جوان نخبه‌ شهرستان مُهر دو اختراع ثبت کرد


جوان نخبه‌ شهرستان مُهر دو اختراع ثبت کرد

شیراز-ایرنا-دو اختراع در حوزه مهندسی مکانیک به همت عباس رضائی متولد و ساکن روستای فاریاب شهرستان مُهر و با همکاری جابر ابوئیان جهرمی عضو هیئت علمی دانشگاه جهرم در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت رسید.

عباس رضائی، مدرس دانشگاه‌های مُهر و لامرد در این باره گفت: این اختراع "سامانه هوشمند کنترل مصرف انرژی و آب در دوگونه سیستم سرمایشی رایج در ساختمان‌ها" نام دارد به شماره ۱۰۵۹۷۱ و با همکاری دکتر جابر ابوئیان جهرمی عضو هئیت علمی دانشگاه جهرم در سازمان ثبت اسناد و املاک قوه قضائیه کشور به ثبت رسیده است.

این مخترع ادامه داد: در اختراع پیشنهادی الگوریتمی مطابق روابط ترمودینامیکی طراحی شده که قابلیت اجرا بر روی یک سیستم کنترلی را دارد.

وی اضافه کرد: مطابق این الگوریتم و با استفاده از نمودار سایکرومتریک، سنسور به کار رفته در این سیستم، دما و رطوبت محیط بیرون ساختمان را اندازه گیری می کند و به سیستم کنترلی ارسال می‌کند و این سیستم طبق الگوریتم پیشنهادی تعیین می‌کند که با توجه به شرایط جوی محیط بیرون استفاده از کدام سیستم سرمایشی؛ کولر آبی یا گازی، در ساختمانها بازدهی بهتری دارد و آن سیستم را راه اندازی می‌کند. این سیستم قابلیت بکارگیری در سیستم‌های تبریدی هیبریدی را نیز دارد.

این جوان نخبه‌ی مُهری گفت: اختراع دوم نیز که با راهنمایی استادم جناب آقای دکتر جابر ابوئیان جهرمی، انجام شده، "پیشران آبی - بادی مگنوس" نام دارد که به شماره ۱۰۳۰۰۳ در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت رسیده است.

وی بیان کرد: این اختراع طرح نوینی از یک شناور سطحی با نیرو محرکه‌ای تحت اثر مگنوس است که قابلیت استفاده از انرژی باد و جریان آب را دارد.

او ادامه داد: در طرح پیشنهادی با توجه تغییر ارتفاع استوانه، می توان بر خلاف روتور فلتنر که تنها از انرژی جریان باد تحت اثر مگنوس برای تولید نیروی پیشران استفاده می کند، از انرژی جریان آب نیز با توجه به پتانسیل بالای آن استفاده کرد.

رضایی بیان داشت: از جمله مهمترین کاربردهای این سیستم می توان به استفاده از آن در انواع شناورهای سطحی به جای بادبان نام برد که در صنعت کشتی سازی بسیار حائز اهمیت است و می تواند با کاهش مصرف سوخت از نظر اقتصادی و زیست محیطی نیز بسیار مناسب باشد. البته قابلیت‌های بیش‌تر این اختراع نیز در آینده منتشر خواهد شد

شهرستان مهر در فاصله ۳۳۰ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج