فعالیت شرکت لرزه نگار منطقه بینا و بیجار با حداقل تخریب طبیعت همراه است


فعالیت شرکت لرزه نگار منطقه بینا و بیجار با حداقل تخریب طبیعت همراه است

ایلام - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام هم گفت: فعالیت شرکت لرزه نگار منطقه بینا و بیجار با اطلاع و آگاهی این اداره کل صورت گرفته و طبیعت از سوی این شرکت لرزه نگار با کمترین تخریب همراه است

به گزارش ایرنا، از دیروز تصاویر و فیلم هایی مبنی بر تخریب مناطق تنگه بینا و بیجار در شهرستان چوار از سوی یک شرکت لرزه نگار اکتشاف نفت و گاز در فضای مجازی منتشر شد که واکنش های متعددی را از سوی طبیعت دوستان و علاقمندان به حیات وحش در پی داشت.

رضا احمدی روز سه شنبه در این خصوص در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این شرکت قبل از شروع به کار لرزه نگاری و اکتشافات پروژه مطالعاتی خود را با کارشناسان منابع طبیعی و آبخیزداری مطرح کرده اند.

وی افزود: طرح این شرکت لرزه نگار اکتشاف نفت و گاز توسط کارشناسان منابع طبیعی مورد مطالعه و بررسی دقیق قرار گرفت و کارشناسان این اداره کل با آگاهی و اشراف بر اینکه فعالیت این شرکت کمترین تخریب را در اراضی طبیعی خواهد داشت، مجوز فعالیت شرکت را صادر کردند.

احمدی ادامه داد: در همه مراحل فعالیت این شرکت لرزه نگار کارشناسان و نیروهای منابع طبیعی حضور دارند تا نیروهای شرکت فوق از تعهدات زیست محیطی خود تخطی نکنند و تخریب ها در حداقل امکان باشد.

وی یادآور شد: کار این شرکت در راستای برنامه های ملی اکتشاف نفت و گاز و کشف میادین جدید است که در تمام مناطق کشور انجام می شود و دستیابی به توسعه مستلزم پرداخت هزینه هایی است که تخریب حداقلی طبیعت از جمله این هزینه هاست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام ادامه داد: فرایند خروجی فعالیت های شرکت لرزه نگار منتج به اشتغال زایی و ایجاد طرح های عام المنفعه و عمومی برای استان خواهد شد.

وی اضافه کرد: این شرکت لرزه نگار بعد از اتمام کار خود در مناطقی که تخریب انجام داده اند، منطقه را با عملیات بذرپاشی، قُرق و حفاظت احیا و بازسازی کنند و در هر نقطه که تخریب زیاد و تخطی صورت گرفته مستلزم پرداخت جریمه و خسارت هستند.

وی از منتقدان فضای مجازی که با انتشار تصاویر و کلیپ غیرکارشناسی شده موجب ایجاد تشویش و ناامیدی در میان افکار عمومی می شوند خواست، قبل از انتشار هر کلیپ، متن یا تصویری در شبکه های مجازی موضوع را با کارشناسان مربوطه در میان بگذارند تا اطلاعات غلط دارای تبعات منفی به مخاطبان داده نشود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام نیز گفت: ملاحظات و برخوردهای قانونی با شرکت لرزه نگار که در بخشی از عرصه های طبیعی بینا و بیجار شهرستان چوار اقدام به جاده سازی کرده اند، صورت گرفته است.

غلامرضا ابدالی اظهار داشت: فعالیت این شرکت خارج از مناطق چهار گانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است .

وی افزود: اما با این وجود حفاظت محیط زیست استان بنا بر ماهیت ذاتی خود با توجه به حجم تخریب ها جلساتی با حضور مقامات قضایی شهرستان چوار تشکیل و تذکرات لازم به مسوولان شرکت داده شد

ابدالی ادامه داد: این شرکت برای فعالیت لرزه نگاری و اکتشافات خود مجوز از محیط زیست استان اخذ نکرده است و برای فعالیت دستگاه های خود اقدام به جاده سازی در بخشی از زیستگاه های منطقه کرده است.

وی تاکید کرد: با ورود محیط زیست به موضوع مقرر شد کار مطالعاتی شرکت در سریع ترین زمان ممکن اتمام یابد و همچنین به منظور عدم دسترسی شکارچیان به زیستگاه ها، دوباره با راه بندهای طبیعی مسیرهای جاده احداثی را دوباره ببندند و مسدود کند.

وی گفت: گزینه بهتر این بود که این شرکت برای فعالیت و حمل دستگاه های لرزه نگار خود باید به جای احداث جاده از بالگرد استفاده می کرد تا طبیعت نیز دچار آسیب نشود.

به گزارش ایرنا، منطقه بینا و بیجار یکی از زیستگاه های خزنده نادر و بومی استان ایلام افعی تکامل یافته دم عنکبوتی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ایلام

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا