بیش‌از 120 هزار قطعه بچه ماهی قزل آلا در استخرهای سیستان و بلوچستان رهاسازی شد


بیش‌از 120 هزار قطعه بچه ماهی قزل آلا در استخرهای سیستان و بلوچستان رهاسازی شد

زاهدان- ایرنا- مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان (آبهای داخلی) گفت: بیش‌از 120 هزار قطعه بچه ماهی قزل آلای رنگین کمانی از ابتدای امسال تا کنون در 52 باب استخر پرورش ماهی استان رهاسازی شده و این روند همچنان ادامه دارد.

عیسی میرانی شاهرودی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: پیش‌بینی می‌شود در پایان فصل پرورش بیش از ۱۰۰ تن ماهی قزل آلای رنگین کمانی از استخرهای سطح استان برداشت شود.

وی بیان کرد: سیستان و بلوچستان با توجه به داشتن تنوع اقلیمی، مستعد توسعه و پرورش انواع آبزیان از شمال تا جنوب این استان است.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان افزود: پرورش ماهیان خوراکی و گرمابی از گونه های کپور معمولی، کپور علفخوار، کپور سرگنده و کپور نقره ای از دیرباز در استان رایج بوده و شرایط استان به گونه ای است که علاوه بر امکان پرورش ماهیان گرمابی در طول سال در بخش وسیعی از آن، در نیمه دوم سال و در شهرستان های شمالی و مرکزی امکان پرورش ماهیان سردآبی نیز فراهم است.

وی بیان کرد: در نیمه دوم سال با توجه به کاهش دما و سرد شدن هوا زمینه برای پرورش ماهیان سردآبی نظیر قزل آلای رنگین کمانی در سیستان و بلوچستان فراهم است.

شاهرودی ادامه داد: ماهی قزل آلای رنگین کمانی یک گونه ماهی سردآبی بوده که بهترین میزان رشد را در دمای ۱۴ تا ۱۶ درجه سانتیگراد دارد و این شرایط دمایی در منطقه سیستان و مناطق مرکزی استان تا محدوه شهرستان های سراوان، سیب و سوران و مهرستان فراهم است.

وی گفت: با توجه به بازار پسندی ماهی قزل آلای رنگین کمانی و نیز ارزش افزوده بالای آن و تولید پرواری آن در کوتاه مدت، تمایل به پرورش آن در استخرهای پرورشی شمال و مرکز استان افزایش یافته است.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان افزود: با توجه به توسعه مکانیزاسیون در استخرهای پرورش سردآبی در سطح استان و تجهیز این استخرها به دستگاه های هواده، زمینه افزایش تولیدات آنها و افزایش بازه زمانی پرورش در سطح استان فراهم شده است.

به گزارش ایرنا، سیستان و بلوچستان(آبهای داخلی) به سبب گستردگی منابع آبی دارای ۲ اداره کل شیلات مستقر در زابل و چابهار است که اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان (آب‌های داخلی) مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه کنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آب‌های دریای عمان فعال هستند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

شیمیل ها چه افرادی هستند؟