60 میلیارد ریال برای جلوگیری از ورود فاضلاب به زریبار اختصاص یافت


60 میلیارد ریال برای جلوگیری از ورود فاضلاب به زریبار اختصاص یافت

سنندج- ایرنا- نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: 60 میلیارد ریال اعتبار برای جلوگیری از ورود فاضلاب روستاهای اطراف به دریاچه زریوار اختصاص پیدا کرد هر چند که رفع این مشکل نیازمند اعتبارات بیشتری است.

شیوا قاسمی پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال های گذشته ورود فضولات انسانی و حیوانی به دریاچه زریبار افزایش پیدا کرده و همین مساله تهدیدی بزرگ و زنگ خطری جدی برای حیات این دریاچه است.

وی با اشاره به پیگیری های انجام شده برای رفع این مشکل افزود: ۶۰ میلیارد ریال اعتبار برای هدایت فاضلاب محله سردوشی‌ها و سه روستای باقی مانده در شرق دریاچه زریبار اختصاص پیدا کرد هر چند که این اعتبار کافی نیست اما شرکت آب و فاضلاب استان کردستان مکلف شد اعتبار موردنیاز برای اتمام این پروژه را تامین کند.

نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: خوشبختانه دانشگاه کردستان به مساله دریاچه زریبار ورود پیدا کرده و این مهم نقطه عطفی برای ارائه راهکارهای علمی و عملیاتی در راستای نجات دریاچه زریبار است.

وی ادامه داد: در راستای دستیابی به نتایج داده محور و قابل قبول برای رفع بحران دریاچه زریبار لازم است که محیط زیست، ارگان‌های متولی، انجمن‌های زیست محیطی و خود مردم از نتایج تحقیقات شبکه‌ای از نخبگان دانشگاه کردستان استفاده کنند.

قاسمی پور اضافه کرد: با همفکری و استناد به نظریات علمی و طرح‌های منتشر شده دانشگاه کردستان، کارگروه نجات بخشی زریبار را وادار به شروع فعالیت‌ها اجرایی در زمینه پایان بحران‌های زریبار خواهیم کرد که امیدواریم این مساله بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه عملکرد اداره منابع و امور آب و جهاد کشاورزی در تحقق وعده انتقال آب از سد گاران به بستر زریبار ضعیف بوده است گفت: در حدود یک دهه، یک قطره از آب سد گاران به دست کشاورزان حوزه آبریز دریاچه زریبار نرسیده است.

نماینده مردم مریوان و سروآباد ادامه داد: این به معنای پایان حیات دریاچه زریبار با افزایش روزانه حفر حلقه چاه‌های غیرمجاز چه در بخش خصوصی و چه در بخش اداری است، کما اینکه در حال حاضر ۱۹ چاه غیر مجاز اداری و بیش از ۷۰۰ چاه غیرمجاز در بخش خصوصی شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه تنها پروژه نجات بخشی زریبار از مسیر سد گاران عبور می‌کند گفت: آب منطقه‌ای در خصوص اسقرار و ایجاد تصفیه‌خانه شرق مریوان جهت تامین آب شرب شهر باید زودتر وارد عمل شود که در این صورت بهره‌برداری از چاه‌های پایین‌دست و بالادست حوزه آبریز زریبار پایان خواهد یافت.

قاسمی پور تاکید کرد: با افتتاح شبکه آبرسانی پایاب سد گاران به این زمین‌های زراعی و عدم بهره‌برداری از چاه‌های تامین آب کشاورزی، شاهد بهبود وضعیت دریاچه زریبار خواهیم بود.

دریاچه زریبار مریوان به عنوان بزرگترین قطب گردشگری غرب کشور با طول تقریبی پنج کیلومتر و عرض ۲ کیلومتر با مساحت حدود ۱۰ کلیومتر مربع و عمق متوسط سه تا پنج متر در ۲ کیلومتری غرب مریوان و ۱۲۵ کیلومتری شمال غربی سنندج واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قدردانی حماس از مواضع شجاعانه یمنی‌ها