واکنش رسانه های بین المللی به کشتن القریشی/ اقدام آمریکا علیه رهبر داعش نمایشی بود


واکنش رسانه های بین المللی به کشتن القریشی/ اقدام آمریکا علیه رهبر داعش نمایشی بود

واقعیاتِ میدانی تا حد زیادی به این نکته اشاره دارند که اقدام اخیر دولت آمریکا در ترور رهبر گروه تروریستی داعش را بایستی یک اقدام نمایشی دانست که بار دیگر صرفا با هدف ارائه تصویری هالیوودی از این کشور در عرصه بین المللی، طرح ریزی و اجرایی شده است.

پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: چهارشنبه گذشته نیروهای ویژه آمریکایی در جریان یک عملیات شبانه در استان ادلب سوریه، "ابوابراهیم القریشی" رهبر گروه تروریستی داعش را کشتند. اندکی بعد، "جو بایدن" رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا با ژستی پیروزمندانه پشت تریبون حاضر شد و از پیام روشنِ ترور القریشی برای دیگر گروه های تروریستی در جهان گفت و تاکید کرد که آمریکا آن ها را تا آخرین لحظه تحت تعقیب قرار خواهد داد!

با این حال، واقعیاتِ میدانی تا حد زیادی به این نکته اشاره دارند که اقدام اخیر دولت آمریکا در ترور رهبر گروه تروریستی داعش را بایستی یک اقدام نمایشی دانست که بار دیگر صرفا با هدف ارائه تصویری هالیوودی از این کشور در عرصه بین المللی، طرح ریزی و اجرایی شده است.



*مقاله پایگاه خبری "میدل ایست آی" که اشاره دارد اقدام اخیر دولت آمریکا درترور "ابوابراهیم القریشی"، ضربه ای جدی و کشنده به این گروه نبوده است و بایستی آن را صرفا اقدامی تبلیغاتی در نظر گرفت.

در این راستا، بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که اساسا کشتن رهبران عالی رتبه داعش، به معنای پایان کارِ این گروه نیست بلکه اگر به معنای واقعی کلمه به دنبال نابودی این گروه هستیم، بایستی زمینه های شکل‌گیری و بقای گروه هایی نظیر داعش را از بین ببریم. نباید فراموش کرد که داعش به دستور، برنامه ریزی و خواست آمریکا از دلِ ناامنی و هرج و مرج های منطقه خاورمیانه بویژه در دو کشور سوریه و عراق زاده شده است. در شرایط کنونی نیز، این گروه تماما به دلیل تداوم یافتن ناامنی در این دو کشور، به حیات خود ادامه می دهد. اکنون بر اساس آنچه سازمان ملل متحد اعلام کرده، قریب به 10 هزار تروریست داعشی در عراق و سوریه حضور دارند که با استفاده از فضای بی ثبات حاکم بر این دو کشور، در نقاط مختلف آن ها پنهان شده اند.


*مقاله نشریه "فارین پالیسی" که ضمن اشاره به اینکه "ابو ابراهیم القریشی" به راحتی توسط فردی دیگر جایگزین خواهد شد، اقدام دولت بایدن در ترور وی را یک اقدام انحرافی و با هدف جلب توجه ارزیابی کرده است.

در این میان، عراق و سوریه عملا حامل بمب های ساعتی هستند که در نوع خود می توانند جان تازه ای را به کالبده مرده داعش در منطقه بدمند. این بمب های ساعتی همان اردوگاه های محل نگهداری خانواده های داعشی و همچنین زندان هایی هستند که جنگجویان و فرماندهان گروه داعش در آن ها زندانی هستند. در این راستا، در مدت اخیر، هسته های داعش در عراق و سوریه، از طریق همکاری و هماهنگی با یکدیگر، "زندان الصناعه" در نزدیکی "حسکه" سوریه را هدف حمله قرار داده اند که در جریان این حمله، شماری از فرمانهدهان و نیروهای داعشی موفق به فرار از زندان شده اند.

زندان الصناعه در منطقه تحت کنترل کردهای دموکراتیک سوریه واقع شده و آن ها گفته اند که پس از حمله داعش به این زندان، توانسته اند بار دیگر کنترل آن را به دست گیرند. با این حال، بایستی به یاد داشت که در سال 2013 و قبل از سقوط استان موصل عراق به دست داعش که به نوعی نقطه شروع اوج گیری داعش در عراق نیز بود، این گروه تروریستی حملاتی را علیه برخی زندان ها که عوامل و نیروهای آن در آن ها نگهداری می شدند انجام داد و با آزاد کردن شماری از فرماندهان و نیروهای خود، عملا توانست چند ماه بعد در قالب حمله به استان موصل، فاجعه ای تمام عیار را خلق کند. در شرایط کنونی نیز، هزاران جنگجوی داعشی که در زندان های سوریه و عراق در بازداشت به سر می برند، همچون بمب های ساعتی هستند که اگر آزاد شوند(با استفاده از حملات داعش به زندان ها) می توانند بار دیگر منطقه را به آشوب بکشند.



*مقاله پایگاه خبری "میدل ایست مانیتور" که در آن، اردوگاه های خانواده های داعشی و زندان های محل نگهداری جنگجویان داعش در سوریه و عراق، به بمب های ساعتی تشبیه شده اند که هر لحظه بیم انفجار آن ها می رود.

جدای از این ها، کمپ های محل نگهداری خانواده های داعشی نیز یکی دیگر از مکان هایی هستند که گروه تروریستی داعش به آن ها به مثابه محل هایی جهت تقویت قدرت خود می نگرد. این کمپ ها که در برگیرنده افرادی از 50 کشور مختلف هستند(بر اساس آنچه منابع رسمی اعلام کرده اند)، به طور خاص می توانند نیروی مورد نیاز داعش جهت توسعه دستورکارهای شورشی اش را تامین کنند. در این میان، به طور خاص کودکانی که در این اردوگاه ها هستند به شدت مورد توجه رهبران داعش هستند و آن ها با استفاده از این کودکان، سعی دارند تا نسل های آتی گروه داعش را تامین کنند.

در این چهارچوب، وقتی عراق و سوریه عملا با بمب های ساعتی داعش رو به رو هستند و هنوز نتوانسته اند از ناامنی و بی ثباتی هایی که گروه داعش و دیگر گروه های تروریستی در منطقه ایجاد کرده اند رهایی یابند، کشتن فردی نظیر "القریشی" رهبر سابق گروه داعش که مدتها با معلولیت در خفا و پنهانی زندگی می کرد و آمریکایی ها سالها از محل استقرار او خبر داشتند، حرکتی چندان معنا دار به نظر نمی رسد و صرفا باید آن را اقدامی تبلیغاتی از جانب دولت آمریکا ارزیابی کرد. بدون تردید این فرد به راحتی با فرد دیگری جایگزین خواهد شد با این حال، تهدیاداتی که داعش حامل آن ها ست و زمینه هایی که داعش قدرت خود را از وجود آن ها می گیرد، همچنان پابرجا هستند و تا زمانی که این مشکلات حل نشوند، کشتن افرادی نظیر رهبران عالی رتبه داعش صرفا یک اقدام و مسیر انحرافی است.

می توان این نمایش آمریکایی ها را در کنار همان ائتلاف ضد داعش سال‌های پیش قرار داد که سازندگان داعش همراه با امپراتوری رسانه‌ای خود اسما به مقابله با داعش آمدند اما رسما نه تنها تلفاتی نمی گرفتند و ضربه ای وارد نمی کردند بلکه کار نیمه تمام تروریست های داعش را تکمیل می کردند.

ش

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند