نقشه کرونایی خراسان جنوبی متمایل به زرد؛ فردوس قرمز شد


نقشه کرونایی خراسان جنوبی متمایل به زرد؛ فردوس قرمز شد

بیرجند - ایرنا - براساس آخرین رنگ‌بندی کرونایی کشور بسیاری از شهرستان‌های خراسان جنوبی در وضعیت زرد (متوسط خطر) قرار گرفت و شهرستان فردوس قرمز رنگ شد.

به گزارش ایرنا براساس آخرین نقشه به‌روز رسانی شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان فردوس که تا دیروز در وضعیت نارنجی (پُرخطر) قرار داشت از امروز - جمعه - به وضعیت قرمز (خیلی پُرخطر) تغییر رنگ داد.

این شهرستان که افزایش آمار مبتلایان به کرونا در آن طی یک هفته گذشته از میانگین استان بالاتر بوده اوایل هفته جاری از آبی به زرد تغییر رنگ داد و با ادامه این روند افزایشی در پایان هفته قرمز شد.

مرکز استان نیز که پس از خروج از پیک پنجم شیوع کرونا مدتی در وضعیت آبی (کم‌خطر) قرار داشت از هفته جاری به زرد تغییر رنگ داد و آخرین تغییرات در نقشه رنگ‌بندی شهرستان‌های کشور براساس روند میزان بستری، زنگ‌ خطری برای شکل‌گیری موج ششم است.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و براساس رنگ‌بندی جدید در کشور شهرستان‌های بیرجند، طبس، سرایان، سربیشه، درمیان، بشرویه و نهبندان در وضعیت زرد و شهرستان‌های خوسف، قاینات و زیرکوه در وضعیت آبی قرار دارند.

احتمال تغییر روزانه این نقشه با توجه به تعداد بیماران با نشانه‌های حاد تنفسی در شهرستان‌ها وجود دارد.

فردوس اولین شهرستان خراسان جنوبی است که با خیز جدید کرونا در وضعیت خیلی پرخطر قرار گرفت و یکی از هفت شهرستان قرمز کشور است.

فردوس به همراه کاشان (اصفهان)، قم (قم)، ابرکوه، اردکان، خاتم و مهریز (یزد) در وضعیت قرمز قرار گرفتند و همچنان بیشترین موارد مبتلایان جدید در خراسان جنوبی مربوط به این شهرستان است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی ششم بهمن اعلام کرد: روند ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی افزایشی شده و در شهرستان فردوس این افزایش نسبت به میانگین استان بالاتر است.

غلامرضا شریف‌زاده گفت: افراد مبتلا به سویه جدید ویروس کرونا (اُمیکرون) در پنج شهرستان بیرجند، قاینات، فردوس، سرایان و طبس با میانگین سنی ۶ تا ۵۰ سال شناسایی شده‌اند که بیشترین موارد مربوط به فردوس بوده است.

وی اظهار داشت: در شهرستان فردوس که سوش‌های قبلی اُمیکرون شناسایی شده، غالب بیمارانی که در این شهرستان مبتلا می‌شوند از نوع سویه جدید است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: برای ما مهم این است که بدانیم در منطقه‌ای سویه غالب اُمیکرون هست یا خیر لذا موضوع کمبود کیت تشخیص مطرح نیست و وقتی تشخیص داده می‌شود یک بیمار مبتلا به کروناست، اقدامات درمانی و پیشگیری را انجام می‌دهیم.

وی افزود: البته مهم است که بدانیم گردش ویروس در استان شکل گرفته و برای ما قطعی است که گردش ویروس شکل گرفته و در برخی شهرستان‌ها اکثر موارد اُمیکرون است.

شریف‌زاده گفت: در شرایط خاص براساس مصوبات ستاد شهرستانی می‌توان تصمیم‌گیری کرد چنانکه دادستان در فردوس وارد عمل شد و تصمیماتی را اتخاذ کردند اما در مورد محدودیت‌های فراتر از مدارس باید توسط ستاد ملی ابلاغ شود.

با توجه به شیوع سویه اُمیکرون، کلاس‌های حضوری دوره‌های پیش دبستانی، ابتدایی و متوسطه اول شهرستان فردوس در هفته جاری تعطیل شد.

اولین مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در شهر بیرجند چهارم اسفند ۱۳۹۸ گزارش شد و این استان تاکنون پنج موج بیماری کووید۱۹ را پشت سر گذاشته است.

مراجعه سرپایی افراد مشکوک به کرونا، تست‌های تشخیص و مبتلایان جدید در هفته اول بهمن نسبت به دی ماه در خراسان جنوبی بیشتر شده است و مسوولان براساس تجارب پیک‌های قبلی نسبت به افزایش موارد بستری در بیمارستان‌ها هشدار داده‌اند.

بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در ۲۴ ساعت گذشته، ۳۴۶ آزمایش جدید (PCR) در استان خراسان جنوبی انجام شد که از این تعداد ۱۸۹ مورد مثبت بوده و شامل ۱۵ بیمار بستری و ۱۷۴ مورد مراجعه سرپایی است.

همچنین در این مدت ۵۹۱ آزمایش سریع (RT) انجام شد که از این طریق هم ۲۴۳ نفر مبتلا به کرونا شناسایی شدند و ۴۱ درصد کل نمونه‌ها را شامل می‌شود.

بنابراین در شبانه‌روز گذشته ۴۳۲ بیمار مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی شناسایی شدند و تعداد بیماران با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان به ۹۵ نفر رسیده است.

به گفته متخصصان اگرچه علایم بالینی سویه اُمیکرون به‌ویژه با توجه به واکسیناسیونی که انجام شده، خفیف‌تر بوده اما سرعت واگیری آن نسبت به سویه‌های قبل چند برابر است از این رو تکمیل واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای در امان ماندن از بیماری الزامی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)