وحدت اسلامی باعث شکل گیری فرهنگ گفت و گو می شود


وحدت اسلامی باعث شکل گیری فرهنگ گفت و گو می شود

سید سعید محمد، اندیشمند آفریقای جنوبی در گفتگو با تقریب با بیان اینکه وحدت اسلامی به معنای هم زیستی مسلمات آمیز پیروان مذاهب مختلف اسلامی است، گفت: تحت چنین وحدتی پیروان مختلف مسلمان می توانند عقاید خود را با احترام به دیگر مذاهب و با اتکا به اشتراکات حفظ نمایند. در همین چارچوب تقریب مذاهب اسلامی و در سایه آن محقق شدن وحدت جوامع مسلمان و ایجاد...

وحدت اسلامی باعث شکل گیری فرهنگ گفت و گو می شود
سید سعید محمد، اندیشمند آفریقای جنوبی در گفتگو با تقریب با بیان اینکه وحدت اسلامی به معنای هم زیستی مسلمات آمیز پیروان مذاهب مختلف اسلامی است، گفت: تحت چنین وحدتی پیروان مختلف مسلمان می توانند عقاید خود را با احترام به دیگر مذاهب و با اتکا به اشتراکات حفظ نمایند. در همین چارچوب تقریب مذاهب اسلامی و در سایه آن محقق شدن وحدت جوامع مسلمان و ایجاد هماهنگی و انسجام در میان مسلمانان، یک اصل مهم و حیاتی به شمار می آید. در حقیقت منظور از تقریب، احیای مقررات قرانی و اسلامی و از میان بردن موانع ساختگی در مسیر همسویی و وحدت مسلمانان است.

وی ادامه داد: نقطه اصلی و کانونی در میان حامیان تقریب این است که همه متفکران و اندیشمندان با یکدیگر تبادل نظر کرده و مردم را نسبت به مزیت های نزدیک شدن و ایجاد اتحاد آگاه کرده و ترغیب کنند. زیرا وقتی مردم متوجه شوند که مبنای دین اسلام و مستنداتشان یکی است و شامل قرآن و سنت است، میان آنها تفاهم به وجود می آید بدون اینکه آنها مجبور شوند از عقاید دیگری تبعیت نمایند. این امر باعث بر طرف شدن شبهات و تقویت پایه های فکری و اجتماعی میان مسلمانان شده و به یافتن یک زبان مشترک و گسترده شدن ارتباطات درونی انجامیده و باعث شکل گیری فرهنگ گفت وگو به جای سوتفاهم و پیامدهای آن می شود.

او با بیان اینکه تقریب به معنای نزدیک تر شدن پیروان مذاهب متعدد اسلامی است، افزود: همه مسلمانان هدف شناخت یکدیگر را برای رسیدن به اخوت اسلامی بر پایه اصول مشترک اسلامی و همکاری و اتخاذ کردن مواضع مشابه برای محقق کردن اهداف آرمانی جوامع مسلمان در برابر دشمنان را دنبال می کنند.

سید سعید محمد با بیان اینکه جهان به صورت یک مجموعه به هم پیوسته درآمده است، افزود: جهان اسلام هم بخش مهمی از این مجموعه به هم متصل است و ضرورت متحد شدن مسلمانان هم در همین چارچوب معنادار می شود. از این رو ملت های مسلمان باید نسبت به نتایج مثبت این اتحاد در دنیای پیچیده کنونی آگاه باشند و برای محقق کردن وحدت گام های علمی بردارند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


6 مرزبان بازداشت شده به کشور بازگشتند