شاعران همچنان در وصف شهید سلیمانی شعر می گویند


شاعران همچنان در وصف شهید سلیمانی شعر می گویند

یک شاعر از ادامه دار شدن سرودن شعر در وصف شهید سلیمانی گفت.


رضا اسماعیلی، شاعر در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اشعاری که با موضوع سردار سلیمانی سروده شدند گفت: پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی یک جو گسترده‌ای در جامعه ادبی ایجاد شد؛ در این جو گسترده شاعران انقلاب اسلامی به دلیل علاقه‌ای که به سردار سلیمانی داشتند، آثار زیادی درباره او خلق کردند. اگر بخواهیم تمام این اشعار را منتشر کنیم شاید به ده‌ها جلد کتاب برسد؛ ارتحال امام خمینی (ره) تنها موردی است که می‌توان با سردار سلیمانی مقایسه کرد. در آن زمان شاعران تا چهلم بنیانگذار انقلاب اسلامی اشعاری درباره وی می‌سرودند.

وی ادامه داد: درباره حاج قاسم سلیمانی هم مانند ارتحال امام خمینی (ره) اشعار زیادی درباره وی سروده شد و این اتفاق ادامه پیدا کرد. هنوز هم متوقف نشده است و ادامه دارد. بسیاری از شاعران قالب غزل را برای سرودن شعر درباره حاج قاسم سلیمانی انتخاب کردند. پس از آن بیشتر قالب‌های غزل، مثنوی، چهارپاره و رباعی را برای سرودن درباره حاج قاسم سلیمانی انتخاب کردند.

این شاعر با اشاره به اینکه شاعران به خوبی از صنایع ادبی در آثارشان بهره می‌برند، اظهار کرد: این مسئله نشان می‌دهد که در حوزه شعر و ادبیات پیشرفت خوبی داشتیم. این مسئله به دلیل کارگاه‌های آموزشی بود که شهرستان ادب و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار کرد. شاعران اشراف خوبی به تکنیک‌های ادبی دارند.

اسماعیلی ادامه داد: اشعاری که درباره حاج قاسم سلیمانی سروده شدند از لحاظ درونمایه به چند دسته تقسیم می‌شود. یک دسته آثار توصیفی است؛ این دسته از شاعران محو شخصیت حاج قاسم سلیمانی شدند. دسته‌ای از آن‌ها با شناخت از سردار سلیمانی به خلق اثر پرداختند. برخی شاعران هم به سردار سلیمانی با عنوان یک چهره محبوب نگاه کردند و عناصر اندیشه در آن پر رنگ است؛ عده‌ای هم در آثارشان ارزش‌های معنوی حاج قاسم را بیان کردند و با عنوان یک بزرگمرد مقاومت به آن پرداختند؛ تعدادی از آثار هم به دلیل فراخوان‌هایی سروده شد که درباره شخصیت حاج قاسم سلیمانی منتشر شدند و با انگیزه حضور در جشنواره شعر گفتند.

وی با اشاره به اینکه شعر‌هایی که برای جشنواره‌های ادبی سروده شدند به پای اشعاری نرسیدند که با شناخت عمیق تری در این حوزه قلم زدند ابراز کرد: اینگونه آثار اشعار مناسبتی است شاعرانی که براساس شناخت عمیق و درست از حاج قاسم سلیمانی سروده شدند تاثیرگذارتر از اشعار احساسی و توصیفی هستند. در این میان شاعرانی مانند سعید بیابانکی بودند که با حاج قاسم سلیمانی نشست و برخاست داشتند و پس از شهادت وی تحت تاثیر سلوک اخلاقی حاج قاسم سلیمانی قرار گرفتند و شعر گفتند.

این شاعر گفت: آثاری که براساس فضای جامعه درباره حاج قاسم سلیمانی سروده شدند براساس ذهنیات جامعه گفته شدند و بیشتر جنبه احساسی و توصیفی داشتند؛ تاکنون ۱۲ مجموعه شعر خوب درباره این شهید بزرگوار سروده شده است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا آدم‌های حسابگر خطرناکند: 10نشانه آدم‌های حسابگر