انقلاب اسلامی و پایه گذاری فرهنگ جهادی


انقلاب اسلامی و پایه گذاری فرهنگ جهادی

آنچه انقلاب اسلامی به مردم و جوانان انقلابی و پر تلاش این مرز و بوم داد، فرهنگ جهادی بود. فرهنگ جهادی در همه‌ صحنه‌ها و عرصه‌ها به‌کار می‌آید و در زمینه‌ کارهای زیربناییِ و تحقیقاتی و علمی تا کشاورزی و دامداری و حتی جهاد مقدس در جنگ تحمیلی، جوانان با روح و فرهنگ جهادی وارد میدان شدند و توانستند با القای از خود گذشتگی و ایثار والاترین درجات...

انقلاب اسلامی و پایه گذاری فرهنگ جهادی

به گزارش راهبرد معاصر؛ ایران اسلامی پس از سال‌ها مبارزه و مقاومت سرانجام در سال 57 و روزی که نقطه عطف تاریخ بیداری اسلامی شد یعنی 22 بهمن در برابر طاغوت داخلی و استعمار خارجی به پیروزی رسید. پیروزی بزرگ که برای دشمن چپاولگر خارجی سنگین آمد و سعی کرد تا با فشارهای خارجی و تحمیل تحریم و تجاوز به خاک و ناموس وطن، انقلاب نوپای اسلامی را از پای در بیاورد ولی نمی دانست با این فشارها بیش از آنکه تصورش را بکند روحیه جهاد و مقاومت، ایثار و شهادت را در جامعه ایرانی و در میان جوانان تزریق خواهد کرد.

صدور ایثار و مقاومت انقلابی از ایران به خارج مرزها

این تاثیر تنها مختص به داخل کشور نبود بلکه انقلاب ایران که به دست جوانان برومند اسلام و رهبر فرزانه آنها به پیروزی رسیده بود آوازه ای جهانی یافت و تاثیر آن در خارج از مرز ها سرنوشت خیلی از مستکبران را یکسره کرد؛ باید اذعان داشت که انقلاب اسلامی ایران به عنوان نقطه آغاز خیزش بیداری اسلامی در نیمه دوم قرن بیستم، شروع دوره جدیدی از ظهور اسلام با رویکرد سیاسی را برای جهان اسلام نوید داد و پیروزی برجسته ترین حرکت اسلامی در این دوره، سایر حرکت‌های اسلامی در جهان اسلام را به تکاپو واداشت.

به طور کلی آنچه که بر همگان روشن و واضح است، این است که انقلاب اسلامی ایران تاثیرهای گسترده ای چه در داخل کشور با انتشار روحیه ایثار و شهادت و جهاد و مقاومت و چه در خارج از مرزبندی های سیاسی و جغرافیایی و به ویژه در جهان اسلام و کشورهایی که قرابت نزدیکی بیشتری با ایران دارند، داشت.

روحیه انقلابی از پیشرفت های علمی تا فرماندهی جنگ

شاید ستون اصلی پیشرفت‌های علمی و پژوهشیِ بسیار زیادی که در سال های بعد از انقلاب در کشور و در بخش‌های مختلف داشتیم را باید نخست مرهون روحیه انقلابی، مقاومت و جهادی دانست که از انقلاب اسلامی برای جوانان انقلابی و دانشمندان و دانشجویان کشور به یادگار ماند و دوم مرهون فشارها و تحریم های خارجی که سبب شد شعار «ما می توانیم» را به رهبری انقلاب سرلوحه همه کمبودها و نبودها در کشور کنیم و با جهاد علمی شبانه روزی به آن دست یابیم.

همین روحیه انقلابی و جهادی بود که سبب شد در بزنگاه های حساس تاریخی جوانان انقلابی ایران برای سرو سامان دادن اوضاع داخلی کشور آستین بالا بزنند و همین ها در جنگی که به تحمیل صدام و به پشتوانه غرب و شرق رخ داد فرمانده‌هان جوان و تازه کار اما پر از ایده و انگیزه جنگ شوند و پیروزی های بسیاری به ارمغان بیاورند. چرا که آن‌جایی که حرکت و روح جهادی وجود دارد، انسان در ایمان و آرمان و خدمت به دیگران حل می‌شود و خود را فراموش می‌کند.

فرهنگ جهادی از انقلاب اسلامی تا امروز

باید تاکید داشت آنچه انقلاب اسلامی به مردم و جوانان انقلابی و پر تلاش این مرز و بوم داد، فرهنگ جهادی بود. فرهنگ جهادی در همه‌ صحنه‌ها و عرصه‌ها به‌کار می‌آید و در زمینه‌ کارهای زیربناییِ و تحقیقاتی و علمی تا کشاورزی و دامداری و حتی جهاد مقدس در جنگ تحمیلی، با روح و فرهنگ جهادی وارد میدان شد و توانست با القای از خود گذشتگی و ایثار والاترین درجات انسانیت را برای جامعه ایرانی به همراه داشته باشد.

وقتی حاضر باشی از جان و مال و آینده ات برای حفظ خاک و ناموس وطن بگذری و شبانه روز بدون استراحت برای پیروزی و عقب راندن دشمن تلاش کنی یعنی به والاترین درجات انسانی که سرمنشا آن اسلام و دین مبین محمد رسول خداست، دست یافته ای و این مهم جز در سایه تعلیم و تربیت مردی از جنس اسلام و از سلاله پیامبر(ص) یعنی امام خمینی(ره) رخ نمیدهد.

تحقق شعار انقلابی «ما می توانیم» با روحیه جهاد و مقاومت

کافی است پیشرفت های علمی که با همین روحیه جهادی و انقلابی در کشور رخ داده را مورد بررسی قرار دهیم؛ در اکثر این موارد جوانانی صاحب روحیه جهاد و مقاومت مصرانه پای کار مانده اند تا کشور را بعد از پیروزی انقلاب به پیروزی های علمی و تحقیقاتی و تحقق شعار انقلابی «ما می توانیم» برسانند.

مقام معظم رهبری در خردادماه سال 95 در مراسم سالگرد ارتحال امام(ره) می گویند: «ما هرجا انقلابی عمل کردیم پیش رفتیم و هرجا از انقلابی‌گری و حرکت جهادی غفلت کردیم، عقب ماندیم و ناکام شدیم؛ این یک واقعیّتی است ... هرجا انقلابی بودیم، جهادی حرکت کردیم، پیش رفتیم؛ هرجا کوتاهی کردیم و غفلت کردیم، عقب ماندیم.»

با توجه به آنچه از ابتدای این نوشتار بدان اشاره شد و آنچه از سخنان مقام معظم رهبری بر می آید، وجه تمایز انقلاب اسلامی ایران با سایر انقلاب‌ها در همین جهاد است و این روحیه جهادی است که امکان تحقق مفاهیم انسانی چون ایثار، گذشت و مسئولیت‌پذیری اجتماعی را بیش از پیش تقویت می‌کند. در 43سال گذشته از جنگ تحمیلی گرفته تا تمامی عرصه‌های سخت و آزمون‌های پیچیده، این حضور مجاهدانمه مردم بوده که توطئه‌ها را خنثی کرده و عامل پیشرفت شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | اولین تصاویر از حمله پهپادی نیروهای امنیتی به خودرو تروریست‌ها