اولین دوره تخصصی نقاشی‌خط در قروه برگزار شد


اولین دوره تخصصی نقاشی‌خط در قروه برگزار شد

سنندج- ایرنا- نخستین دوره کشوری ورکشاپ تخصصی نقاشی‌خط با عنوان نقش معلی در شهرستان قروه برگزار شد.

به گزارش ایرنا نخستین دوره کشوری ورکشاپ تخصصی نقاشی‌خط "نقش معلی" توسط "محمد گلیج" صاحب این سبک و در مدت پنج روز با حضور هنرجویان قروه ای برگزار شد و قرار است آثار تولید شهده هنرجویان این دوره در قالب نمایشگاهی از ۲۳ دی ماه به نمایش گذاشته شوند.

صاحب سبک "نقش معلی" روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشارهد به هدف از برگزاری این دوره آموزشی اظهار داشت: اشاعه فرهنگ، تاریخ و تمدن است، امروز جوانان و نوجوانان با یک فرهنگ غلط مجازی روبرو هستند که هیچ دنیای واقعی ندارد و باعث ‌تخریب آینده فرهنگ این مرزو بوم می شود.

محمد گلیج گفت: در مدت ۱۱ سال ابداع سبک نقش معلی یک هزار و ‌۲۳۰ اثر طراحی کردم که بیش از ۲۰۰ اثر به موسسه های خیریه اهدا شده است.

وی با اشاره به اینکه نقش معلی برگرفته از سه فرهنگ قرآنی، عاشورایی و بخشی از اشعار حضرت حافظ است اضافه کرد: «باز باران»، «بسم الله النور»، «انا اعطیناک الکوثر»، «صلی الله علیک یا امیرالمومنین» و اسما عاشورایی را بیشتر از بقیه آثارم علاقمند هستم.

این استاد صاحب سبک گفت: در سال ۱۳۹۰ موفق شدم با تجربیاتی که در زمینه رنگ، قلم و خطوط عربی و ‌با استفاده از تجربیات خودم و کمک اساتید در بخش کاردک و نقاشی مدرن سبک نقش معلی را که آمیزه ای از تلفیق حروف، ثلت، نسخ و رقص حروف است ابداع کنم.

وی با بیان اینکه نقاشیخط سبک نقش معلی با بقیه نقاشی خط ها فرق می کند افزود: رنگ ها برگرفته از طبیعت است و به این دلیل کردستان را انتخاب کردم که فرهنگ مردم آن به سبکم بیشتر نزدیک است.

شهرستان قروه در ۹۰ کیلومتری شرق سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اهدای عضو مرد 54 ساله بیجاری به چند بیمار جانی دوباره بخشید