حذف قیمت زمین در راستای حمایت از تامین مسکن ارزان اجرا می‌شود


حذف قیمت زمین در راستای حمایت از تامین مسکن ارزان اجرا می‌شود

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه حذف قیمت زمین و اجرای طرح‌های حمایتی توسط دولت برای تامین مسکن در دستور کار دولت قرار گرفته است، گفت: این مسئله در سال‌های گذشته دچار وقفه شد و کاهش عرضه مسکن در سال‌های اخیر موجب بالا رفتن قیمت شد.

حسینعلی مقصودی سوم بهمن‌ماه در شورای تامین مسکن چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ساخت مسکن در چند سال اخیر کمرنگ شده بود، اظهار کرد: اهمیت تامین مسکن بر کسی پوشیده نیست، کاهش عرضه مسکن در سال‌های اخیر موجب بالا رفتن قیمت مسکن و زمین شد.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه حذف قیمت زمین و اجرای طرح‌های حمایتی توسط دولت برای تامین مسکن در دستور کار دولت قرار گرفته است، عنوان کرد: اجرای طرح اقدام ملی مسکن و نهضت ملی مسکن در همین راستا در دستور کار قرار دارد، قانون جهش تولید مسکن و ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن نیز به‌همین منظور تدوین شد.

وی با اشاره به اینکه در طول چهار سال باید ۵۱ هزار و ۱۵۸ مسکن در چهارمحال و بختیاری احداث شود، عنوان کرد: بر همین اساس باید سالانه ۱۲ هزار و ۷۹۰ واحد مسکونی احداث شود، در حال حاضر در طرح نهضت ملی مسکن در استان ۴۱ هزار و ۴۵۹ متقاضی ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۲۱ هزار و ۸۸ نفر برای احراز محل سکونت پالایش شده‌اند.

مقصودی در ادامه با بیان اینکه طرح اقدام ملی مسکن نیز در چهارمحال و بختیاری در حال اجرا است، گفت: ۱۷ هزار و ۶۲۹ نفر در استان در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند، اما این طرح تنها در ۱۲ شهر استان در حال اجرا است و مشمول تمامی شهرها نمی‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری افزود: تاکنون ۴۳۸۳ متقاضی در طرح اقدام ملی مسکن در استان واریز وجه داشته‌اند که ۳۰۰۰ متقاضی در شهرستان شهرکرد هستند، احداث نیمی از این واحدها بر عهده بنیاد مسکن است، ۱۵۰ واحد توسط ستاد اجرایی ۱۶۰۰ واحد توسط پیمانکاران راه و شهرسازی احداث خواهد شد.

وی در خصوص پرداخت وام ودیعه مسکن در چهارمحال و بختیاری توضیح داد: در استان ۲۹ هزار و ۶۵۲ نفر برای دریافت این تسهیلات متقاضی بودند و ۸۶۰۰ متقاضی مبلغ ۱۴۳ میلیارد تومان پرداخت شد.

باتوجه به افزایش شدید هزینه‌های ساخت مسکن تسهیلات ۳۵۰ میلیونی پاسخگو نیست

در ادامه جلسه فرشید ریاحی- مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه احداث مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر بر عهده بنیاد مسکن است، اظهار کرد: در طرح اقدام ملی مسکن در استان ۱۲۹۰ واحد توسط این نهاد احداث خواهد شد.

وی افزود: پس از ثبت‌نام، پالایش و تخصیص زمین فرآیند آماده‌سازی اراضی برای ساخت مسکن آغاز خواهد شد، هم‌اکنون پیشرفت فیزیکی آماده‌سازی و تسطیح اراضی در شهرهای شهرکرد، هفشجان، فرخشهر و فارسان ۳۱ درصد است.

ریاحی با بیان اینکه امروزه هزینه‌های ساخت مسکن به‌شدت افزایش داشته است، عنوان کرد: برای احداث یک متر واحد مسکونی آپارتمانی به‌صورت غیرمفید باید حدود شش میلیون تومان و برای یک متر مسکن مفید به ازای هر متر هشت میلیون تومان هزینه کرد، یعنی احداث یک آپارتمان ۱۰۰ متری در منظریه شهرکرد ۸۰۰ میلیون تومان هزینه در پی دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: در طرح تامین مسکن به هر متقاضی در شهر شهرکرد ۳۵۰ میلیون و در شهرستان‌ها ۳۰۰ میلیون پرداخت می‌شود و هر متقاضی باید حداقل ۴۰۰ میلیون تومان آورده داشته باشد، پرداخت این هزینه برای اقشار کم‌درآمد دشوار است.

وی در پایان گفت: نرخ تسهیلات در طرح اقدام ملی مسکن ۱۸ درصد است، اما مقرر شد این نرخ سود متناسب با شرایط درآمدی دهک‌های مختلف متفاوت باشد، اما تاکنون چیزی ابلاغ نشده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری