دستورالعمل ضوابط خروج منابع ژنتیک حیات‌وحش از کشور نهایی شد


دستورالعمل ضوابط خروج منابع ژنتیک حیات‌وحش از کشور نهایی شد

تهران - ایرنا - مدیرکل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط‌زیست از نهایی شدن دستورالعمل خروج منابع ژنتیک حیات‌وحش از کشور خبر داد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از سازمان حفاظت محیط‌زیست، محمد مدادی از نهایی شدن دستورالعمل خروج منابع ژنتیک حیات‌وحش خبر داد و گفت: تاکنون ضوابط مشخصی برای خروج نمونه از کشور وجود نداشت و این امر باعث شد تا در مدت حدود چندین دهه نمونه‌های زیستی ارزشمندی از جمله نمونه‌های تایپ گونه‌ها از کشور خارج شوند و در اختیار موزه‌های خارجی قرار گیرند.

وی افزود: با تصویب و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت و مدیریت ذخایر ژنتیکی در تیرماه امسال، دستگاه‌های متولی از جمله سازمان حفاظت محیط‌زیست موظف شد تا ضوابط خروج منابع ژنتیکی حیات‌وحش از کشور را تدوین کند.

مدادی اظهار داشت: در این راستا با مطالعه گسترده ضوابط موجود در سطح بین‌المللی و بیش از ۲۰ کشور مختلف، ضوابط متقن و دقیقی برای نظارت بر خروج منابع ژنتیک حیات‌وحش توسط دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی و مشارکت و همکاری واحدهای ذیربط ستادی و استانی و دستگاه‌ها و مراجع علمی همکار و مرتبط در کمتر از ۶ ماه تهیه و نهایی شد.

مدیرکل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط‌زیست در خصوص این دستورالعمل گفت: در این دستورالعمل، منابع ژنتیک حیات‌وحش بر اساس معیارهایی چون اندمیک بودن، بومی بودن، قرار داشتن در فهرست‌های مختلف در معرض تهدید، سایتیس و گونه‌های حفاظت و حمایت‌ شده، در سه گروه غیر قابل‌ خروج، خروج مشروط و خروج بدون محدودیت طبقه‌ بندی‌ شده‌اند که البته با رعایت ضوابط مقرر مجوز خروج دریافت می‌کنند، دستورالعمل تمام موارد خروج با اهداف پژوهشی و غیر پژوهشی به‌ استثنای صادرات را شامل می‌شود که تابع قوانین خاص خود است.

مدادی تصریح کرد: بر اساس ضوابط تهیه‌ شده در صورت ضرورت خروج منابع ژنتیکی به هر شکلی، شناسنامه ژنتیکی برای آن‌ها در کشور تهیه و نمونه‌ای از آن‌ها در بانک نمونه‌های زیستی ذخیره و نگهداری خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید