لباس کُردی در مسیر غربی شدن


لباس کُردی در مسیر غربی شدن

گرچه لباس کردی در پیچ و خم زمان اهمیت خود را حفظ کرده، اما نحوه پوشش و مدل آن در گذر زمان دستخوش تغییراتی شده است که نمی‌توان از تاثیرپذیری آن از لباس غربیان غافل و آن را انکار کرد.

تنوع، زیبایی و رنگارنگی لباس کردی در دنیا بی‌نظیر است و این لباس زیبا و جذاب را تنها می‌توان در مناطق کردنشین پیدا کرد.

لباس کُردی، لباسی زیبا با هزاران رنگ و تنوع که برگرفته از طبیعت زیبای این مردمان است، یکی از جاذبه‌های فرهنگی مناطق کُردنشین محسوب می‌شود.

کُردها از دیرزمان به زیبایی و تنوع پوشش خود اهمیت زیادی داده‌اند، به حدی که نوع پوشش، اکسسوری‌ها، رنگ و مدل لباس در نزد کردها از اهمیت خاصی برخوردار است.

کردها از آن دسته اقوامی هستند که تعصب خاصی روی پوشش خود داشته‌ و دارند و لباس کردی جزء لاینفک زندگی و مراسم‌ کردها محسوب می‌شود.

گرچه لباس کردی در پیچ و خم زمان اهمیت خود را حفظ کرده، اما نحوه پوشش و مدل آن در گذر زمان دستخوش تغییراتی شده است که نمی‌توان از تاثیرپذیری آن از لباس غربیان غافل و آن را انکار کرد.

شیوا دختری اهل سنندج که معتقد است لباس کُردی امروزه دیگر آن رنگ و بوی اصالت را ندارد و تنها می‌توان نام پوشش کُردی را بر آن گذاشت.

وی در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: خود من هم متاسفانه در رقابتی غیر منطقی با مد و مدگرایی و چشم و هم چشمی از مدل‌های جدید لباس کُردی استقبال کرده‌ام.

شیوا ادامه داد: نمی‌دانم این مدل‌ها از کجا سر در می‌آورند! هر روز مد جدیدی در مناطق کُردنشین رونمایی می‌شود؛ که نمی‌دانم از کجا و چه کسی آن‌ها را به این سرعت در جامعه باب می‌کند.

وی اظهار کرد: لباس کُردی به پوشش زیبا و محجبی که دارد در دنیا مشهور است که متاسفانه امروزه ابهت و حجاب لباس کُردی دستخوش تغییرات فراوانی شده است.

نگین نیز نظری همانند شیوا دارد و می‌گوید: دیگر از آن حال و هوای پوشش لباس‌ اصیل کُردی خبری نیست و نمی‌توان نام کُردی را بر این نوع پوشش گذاشت.

وی اظهار کرد: متاسفانه این روزها، پوشیدن لباس‌های دیگر به نوعی روشنفکری محسوب می‌شود و اگر سایر اعضای جامعه از آن پیروی نکنند؛ امل، کوته فکر و یا به اصطلاح عامیانه عقب افتاده تلقی می‌شود.

نگین رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی را عامل این تغییر و تحول می‌داند و معتقد است که اغلب تغییراتی که امروزه در لباس کُردی شاهد آن هستیم؛ برخواسته از شبکه‌های اجتماعی است.

وی می‌گوید: اغلب این تاثیرپذیری‌ها از مدل‌های عراقی است و اغلب مردم کردستان ایران نحوه پوشش خود را از مدل‌ها، مجری‌ها، بازیگران و اکترهای فعال فضای مجازی دریافت می‌کنند.

تغییر و تحول در مدل‌های لباس کُردی به حدی در حال شتاب گرفتن است که اگر نوع پوشش لباس کُردی دو سال گذشته را با امروز مقایسه کنیم، تفاوتی عجیب را شاهد خواهیم بود، تفاوتی به اندازه چندین سال و این سرعت در تغییر مدل لباس کُردی نشان از نابودی لباس کردی در آینده‌ای نه چندان دور دارد.

سارینا نیز می‌گوید: گرچه لباس کُردی امروزه دستخوش تغییر و تحولات فراوانی شده است؛ اما گُریز از مدهای جدید آن هم برای نسل جوان اجتناب ناپذیر است.

وی ادامه داد: نمی‌توان انتظار داشت که نسل جدید از مدل لباس‌های دوران مادربزرگ، پدربزرگ‌هایشان پیروی کنند و مدل‌های جدید در واقع تنوع‌های زیبایی را در پوشش‌های ایجاد کرده است.

سارینا اضافه کرد: نمی‌توان تاثیرپذیری لباس‌های امروزی از مدل‌های غربی را منکر شد؛ متاسفانه لباس کُردی نیز حال و هوای غربی را به خود گرفته است.

یکی از مولفه‌هایی که رسانه‌های معاند و غربی همواره برروی آن مانور می‌دهند، نحوه پوشش و فرهنگ و اصالت شرقی است.

یکی از خیاطان شهر سنندج که 35 سال است در حرفه کُردی دوزی فعالیت دارد می‌گوید: از زمانی که 20 سال داشته است نزد یکی از قدیمی‌ترین خیاط‌ان شهر سنندج شاگردی کرده تا به امروز که در این شغل فعالیت دارد.

آقای کریمی در خصوص انواع مدل‌های لباس کُردی می‌گوید: لباس کُردی دارای انواع و اقسام مختلفی از جمله اورامانی، سنندجی، سقزی، مریوانی و بانه‌ای است.

وی اضافه کرد: قدیم‌ترها شهرت لباس کُردی به حجاب و پوششی بود که داشت، اما متاسفانه امروز لباس‌های کُردی آن پوشش و حجاب خود را از دست داده است.

کریمی ادامه داد: آنچه که مشهود است، تاثیرپذیری اکثر مردم از مدل‌های خارجی است و متاسفانه امروزه مردم به سمت این مدل‌ها سوق داده می‌شوند.

وی در خصوص چگونگی گسترش مدهای امروزی عنوان کرد: در گذشته مشتری‌ها نوع مدل لباس را بر اساس سلیقه پیشنهادی و حرفه و تجربه خیاط انتخاب می‌کردند، اما امروزه اغلب مشتریان عکس‌های مدل‌های عراقی را به عنوان الگوی پیشنهادی در اختیار خیاط‌ها قرار می‌دهند تا از آن مدل‌ها پیروی کنند.

کریمی اضافه کرد: امروزه لباس‌های کُردی با مدل‌های قدیمی تفاوتی از زمین تا آسمان پیدا کرده‌اند و اگر به همین منوال پیش رود، نام و نشانی از لباس کُردی برجای نمی‌ماند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هشدار روسیه به آمریکا درباره مصادره دارایی‌های این کشور