افزایش چشمگیر مصدومین چهارشنبه سوری طی سالهای اخیر در آذربایجان شرقی


افزایش چشمگیر مصدومین چهارشنبه سوری طی سالهای اخیر در آذربایجان شرقی

کارشناس بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: آمار مصدومین چهارشنبه سوری طی سالهای اخیر در استان ما به طور چشمگیری افزایش یافته است بگونه‌ای که بعد از تهران دومین استان کشور هستیم که بیشترین آمار مصدومین را داریم.

سعید پوردولتی روز دوشنبه، ۱۷ بهمن ماه در نشست هم‌اندیشی پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال اظهار کرد: جشن چهارشنبه سوری آخرین چهارشنبه هر سال برگزار می‌شود و یکی از قدیمی‌ترین رسوم ما است که مردم از روی آتش می‌پریدند و جشن می‌گرفتند اما به مرور این جشن گسترش یافت و انفجارات و مصدومین آن افزایش یافت.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۸ به دلیل شیوع ویروس کرونا با تعداد کمتری از مصدومین مواجه بودیم و کاهش چشمگیری در آمار ایجاد شده بود اما در سال ۱۳۹۹ با کاهش آمارهای فوتی کرونا و احساس امنیت از سوی مردم، تعداد مصدومین و فوتی‌ها مجددا افزایش یافت.

وی افزود: تعداد مصدومین از ۱۰۸۱ نفر در سال ۱۳۹۸ به ۲۵۳۲ نفر در سال ۱۳۹۹، تعداد موارد فوتی از پنج نفر به هشت نفر و معلولین نیز از ۱۱ نفر به ۱۴ نفر در کشور افزایش یافت.

پوردولتی خاطرنشان کرد: استان ما نیز از این قافله عقب نمانده و شاهد روند افزایشی مصدومین و فوتی‌ها بودیم که شیب مصدومین نیز در سال ۱۳۹۹ بسیار زیاد بود.

وی متذکر شد: طی چهار سال اخیر استان ما جزو دومین استان‌های کشور بود که بعد از استان تهران بیشترین تعداد مصدومین را به خود اختصاص داده بود و در میان دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز دانشگاه علوم پزشکی تبریز در میان پنج دانشگاه علوم پزشکی کشور از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۹ رتبه دوم تا پنج را از نظر میزان مصدومین کسب کرد.

وی بیان کرد: وضعیت مصدومین روزبه‌روز بدتر شده و آمار افزایش می‌یابد که از میان مصدومین نصف آنها رهگذر و تعدادی نیز در حال ساخت مواد محترقه بودند که شدت جراحت در این افراد نسبت به بقیه بالاتر بود.

پوردولتی یادآور شد: در سال ۱۳۹۹، از میان تعداد مصدومین در کشور ۱۹ درصد زن و ۸۱ درصد مرد بودند که در استان ما نیز ۱۷.۵ درصد زن و ۸۲.۵ درصد مرد بودند و توزیع سنی مصدومین نیز اکثرا بین پنج تا ۲۰ سال بود.

کارشناس بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز تاکید کرد: سوختگی، بریدگی، زخم و تروما به ترتیب بیشترین آسیب‌ها بودند و ۵۷ درصد صدمات چشمی و ۴۳ درصد نیز در ناحیه دست بود و تبریز، مراغه، بناب و هشترود به ترتیب بیشترین آمار مصدومین را داشتند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز افزود: براساس سامانه MCMC در سال ۱۳۹۸ آمار مصدومین کاهش یافته و به ۱۹۱ مورد رسیده بود اما سال گذشته با کاهش شیوع ویروس کرونا آمار افزایش یافته و به ۲۸۲ مورد رسید که ۳۴ مورد بستری و یک مورد فوتی بود.

فرزاد رحمانی افزود: از نظر سنی ۴۵ درصد موارد شش تا ۱۸ سال بود چراکه بیشترین استفاده کنندگان مواد محترقه این افراد هستند البته در جریان این اقدامات نیروهای امدادی نیز دچار صدمه می‌شوند.

وی ادامه داد: هر ساله از طریق دانشگاه علوم پزشکی در مدارس فعالیت‌هایی را انجام می‌دادیم و برخی از صحنه‌ها و تصاویر را به دانش‌آموزان نشان می‌دادیم که به دلیل شیوع ویروس کرونا این برنامه‌ها تعطیل شد.

وی همچنین تأکید کرد: در حوادث اخیر تبریز سه نفر فوتی داشتیم که حادثه پایانی خیابان عباسی نیز بسیار ناگوار بود و کنترل حادثه از طریق آتش نشانان به سختی انجام شد.

وی یادآور شد: اگر ما مکانی را برای این روز آماده کنیم، امکان ایجاد حوادث ناگواری از طریق افراد نیز وجود دارد که در این صورت همه آسیب می‌ببینند.

مدیرگروه آموزش معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز خاطرنشان کرد: گردش مالی مواد محترقه بسیار بالا است و محصولات تنوع بالایی دارند بگونه‌ای که دسترسی به آنها آسان شده و تا سوپرمارکت‌ها نیز رسیده است که این مهم نشان می‌دهد در بخشی از کار مشکل داریم.

توفیق علیزاده افزود: قشر جوان بیش از ۵۰ درصد اطلاعات خود را از فضای مجازی، هفت درصد از شبکه‌های استانی و ۲۰ درصد از شبکه‌های ملی کسب می‌کنند بنابراین باید محتوای خود را به سمت شبکه‌های مجازی سوگ داد.

وی ادامه داد: در کنار فضاهای مجازی تنوع بخشی به برنامه‌های صداوسیما نیز بسیار مهم است؛ به قدری که باید مانع بیرون رفتن مردم باشند و آنها را سرگرم کنند.

وی همچنین بیان کرد: اکثر مصدومین از قشر جوان هستند لذا باید برای آموزش آنها از روش همسان به همسان استفاده شود و همچنین در فروش و توزیع مواد محترقه، قوانین بازدارنده‌ای در نظر گرفته شود تا افراد اجازه فروش نداشته باشند.

معاون اداره کل روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی نیز اظهار کرد: در استانداری آذربایجان شرقی، شورای اطلاع‌رسانی استان را داریم که با حساسیت لازم اخبار را منتشر می‌کند بنابراین با کمک آن می‌توان به بهداشت استان یاری رساند.

ناصر عبداللهی ادامه داد: باید از ظرفیت روابط عمومی استانداری استفاده کنیم و با ادارات هماهنگی شویم تا در شبکه‌های داخلی خود محتواها را اطلاع رسانی کنند تا گامی موثری در راستای کاهش آمار برداشته شده و فرهنگ‌سازی خوبی انجام شود.

مدیرکل سلامت شهرداری تبریز نیز گفت: برای پیشگیری از حوادث احتمالی در شهرداری ما اعلام آمادگی می‌کنیم و با نصب بنرها و محتوای مورد تایید مرکز بهداشت و نیروی انتظامی، محتواهای لازم را در سطح شهر و رسانه‌های شهری منتشر می‌کنیم.

محمدحسین حسن زاده اضافه کرد: باتوجه به دو حادثه‌ی تلخ هفته‌های گذشته که با فاصله‌ی کمی در تبریز اتفاق افتادند باید به درستی از آنها بهره‌برداری کرده و اخبار را برجسته کنیم البته با وجود اینکه جریحه دار کردن احساسات مردم کار مناسبی نیست اما باید این موارد را منتشر کرد.

وی ادامه داد: با کسب اجازه از دستگاه‌های مورد نظر باید تصاویر سه نوجوان فوت شده در حادثه‌ی اخیر در سطح شهر منتشر شود تا عبرتی برای مردم باشد.

وی اضافه کرد: بهتر است پویشی تحت عنوان خود اظهاری ایجاد شود تا مردم ترقه‌های خود را آماده کرده و در مراکز موردنظر تحویل دهند که شهرداری نیز می‌تواند این مراکز را ایجاد کند اما باید از نظر ایمنی تجهیز شود.

نماینده انتظامی آذربایجان شرقی نیز در ادامه بیان کرد: در گذشته چهارشنبه آخر سال به‌عنوان آیینی برای مردم ما بود اما امروزه متاسفانه به جنگ‌های خیابانی و ترقه بازی تبدیل شده است بنابراین هر ساله برخی از مناطق شهر را از جمله رشدیه، الهی پرست و محله‌ای در ابوریحان را بیشتر از بقیه پوشش می‌دهیم.

سرهنگ محمد شیری یادآور شد: پیشنهاد دارم از طریق صداوسیما در قالب طنز برنامه‌هایی برای این روز تدارک دیده شود و فعالیت خود را افزایش دهد همچنین کانالی در شبکه‌های اجتماعی نیز باید ایجاد شود که مطالب آموزشی و تصاویری در رابطه با خسارات این روز را منتشر کند.

نماینده سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز نیز گفت: سازمان آتش نشانی از دو جنبه آموزش و آشناسازی جامعه با مواد محترقه و اجرایی و عملیاتی در اختیار شهروندان خواهد بود که آموزش‌ها با حضور کارشناسان ما در مدارس انجام می‌شد اما متاسفانه مدارس تعطیل شده و آموزش‌های خود را از طریق صداوسیما و برنامه‌ی شاد ارائه خواهیم داد.

سعید زاهدی اصل ادامه داد: نیروهای سازمان آتش نشانی نزدیک به چهارشنبه آخر سال در آماده باش خواهد بود و در سطح شهر به صورت خودرویی و موتوری مستقر خواهند شد.

نماینده اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان‌شرقی نیز اظهار کرد: طبق برنامه‌های مراکز، تولید، پخش و فروش مواد باید پیشگیری شده و حوادث رسانه‌ای شوند که جرایم توزیع و استفاده از این مواد در رسانه‌ها معرفی شود.

امیر نوروززاده بیان کرد: مراسم مناطق روستایی در مقایسه با شهری کم خطر هستند که این جشن در تمامی نقاط دنیا برگزار می‌شود اما باید با مدیریت، کنترل شود و مکان‌های کم خطر موردنظر را در نظر بگیریم تا شاهد نتایج بهتری باشیم.

نماینده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در ادامه افزود: پذیرش رسوم چهارشنبه سوری توسط مسئولین به جای رد آن، خانوادگی کردن این مراسم و تدارک دیدن برنامه‌های دیگر چراکه جامعه‌ی هدف ما ۲۰ سال به بالا است و تنها اشخاص خاص می‌توانند در آن تاثیر بگذارند از جمله مواردی است که باید در برنامه‌های این روز به یاد داشته باشیم.

محمدرضا باقرپور بیان کرد: فراهم کردن زمینه‌های برگزاری چهارشنبه سوری در مکان‌های عمومی، اجرای برنامه‌های متنوع در کنار اصل برنامه و برگزاری این برنامه در محلات با حضور و همراهی والدین و در نظر داشتن تدابیر امنیتی برای آن از جمله مواردی است که حتما باید در نظر گرفته شوند.

مدیر طرح، برنامه و نظارت سازمان صداوسیما آذربایجان‌شرقی نیز طی سخنانی اضافه کرد: طبق روال سال‌های گذشته چند روز مانده به چهار شنبه آخر سال طبق دستورالعمل‌های ابلاغی، توسط صداوسیما، خبر و فضاهای مجازی هشدارهای لازم را می‌دهیم تا مردم هوشیارتر شوند تا با نشان دادن تصاویری از این فجایع شاید جلوی برخی از اتفاقات گرفته شود.

مصطفی خدنگ ادامه داد: برنامه‌های طنز و تولیدات دیگر در فضاهای مجازی از جمله انیمیشن را نیز برای این روز تدارک دیده‌ایم.

نماینده اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی نیز اظهار کرد: باید محدودیت را اعمال کرد و مواد آتش سازی سالم را در اختیار مردم قرار داد تا شاید بتوان بخشی از آسیب‌ها را کاهش داد.

عباسی افزود: جشن چهارشنبه سوری را نمی‌توان از جامعه حذف کرد و سالیان سال خواهد بود بنابراین باید رفتارهای کاهش آسیب را اتخاذ کرده، روش صحیح استفاده از ترقه را یاد داد و سیستم‌های امدادرسانی بیمارستان‌ها را برای کمک به موقع به آسیب دیدگان آماده کرد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم نمایندگان کلیه‌ی ادارات آذربایجان‌شرقی حضور داشتند و به بررسی و ارائه‌ی پیشنهادهای لازم برای پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری پرداختند و در پایان مراسم نیز از بیانات مدیران نتیجه‌گیری شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)