برای پیشگیری از موج‌های کرونایی باید پوشش دوز دوم به 90 و دوز سوم به 70 درصد برسد


برای پیشگیری از موج‌های کرونایی باید پوشش دوز دوم به 90 و دوز سوم به 70 درصد برسد

سرپرست کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: باید میزان تزریق دوز دوم واکسن کرونا به 90 درصد و دوز سوم این واکسن به 70 درصد برسد تا از شکل‌گیری موج ششم بحران کرونا پیشگیری شود.

دکتر سجاد سحاب‌نگاه اظهار کرد: در حال حاضر در زمینه انجام تحقیقات تولید واکسن کرونا هفت دانشگاه علوم پزشکی در سطح کشور با همکاری سازمان بهداشت جهانی۳۰ هزار نفر را با هر کدام از انواع واکسن مورد مطالعه قرار داده‌اند تا عوارض موضعی و جدی آن شناسایی شود. این طرح در دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم از اردیبهشت ماه آغاز شد و طی آن تا کنون ۱۳ هزار نفر مورد ارزیابی قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: طی این پژوهش در هفت روز نخست پس از دریافت واکسن با دریافت‌کنندگان تماس برقرار شده و اطلاعات بیماری، سن، جنسیت، مشکلات خاص دریافت‌کننده و... در سیستم ثبت نام وارد می‌شود. این تماس‌ها هر هفته به مدت زمان ۶ ماه به طور مستمر ادامه دارد.

سرپرست کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: در حال حاضر مطالعات صورت گرفته در چهار واکسن سینوفارم، آسترازنکا، برکت و اسپوتنیک انجام شده و در نظر داریم در مرحله بعد مطالعات روی واکسن پاستوکوک(سوبرانا) که به تازگی وارد چرخه تزریق شده را نیز آغاز کنیم.

سحاب‌نگاه افزود: در مهر ماه امسال یک ارزیابی در خصوص واکسن کرونا انجام شد که بر اساس آن مشخص شد قدرت بازدارندگی از ابتلا به کووید در دوز اول ۶۸ و در دوز دوم ۸۴ درصد بوده است.

وی با تاکید بر اینکه ما توقع داریم که واکسن از شدت بیماری بکاهد و نتیجه مطالعات صورت گرفته هم همین موضوع را نشان می‌دهد، گفت: بر اساس نتایج به دست آمده تزریق دوز اول ۷۶ درصد از بستری جلوگیری کرده است. این نرخ پس از دریافت دوز دوم ۹۰ درصد بوده است؛ همچنین در زمینه جلوگیری از مرگ هم دوز اول بیش از ۹۶ و دوز دوم بالای ۹۹ درصد موثر بوده است.

سرپرست کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: سویه جدید کرونا در این روزها ویروس اومیکرون است که بهترین راه‌ مقابله با آن تزریق دوز سوم است. کسانی که هنوز دوزهای اول و دوم را دریافت نکرده‌اند هم باید هرچه سریع‌تر برای این منظور اقدام کنند. به اعتقاد ما به دلیل اینکه هنوز اطلاعات کافی از ویروس اومیکرون در دست نیست، باید نکات بهداشتی بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

سحاب‌نگاه اضافه کرد: این طرح نشان داد کسانی که بیماری زمینه‌ای مانند مشکلات تنفسی، قلبی، دیابتی و نقص ایمنی دارند، خطر بستری‌ شدن‌شان بیشتر است اما واکسن احتمال بروز این مساله را کاهش می‌دهد.

سرپرست کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه کرونا می‌تواند تمام گروه‌ها و بیماران را درگیر کند، گفت: اگر بخواهیم مشکلات پنج موج قبلی تکرار نشود، تنها راه گسترش واکسیناسیون است. توصیه می‌شود شهروندان سه ماه پس از دریافت دوز دوم، دوز سوم واکسن را نیز دریافت کنند. در حال حاضر فرصت برای جلوگیری از وقوع موج ششم کوتاه و بهترین راه برای مقابله با آن هم سرعت‌بخشی در موضوع واکسیناسیون است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد وی تصریح کرد: وضعیت آبی بهترین زمان برای تکمیل واکسیناسیون است. نباید تصور کنیم که وضعیت عادی شده و گول رنگ‌بندی‌های کرونایی را بخوریم. باید با انجام به موقع واکسیناسیون مشکلات سویه‌های جدید را از کشورمان دور کنیم.

سرپرست کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه پاسخ سوالات و شبهات مربوط به بیماری و واکسن کرونا را باید از کارشناسان و متخصصان این عرصه جویا شد، تاکید کرد: مردم هر سوالی که دارند، از سامانه ۱۹۱ بپرسند و تحت تاثیر اخبار کذب فضای مجازی قرار نگیرند. توصیه ما به عموم مردم به ویژه گروه‌های خاص از جمله مادران باردار این است که قبل از هر گونه اقدامی در واکسیناسیون کرونا، به خصوص دریافت دوز سوم این واکسن با این سامانه تماس بگیرند و اگر شامل دریافت آن بودند، بدون تاخیر به مراکز واکسیناسیون کرونا مراجعه داشته باشند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل