اسکیزفرنی چیست؟ + درمان


اسکیزفرنی چیست؟ + درمان

اسکیزوفرنی اولین بار یک قرن پیش شناسایی شد، اسکیزوفرنی بیماری روانی بدنامی است که بیشترین سوء تفاهمات درباره ی آن وجود دارد.

الهام اصغرزاده در یادداشتی در ارتباط اسکیزوفرن نوشت: آیا می دانید اسکیزوفرنی چیست؟ درمان اسکیزوفرنی به چه صورت است؟ اسکیزوفرنی اولین بار یک قرن پیش شناسایی شد،اسکیزوفرنی بیماری روانی بدنامی است که بیشترین سوتفاهمات درباره آن وجود دارد.اسکیزوفرنی سندرم تلقی می شود و در برگیرنده ی شماری از اختلالات مرتبط است.

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با بیماری اسکیزوفرنی با ما همراه باشید.

اسکیزوفرنی چیست؟

اسکیزوفرنی یا (شیزوفرنی) یک بیماری روانی است که مرز میان خیال و واقعیت در این بیماری مختل می شود. فرد دچار بیماری اسکیزوفرنی معمولا خودش از بیماریش اطلاعی ندارد وهمین امر باعث می شود روند درمان مشکل شود.اسکیزو فرنی نوعی سندروم به شمار می آید که شماری از اختلالات مرتبط را در بر می گیرد.

اسکیزفرنی چیست؟ + درمان

اسکیزوفرنی با چند شخصیتی بودن متفاوت است،اکثر بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی رفتار خشونت آمیز ندارند و بیشتر از دیگران به خود آسیب می زنند و همچنین احتمال خودکشی در اسکیزوفرنی زیاد است.

زمان شروع اسکیزوفرنی

بیماران اسکیزوفرنی معمولا بعد از شروع روان پریشی تشخیص داده می شود که عموما در اواخر نوجوانی یا ابتدای بیست سالگی در مردان و اواخر دهه ی بیست سالگی یا اوایل سی سالگی در زنان رخ می دهد.

علائم بیماری اسکیزوفرنی

علائم هر شخص مبتلا به اسکیزوفرنی کمی متفاوت است

به علائمی چون تغییرات شخصیتی ، کج خلقی یا تجاوز تدریجی افکار غیر معمول ، هذیان گفتن و توهمات و اختلال در گفتار و رفتار می توان اشاره کرد.

ویژگی های رفتاری که در افراد دچار اسکیزوفرنی کاهش می یابد ، انگیزه،ابراز احساسات است همچنین علائم ادراکی از جمله دشورای در تمرکز، حافظه ضعیف و تصمیم گیری.

اسکیزوفرنی چه تاثیری بر زندگی ‌دارد؟

این بیماری ممکن است شش ماهه باشد ویا ممکن است بیشتر از شش ماه هم طول بکشد. این بیماری باعث ناتوانی فرد می شود و تاثیری زیادی بر اعتماد به نفس بیمار دارد. شخص بیمار شاید نتواند کار یا تحصیل کند، درون گرا می‌شود و یا ناگهان دچار انفجار خشم می­شود. اسکیز فرنی می­تواند شناخت از خود را دشوار سازد و باعث دلواپسی، اضطراب، افسردگی و بدخوابی شود.

علت به وجود آمدن اختلال اسکیزوفزنی یا شروع روان پریشی چیست؟

دلایل پدید آمدن اسکیزوفرنی را ترکیبی از عوامل خطرناک محیطی و ژنتیکی می توان نام برد که باعث به وجود آمدن این بیماری روانی می شوند.

تنها ۱درصد انسان ها دچار این بیماری هستند. فرزندان یا هم خون های افراد دچار اسکیزوفرنی ۱۰ برابر بیشتر از بقیه افراد مستعد این ییماری روانی هستند.

عوامل محیطی مانند در معرض قرار گرفتن در برابر بعضی ویروس ها در زمان نوزادی احتمال این که فرد دچار اسکیزوفرنی شود را افزایش می دهد.

درمان اسکیزوفرنی

دارو های ضد روان پریشی می توانند در درمان این بیماری موثر باشند. البته دارو درمانی در کنار درمان های ادراکی_رفتاری،الکتروکانوالسیوتراپی، تسکینی نسبتا کوتاه مدت را فراهم می کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت روان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو / اظهارات جواد خیابانی درباره واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال