100 میلی‌متر باران طی 20 دقیقه در کُنارک بارید


100 میلی‌متر باران طی 20 دقیقه در کُنارک بارید

چابهار - ایرنا - فرماندار کنارک در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: 100 میلی‌متر باران طی 20 دقیقه امروز (دوشنبه) در شهر کُنارک بارید که در طول تاریخ این شهرستان بندری، بی‌سابقه بوده است.

"عبدالغفور هوت" روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۳۲۲ میلمتر باران طی ۷۵ ساعت گذشته باریده است که این میزان بارش در یاد و خاطره هیچ‌کدام از مردم و ریش‌سفیدان منطقه نیست و تصور نمی‌کردند که کنارک طی چند روز شاهد این حجم از بارندگی باشد.

وی بیان کرد: در طول روزهای گذشته نیروهای امدادی و ماشین‌آلات متعددی از دستگاه‌های مختلف اداری و بخش خصوصی تمامی سیلاب و آبگرفتگی خانه ها را تخلیه و ۵۰ درصد خانه‌ها آماده بود که امروز مجددا به حالت قبل برگشته و آب به بیش از ۲ هزار خانه نفوذ پیدا کرده است.

او خواستار تخصیص دستگاه‌های لجن‌کِش و تخلیه آب به شهر کنارک برای جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی از منازل مسکونی شد و افزود: انتظار داریم مسوولان استانی و کشوری هرچه سریع‌تر برای حل مشکلات، ورود کنند.

فرماندار کنارک ادامه داد: در محلات سورگ، محله مسجد عثمانی، تیاب دپ، کلوک و قسمتی‌هایی از زیبا شهر، محله کوهیان، محله چهار راه نامیزان، خیابان شهید رجایی و امام خمینی (ره) و بسیاری از محله‌های دیگر شهر کنارک منازل مسکونی دچار آبگرفتگی شده و خسارت جدی به آنان وارد شده است.

هوت گفت: برای جمع‌آوری آب‌های سطحی نیازمند مشارکت دستگاه‌های مختلف اجرایی و بخش خصوصی و خیران هستیم.

وی گفت: خسارت‌های ناشی از سیلاب و بارندگی‌ها برآورد و میزان نهایی خسارات اعلام خواهد شد.

شدیدترین بارش‌های دهه‌های اخیر ایران، لحظاتی پیش در کنارک به وقوع پیوست

مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان نیز اظهار داشت: به دنبال ورود سامانه بارشی جدید، که تا پایان روز جمعه ۱۷ دیماه نیز ادامه خواهد داشت، بیشتر ایستگاه‌های سطح استان شاهد بارش باران، این رحمت الهی بوده اند. در این بین شهر کنارک لحظاتی پیش با دریافت لحظه‌ای ۱۰۰ میلی‌متر باران در مدت زمان ۲۰ تا ۳۰ دقیقه، یکی از شدیدترین بارش‌های تاریخ ایران را به ثبت رسانید.

محسن حیدری بیان کرد: این مقدار بارندگی که تنها در مدت ۳۰ دقیقه لحظاتی پیش باعث غرقابی و وخیم شدن اوضاع شهر کنارک شده، در تاریخ هواشناسی استان کم سابقه بوده است.

وی این بارش بسیار شدید را یکی از شدیدترین بارش های دهه‌های اخیر ایران عنوان کرد و دلیل این پدیده را تشکیل ابرهای جوششی بسیار قوی دانست. وی در توضیح علت وقوع این حادثه گفت: این نوع ابرها موجب بارندگی زیاد و رگباری می‌شوند و وجودشان در آسمان کنارک باعث رقم خوردن این پدیده شده است.

مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: هموطنان با رعایت نکات ایمنی و توجه به هشدارهای صادر شده توسط هواشناسی می‌توانند از بروز حوادث تا حد زیادی جلوگیری کنند چرا که خوشبختانه امروزه با پیشرفت ادوات هواشناسی این پدیده‌های خردمقیاس بوسیله رادارهای هواشناسی قابل رؤیت هستند.

شهرستان کنارک در همجواری سواحل مکُران و در حدود ۶۵۰ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.

100 میلی‌متر باران طی 20 دقیقه در کُنارک بارید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | بسته شدن صفحه اینستاگرام همسر سابق «مهدی قائدی»؛ علت چی بود؟