مستند هنرمندان شیرازی درباره سیل این شهر، جایزه گرفت


مستند هنرمندان شیرازی درباره سیل این شهر، جایزه گرفت

شیراز- مستندکوتاه «طاووس‌ها پرواز را نمی فهمند» ساخته مشترک علی بلندنظر و محمد ناصریراد هنرمندان شیرازی که درباره سیل سال 98 شیراز است موفق شد در بخش مستند جشنواره پاک کن ، تندیس و جایزه نقدی و لوح تقدیر دریافت کند.

این جایزه و تندیس شامگاه پنجشنبه ۲۲ دی در مراسم اختتامیه سومین دوره این جشنواره به این اثر تعلق گرفت.

جشنواره پاک‌کن با هدف فرهنگ‌سازی و محوریت «دوباره زندگی» برگزار شد. فراخوان این جشنواره برای ارسال آثار از اول شهریور تا اول آذرماه ۱۴۰۰ بود.

علی بلند نظر یکی از کارگردانان مستند طاووس ها پرواز را نمی فهمند در تماس با ایرنا ضمن تقدیر از همه عواملی که او را در ساخت این فیلم یاری کردند گفت: خوشحالم که این جایزه را از جشنواره فیلم کوتاه پاک کن می گیرم، چرا که این جشنواره به جِد نشان داده است که جشنواره ای کاملا مستقل و به دور از مناسبات بوده و لابی بازی هایی که متاسفانه بنظر می رسد چند سالی است در برخی جشنواره های فیلم کوتاه رایج شده است لحاظ نمی کند و هدف اصلی که همان سینمای محیط زیست است، برایشان مهم تر است.امیدوارم این روند تداوم داشته باشد.

محمد ناصریراد دیگر کارگردان این اثر هم بیان کرد: شخصا هرگز و هرگز هنر را جز در تعهد نیافته و نخواهم یافت.متاسفانه در ماه های اخیر این مستند به دلیل صراحت، جسارت و فرم روایی نسبتا پیچیده ای که دارد، در هیچ یک از جشنواره های ملی مستند و فیلم کوتاه، بنا به مصلحت اندیشی و یا پیچیدگی های فرمالی که اثر داراست، مورد استقبال قرار نگرفت و عملا از حضور در این جشنواره ها کنار گذاشته شد.
ناصریراد ادامه داد: ما در جشنواره پاک کن با چهار مستندکوتاه دیگران در رقابت بودیم که همه آن ها منتخب جشنواره هایی نظیر سینماحقیقت و فیلم کوتاه تهران شده بودند.تقدیر و تشکر ویژه ای دارم از حامد سلیمان زاده، امید شمس، سوگل طهماسبی، عادل تبریزی، سعید پور اسماعیلی که نه آن ها مرا می شناسند و نه هرگز با آن ها در تماس بوده ام. در دوره قبل هم مشخص شد، داوران جشنواره به دقت آثار را دیده، فهمیده و به داوری نشسته اند.

فیلم مستند کوتاه "طاووس‌ها پرواز را نمی‌فهمند" روایتگر سیل دروازه قرآن شیراز است که به صورت مستند ترکیبی و دورگه(هیبریدی) روایت می شود.

این فیلم به بررسی حوادث سیل فروردین ماه ۹۸ دروازه قرآن شیراز و آتش سوزی طاووس مقابل این دروازه در ۱۶ فروردین ۹۸، از دیدگاه طاووس دروازه قرآن می پردازد.
بازیگران: غلامحسین لیاقت، سید روح اللّه ذاکری، مسعود مستشاری، شهلا مهدوی، امیر پریچهر، مهران نامداری، لیدا رجبی، سوده زارع، سروش باقری، محسن قاسمی، فاطمه راسخی، سارا جعفری، نیلوفر جعفری، ریحانه اللهیاری، سارا برزگر.
دیگر دست اندرکاران این فیلم شامل تصویربردار: محمد ناصریراد، صدابردار: علی بلندنظر، عکاس: فاطمه السادات معایر،تدوین: محمد ناصریراد،انیمیشن و جلوه‌های ویژه: امین گودرزی پور، علی زارع پور، نویسنده گفتار متن: نیلوفر روی چمن، علی بلندنظر،گوینده متن: علی بلندنظر،مجری طرح: ساسان حیدرپور، مشاور پروژه: احسان بلندنظر،مدیر تولید: مهران نامداری.
سیل پنجم فروردین ۱۳۹۸ شیراز در دروازه قرآن منجر به کشته شدن ۲۲ نفر از هموطنان و بروز خسارت‌های مالی به اتومبیل‌های مسافران و مردم همچنین آسیب دیدن برخی منازل شد.

۱۶ فروردین همین سال، طاووس دروازه قرآن شیراز آتش گرفت که مسبب آن چندی بعد دستگیر شد ولی انگیزه وی از این کار اعلام نشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا