آژیر خطر کرونا در واحدهای صنفی مازندران به صدا درآمد


آژیر خطر کرونا در واحدهای صنفی مازندران به صدا درآمد

ساری- ایرنا- رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت : واحدهای صنفی مانند رستوران‌ها، فروشگاه‌های مواد غذایی و تالارهای پذیرایی با نقض 80 درصدی دستورالعمل‌های بهداشتی، کانون اصلی شیوع کرونا ویروس در مازندران محسوب می‌شوند.

حسینقلی قوانلو روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: براساس پایشی که در ۳۰ روز گذشته از ۴۲ هزار واحد صنفی مازندران انجام شد تنها ۲۰ درصد این واحدها نسبت به اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی و کرونایی مانند استفاده متصدیان اصناف از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی توجه دارند که ادامه این روند می‌تواند اصناف استان را به کانون شیوع کرونا ویروس تبدیل کند.

وی خاطر نشان کرد: وضعیت باثبات شیوع کرونا در استان براساس دیدگاه‌های کارشناسان حوزه درمان با لغو مکرر دستورالعمل‌های کرونایی شکننده است و با اجرای طرح‌های نظارتی در تلاش هستیم تا ۴۵ روز آینده استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در فروشگاه‌های مازندران تا ۷۵ درصد افزایش یابد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با بیان اینکه، در زمان حاضر، یک‌هزار و ۹۲۰ نفر در قالب بسیج اصناف روند نظارت و رصد رعایت نکات بهداشتی در واحدهای صنفی استان را برعهده دارند، ادامه داد: در ۲۰ روز گذشته ۳۵۰ واحد صنفی استان به دلیل نقض مکرر نکات بهداشتی و کرونایی پلمب شد.

قوانلو با اشاره به وضعیت نگران کننده رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در رستوران های بین‌راهی و درون شهری استان، گفت : در یک هفته گذشته از ادامه فعالیت ۲۲۰ رستوران به دلیل نقض مکرر دستورالعمل‌های بهداشتی در مازندران جلوگیری شد و متصدیان این واحدهای صنفی ۲۰ روز فرصت دارند تا نسبت به رفع نواقص بهداشتی اقدامات لازم را انجام دهند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران تصریح کرد: باوجود این که وضعیت رنگ بندی‌های کرونایی از نظر ابتلا و مرگ و میر در استان مازندران باثبات و آبی است اما در بحث رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در واحدهای صنفی استان در شرایط بحرانی و قرمز قرار داریم و باید با تشدید نظارت‌ها از ادامه این روند چالشی جلوگیری شود.

وی گفت: در یک هفته گذشته روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تماس تلفنی و مردمی به سامانه ۱۲۴ تعزیرات حکومتی مازندران در ارتباط با نقض مکرر دستورالعمل‌های بهداشتی در واحدهای صنفی ثبت شد که با این اطلاع‌رسانی‌های مردمی، با همکاری دستگاه‌های نظارتی و نیروی انتظامی بازدیدهای سرزده برای بررسی و ارایه تذکر کتبی یا مهرو موم اصناف متخلف از سوی بازرسان انجام می‌شود.

در استان مازندران حدود ۱۸۶ هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب فعال است.

آژیر خطر کرونا در واحدهای صنفی مازندران به صدا درآمد

بی‌اعتنایی ۶۰ درصد اصناف مازندران به کارت هوشمند واکسن کرونا

قوانلو ادامه داد: براساس آمار معاونت بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران، تاکنون ۶۰ درصد از مجموع ۲۲۰ هزار نفری که در استان به عنوان متصدی واحدهای صنفی مشغول به کار هستند، نسبت به دریافت کارت هوشمند واکسن کرونای خود اقدام نکردند.

وی خاطر نشان کرد: طبق قانون، دریافت کارت هوشمند تزریق واکسن از سوی متصدیان اصناف و نصب آن بر روی شیشه فروشگاه‌ها الزامی است و در صورت نقض قوانین در مرحله اول تذکر کتبی و در مرحله دوم واحد صنفی متخلف شناخته شده پلمب می‌شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران با اشاره به شتاب تزریق واکسن کرونا در بین گروه هدف اصناف مازندان، گفت: در ۱۰ روز پیش میزان تزریق دز دوم واکسن کرونا در بین ۲۲۰ هزار متصدی واحدهای صنفی و بازاریان مازندران ۸۶ درصد بود که این رقم اکنون به ۹۲ درصد افزایش یافته است.

قوانلو اضافه کرد: تاکنون ۱۸ درصد از کارکنان واحدهای صنفی مازندران دز سوم واکسن کرونای خود را تزریق کردند و براساس دستورالعمل دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل این رقم تا پایان ماه جاری باید به ۷۰ درصد برسد و در صورت امتناع، متصدیان واحدهای صنفی مشمول جریمه‌های سنگینی خواهند شد.

سامانه امید در راستای هوشمندسازی کنترل ویروس کرونا با همکاری وزارت کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برنامه‌ریزی شده که طبق ضوابط، محدودیت‌هایی برای افراد واکسن‌نزده اعمال خواهد کرد. این طرح مطابق با ماده ۲ قانون مدیریت بحران در پنج گام شامل دستگاه‌های اجرایی دولتی و خصوصی، ناوگان حمل و نقل درون شهری، واحدهای صنفی، ناوگان حمل و نقل برون‌شهری و مراکز علمی و تحقیقاتی اجرا و با عملیاتی‌سازی آن، از خدمات‌دهی به افراد واکسن‌نزده جلوگیری می‌شود و با افراد ناقض قوانین کرونایی هم برخورد خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند