افت منابع آبی شهرکرد در پی کاهش دبی چشمه کوهرنگ


شهرکرد- ایرنا- براساس اعلام مسوولان شرکت آب و فلاضاب چهارمحال و بختیاری،...
شهرکرد- ایرنا- براساس اعلام مسوولان شرکت آب و فلاضاب چهارمحال و بختیاری، کاهش دبی چشمه کوهرنگ به سبب خشکسالی‌های اخیر و برودت هوا و یخ‌زدگی این چشمه سبب شده تا حجم آب کمتری به شهرکرد انتقال پیدا کند و برخی از مناطق شهر با مشکل قطعی و افت شدید فشار آب روبرو شوند.

طی روزهای اخیر افت فشار آب و در ساعاتی قطعی آب سبب گلایه‌های مردمی در سطح شهر شهرکرد شده است و مردم برخی از مناطق مرکز استان عنوان می‌کنند که آب مصرفی آن‌ها در ساعاتی قطع می‌شود و یا افت بسیار زیادی دارد و این موضوع منجر به خاموش شدن وسایل گرمایشی آنها شده است.

محله منظریه شهرکرد یکی از مناطقی است که آب در آن با افت شدیدی همراه است و مردم این منطقه خواستار رفع سریع‌تر این مشکل شدند.

یکی از ساکنان منطقه ۳۶ منظریه عنوان می‌کند که از عصر روز جمعه آب واحد مسکونی آنها قطع شده است و خواستار رفع این مشکل شد.

یکی دیگر از شهروندان ساکن در یکی از واحدهای آپارتمانی منطقه میرآباد مرکزی نیز عنوان کرد که در ساعاتی آب این منطقه قطع می‌شود.

وی عنوان می‌کند: آب شرب نیاز حیاتی است و استانی که سرچشمه زاینده‌رود و کارون است نباید با کاهش روبرو شود.

کاهش منابع علت اصلی افت فشار آب

مدیر آب و فاضلاب شهرستان شهرکرد، کاهش منابع آب این شهرستان را عامل قطعی و افت فشار آب می‌داند و می‌گوید: به منظور توزیع عادلانه آب بین تمامی مناطق شهرستان آب با افت فشار همراه است.

سعید اسکندری افزود: علاوه‌ بر اینکه دبی چشمه کوهرنگ کاهش یافته است از آنجا که تامین آب در شهرکرد وابستگی شدید به چاه‌ها دارد و مدتی است که سطح آب مخازن و دبی ورودی آب کاهش یافته، همین موضوع موجب کاهش فشار آب شده است.

وی با بیان اینکه ۴۰چاه و یک دهنه چشمه آب مورد نیاز شهرستان شهرکرد را تامین می‌کند، تصریح کرد: از این تعداد در سالجاری هشت چاه خشک و از مدار خارج و دبی آب چشمه کوهرنگ با کاهش شدیدی روبرو شده است.

مدیر آب و فاضلاب شهرستان شهرکرد با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب تامین آب تا ارتفاع ۹ متر را متعهد است و بیش از آن باید با نصب تانکر و مخزن جداگانه تامین شود، افزود: زمانی که افت فشار آب رخ می‌دهد آب به واحدهای آپارتمان از طبقه سوم به بالا کمتر می‌رسد از همین رو این واحدها باید نسبت به تامین تانکر اقدام کنند.

اسکندری خاطرنشان کرد: چنانچه مشترکان بین ۱۰ تا ۱۵ درصد مصرف خود را کاهش داده و صرفه‌جویی کنند می‌توان چالش تامین آب را با مشکل کمتری پشت سر گذاشت.

اجاره کردن ۱۰ چاه جدید برای تامین آب شهرکرد

مسوول روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری نیز از تشکیل کمیته مدیریت بحران برای حل مشکل کاهش منابع آب شهرکرد خبر داد و گفت: در این نشست مقرر شد تا ۱۰ چاه جدید در مسیر ارتباطی کوهرنگ به شهرکرد اجاره و به منابع آب شهرکرد اضافه شود.

فرشاد متقی افزود: برنامه‌ای برای قطعی آب در هیچ یک از مناطق شهر نداریم اما از آنجا که آب افت شدیدی پیدا کرده در مناطق شمالی شهر از جمله منظریه و محله‌های میرآباد فشار بسیار کم است و در برخی ساعات که مصرف کل شهر بالا می‌رود آب به این مناطق نمی‌رسد و قطعی شکل می‌گیرد.

وی تصریح کرد: تمام تلاش شرکت آب و فاضلاب استان بر این است تا آب مورد نیاز مردم تامین شود و مشکلی در خصوص قطعی و افت فشار وجود نداشته باشد اما وضعیت منابع آب در وضعیت قرمز قرار دارد و مردم نیز باید در این خصوص همراهی کرده و با صرفه‌جویی در مصرف مسوولان را یاری دهند.

مسوول روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری خاطر نشان کرد: چنانچه مشترکان بین ۱۰ تا ۱۵ درصد صرفه‌جویی کنند کمبود آب مدیریت می‌شود.

به گزارش ایرنا، شهر شهرکرد ۸۲ هزار مشترک خانگی دارد و در مجموع شرکت آب و فاضلاب شهرستان شهرکرد به ۱۲۰ هزار مشترک در این شهرستان خدمات‌رسانی می‌کند.

آبان ماه امسال جریان چشمه کوهرنگ خشک شد و دبی آب چشمه کوهرنگ با کاهش شدید روبرو شد.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته