کتاب «منطق ستیز با استکبار» روانه بازار کتاب شد


کتاب «منطق ستیز با استکبار» روانه بازار کتاب شد

پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: در آستانه ایام‌الله دهه فجر و جشن‌های سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی کتاب «منطق ستیز با استکبار» به قلم روح‌الامین سعیدی از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق منتشر و روانه بازار کتاب شد. این کتاب در ۳۰۵ صفحه و در قالب ۹ فصل به واکاوی چرایی و چگونگی استکبارستیزی در گفتمان انقلاب اسلامی پرداخته است. در بخشی از کتاب منطق ستیز با استکبار آمده است:

«پالایش، صیقل دائمی و بازتولید گفتمان‌ها برای جلوگیری از حاشیه‌نشینی و بقای آن لازم و ضروری است. بی‌شک گفتمان انقلاب اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست. یکی از مهم‌ترین مفاهیم گفتمان انقلاب، مفهوم «استکبارستیزی» است که در ارتباط تنگاتنگ و معنادار با سایر مفاهیم مانند آزادی، عدالت، استقلال، جهاد، ایثار و شهادت یک منظومه­ی کامل گفتمانی را هویت و معنا می­بخشد. اهمیت استکبارستیزی از آن جهت است که جزو ارکان اصلی فلسفه­ی نهضت امام خمینی (ره) محسوب می­شود و لذا همواره در صدر اهداف و آرمان­های رهبران و مسئولان نظام جمهوری اسلامی قرار داشته است. به همین خاطر تبیین، غبارزدایی و بازتفسیر این مفهوم بسیار ضروری به نظر می­رسد و علی‌­الخصوص می­تواند رافع شبهاتی باشد که امروزه در اذهان برخی از آحاد جامعه به‌ویژه نسل جوان وجود دارد. از جمله این­که چرا علی­رغم تحمل فشارهای سیاسی و اقتصادی فراوان، طی سالیان گذشته همچنان بر راهبرد تخاصم با ایالات متحده­ی آمریکا پافشاری نموده و نسبت به عادی­سازی روابط خود با ابرقدرت جهانی اقدام نکرده­ایم؟»

کتاب پیش­رو معرفی، تبیین، ریشه­‌یابی و بررسی مفهوم استکبارستیزی به‌عنوان یکی از اساسی­ترین آرمان‌­های جمهوری اسلامی ایران و تعیین جایگاه آن در منظومه­ی گفتمانی انقلاب اسلامی را در دستورکار دارد. مفهوم‌شناسی واژه امپریالیسم، جایگاه استکبارستیزی در آموزه‌های شریعت مبین اسلام، حرکت‌های ضداستکباری در آمریکای لاتین و آفریقا و آسیا، مطالعه حرکت‌های ضداستکباری تاریخ سده‌های اخیر ایران، نمودهای استکبارستیزی جریان نهضت امام خمینی قدس‌سره از خرداد ۱۳۴۲ تا بهمن ۱۳۵۷، جایگاه آرمان استکبارستیزی در اندیشه‌های امام خمینی و امام خامنه‌ای، و توجه به سیاست رسمی جمهوری اسلامی ایران به آرمان استکبارستیزی ساختار اثر حاضر را تشکیل داده‌اند.

ش

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


داروهای غیر آنتی‌بیوتیک باکتری‌ها را از بین می‌برند