سهمیه را در سه دسته خواهد داشت.

به گزارش مشرق، فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری دسته‌های المپیکی این رشته را برای رقابت ورزشکاران زن و مرد در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس اعلام کرد که در بخش زنان رقابت در پنج دسته ۴۹، ۵۹، ۷۱، ۸۱ و به اضافه ۸۱ کیلوگرم است.

در بررسی‌های انجام شده اوزان المپیکی پاریس، ۲ دسته از این اوزان نسبت به المپیک توکیو کم شده است و در این پنج دسته تنها چهار دختر وزنه‌بردار شانس المپیکی شدن را در دسته‌های ۸۱ و به اضافه ۸۱ کیلوگرم خواهند داشت.

الهام حسینی وزنه‌برداری است که در دسته ۸۱ کیلوگرم وزنه می‌زند. هر چند او در این سال‌ها دسته های وزنی خود را از ۷۱ کیلوگرم به ۸۱ کیلوگرم ارتقا بخشید.

حسینی پیش از این در مسابقات قهرمانی آسیا نینگبو چین در سال ۹۸ در دسته ۷۱ کیلوگرم، در همین دسته در مسابقات جهانی تایلند وزنه زد.

سیده الهام حسینی در مسابقات بین‌المللی جام نعیم سلیمان اوغلو در آبان ۹۸ به میزبانی غازی آنتپ ترکیه برای آنکه گام‌های خود را در مسیر توکیو تثبیت کند، دسته وزنی خود را از ۷۱ کیلوگرم به ۷۶ کیلوگرم تغییر داد.

حسینی پس از آن در همان سال راهی قطر کاپ شد و در گروه اول دسته ۷۶ کیلوگرم و در مسابقات قهرمانی بزرگسالان آسیا در تاکشند ازبکستان دسته وزنی خود را به ۸۱ کیلوگرم ارتقا بخشید و در آخرین مسابقات قهرمانی جهان ازبکستان نیز در همین دسته به‌روی تخته رفت.

از رکوردداران دسته ۸۱ کیلوگرم، آیلین سکاماتانا از استرالیا است که در دوضرب ۱۵۰ کیلوگرم و در مجموع ۲۶۰ کیلوگرم را در جهان ثبت کرد. وی پنج مدال طلا را در رقابت‌های قهرمانی ۲۰۱۹ گرندپری، کاپ جهانی ۲۰۱۹، کاپ ۲۰۲۰ جهانی رم، قهرمانی اقیانوسیه و اُپن استرالیا ثبت کرده است.

او جزو برترین رکوردداران این دسته به شمار می‌رود که ۱۵۰ کیلوگرم در دوضرب و ۲۶۰ کیلوگرم در مجموع را در کارنامه خود دارد.

بررسی شانس دختران وزنه‌بردار ایران در المپیک پاریس

اما شانس بعدی کسب سهمیه المپیک پاریس به یکتا جمالی می‌رسد. او هر چند در مسابقات قهرمانی بزرگسالان و جوانان جهان اربکستان در دسته ۸۷ کیلوگرم گروه اول روی تخته رفت اما در مسابقات نوجوانان جهان جده عربستان در دسته ۸۱ کیلوگرم وزنه زد.

با توجه به این تغییرات در اوزان المپیکی وی یا دسته وزنی خود را تغییر می‌دهد تا در دسته به اضافه ۸۱ کیلوگرم روی تخته برود.

فاطمه یوسفی وزنه‌بردار دیگری است که شانس المپیکی شدن دارد. یوسفی هر چند در دسته به اضافه ۸۷ کیلوگرم گروه دوم در مسابقات جهانی و آسیایی ازبکستان به روی تخته رفت اما با تغییر اوزان می‌تواند در دسته دیگری جای گرفته و برای رسیدن به المپیک تلاش کند.

بررسی شانس دختران وزنه‌بردار ایران در المپیک پاریس

دختر دیگری که می تواند شانسی برای المپیک پاریس باشد، الناز باجلانی وزنه‌برداری است که باید در دسته ۷۶ کیلوگرم گروه دوم مسابقات جهانی ازبکستان شرکت می‌کرد اما بدلیل مصدومیت از حضور در این رقابت‌ها بازماند. باجلانی می‌تواند با تغییر دسته وزنی خود، تلاشی برای رسیدن به المپیک داشته باشد.ه

هرچند او پیش از آن در مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا ازبکستان در سال ۹۷ در دسته ۶۳ کیلوگرم، در مسابقات قهرمانی بزرگسالان آسیا در نینگبو چین در دسته ۶۴ کیلوگرم و حتی در مسابقات قهرمانی بزرگسالان آسیا در اردیبهشت ۱۴۰۰ در دسته ۸۱ کیلوگرم و قهرمانی جوانان جهان در دسته ۷۶ کیلوگرم به‌روی تخته رفت.

از رکوردداران این دسته ژانگ وانگلی از چین است که ۱۵۲ کیلوگرم در دوضرب و ۲۶۷ کیلوگرم را در مجموع در جهان ثبت کرده است. وانگلی نیز یک طلا و نقره قهرمانی جهان و ۲ طلای قهرمانی آسیا را در کارنامه دارد.

باید دید که فدراسیون وزنه‌برداری ایران برای دسته‌های دیگر هم گزینه‌ای دارد یا خیر و آیا وزنه‌بردارانی که در این دسته ها ارزیابی شدند، می‌توانند با تلاش راهی پاریس شوند؟

لازم به ذکر است که کشورهایی که ۱۸ ماه مانده به بازی‌های المپیک بیش از ۳ مورد دوپینگی داشته باشند، از حضور در المپیک پاریس محروم خواهند شد.

منبع: ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند